Politie Limburg-Noord
Politie tevreden over grote bekendheid met het project Subjectieve Verkeersonveiligheid
Datum: 26-06-2007
Tijd bericht: 14:50
Plaats: Ospel
De politie heeft in de eerste week van het project Subjectieve
Verkeersonveiligheid in Ospel 274 overtreders staande gehouden.
De eerste twee dagen van de week gaven de agenten 144 gele
waarschuwingskaarten uit. Van alle overtreders werd tot nu toe
79,6 % staande gehouden. Veel overtreders gaven aan bekend te
zijn met het verkeersproject.
Tijdens de eerste week van het project is gebleken dat vooral
de snelheid en het gordelgebruik een regel is die vaak
overtreden wordt. De handhavers noteerden 84 overtredingen voor
de snelheid in de bebouwde kom, waarbij de hoogst gemeten
snelheid 83 km/u was. 38 automobilisten werden bekeurd voor het
niet gebruiken van de veiligheidsgordel. Ook werden
snelheidsovertreders op kenteken bekeurd door een radarauto.
Gesprekken
De leden van het Verkeershandhavingsteam van de politie
Limburg-Noord hebben ervaren dat veel van de inwoners van Ospel
inmiddels bekend zijn met het project. Dit bleek uit de
gesprekken die voortkwamen uit de staandehouding na een
overtreding. Vooral werden veel automobilisten voor hun
snelheid binnen de bebouwde kom beboet. Er wordt vaak harder
gereden dan de limiet van 50 km/u op de doorgaande weg. In de
woonwijken grenzend aan de doorgaande weg geldt een snelheid
van 30 km/u.
Gastvrij
Uit de eerste week handhaven in Ospel constateert het Team
Subjectieve Verkeersonveiligheid (TSV) de grote betrokkenheid
van de bewoners. De agenten worden gastvrij bejegend en krijgen
voortdurend informatie over de verkeers-onveiligheid op de
projectlocatie. Vooral de onduidelijkheid rond de
verkeerssluizen roept veel vragen op. Het regelen van de
voorrang bij de wegverspringingen, zoals de bewoners graag
zouden zien, is volgens de politie vooralsnog geen optie. Dit
kan het doorgaande verkeer in de kaart spelen en kan juist de
snelheid verhogen.
Effecten
Het project is opgedeeld in een aantal fasen. Na de eerste zes
weken zal een tussen meting gehouden worden, waarna opnieuw een
periode van zes weken handhaving volgt. Een volgende meting
moet uitwijzen wat de effecten van de controle zijn en
afhankelijk daarvan volgt de aanpak van de volgende zes weken
controle. Uiteindelijk zal het project in november afgesloten
worden met een enquête onder de aanwonenden van de doorgaande
weg. Dan zal duidelijk worden wat het resultaat van het project
is. Nadat het TSV het project heeft afgesloten, zal de controle
van het verkeer worden overgedragen aan de basiseenheid
Nederweert, die de handhaving overneemt.