Politie Limburg-Noord

Politie tevreden over grote bekendheid met het project Subjectieve Verkeersonveiligheid


Datum: 26-06-2007
Tijd bericht: 14:50
Plaats: Ospel
De politie heeft in de eerste week van het project Subjectieve Verkeersonveiligheid in Ospel 274 overtreders staande gehouden. De eerste twee dagen van de week gaven de agenten 144 gele waarschuwingskaarten uit. Van alle overtreders werd tot nu toe 79,6 % staande gehouden. Veel overtreders gaven aan bekend te zijn met het verkeersproject.

Tijdens de eerste week van het project is gebleken dat vooral de snelheid en het gordelgebruik een regel is die vaak overtreden wordt. De handhavers noteerden 84 overtredingen voor de snelheid in de bebouwde kom, waarbij de hoogst gemeten snelheid 83 km/u was. 38 automobilisten werden bekeurd voor het niet gebruiken van de veiligheidsgordel. Ook werden snelheidsovertreders op kenteken bekeurd door een radarauto.

Gesprekken
De leden van het Verkeershandhavingsteam van de politie Limburg-Noord hebben ervaren dat veel van de inwoners van Ospel inmiddels bekend zijn met het project. Dit bleek uit de gesprekken die voortkwamen uit de staandehouding na een overtreding. Vooral werden veel automobilisten voor hun snelheid binnen de bebouwde kom beboet. Er wordt vaak harder gereden dan de limiet van 50 km/u op de doorgaande weg. In de woonwijken grenzend aan de doorgaande weg geldt een snelheid van 30 km/u.

Gastvrij
Uit de eerste week handhaven in Ospel constateert het Team Subjectieve Verkeersonveiligheid (TSV) de grote betrokkenheid van de bewoners. De agenten worden gastvrij bejegend en krijgen voortdurend informatie over de verkeers-onveiligheid op de projectlocatie. Vooral de onduidelijkheid rond de verkeerssluizen roept veel vragen op. Het regelen van de voorrang bij de wegverspringingen, zoals de bewoners graag zouden zien, is volgens de politie vooralsnog geen optie. Dit kan het doorgaande verkeer in de kaart spelen en kan juist de snelheid verhogen.

Effecten
Het project is opgedeeld in een aantal fasen. Na de eerste zes weken zal een tussen meting gehouden worden, waarna opnieuw een periode van zes weken handhaving volgt. Een volgende meting moet uitwijzen wat de effecten van de controle zijn en afhankelijk daarvan volgt de aanpak van de volgende zes weken controle. Uiteindelijk zal het project in november afgesloten worden met een enquête onder de aanwonenden van de doorgaande weg. Dan zal duidelijk worden wat het resultaat van het project is. Nadat het TSV het project heeft afgesloten, zal de controle van het verkeer worden overgedragen aan de basiseenheid Nederweert, die de handhaving overneemt.