SUPERHELD helpt kinderen bij ontwikkelen eigen normen

26.06.2007 / 14:37 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Sculpo-simuleerspel

Sculpo-simuleerspel

SUPERHELD helpt kinderen bij ontwikkelen eigen normen

'Ik ben toch gewoon door het park gefietst, dat is sneller! Ik ga even op MSN om te kijken of er nog nieuwe roddels zijn! Ze hebben mijn kleren verstopt bij gym!'

Kinderen maken dagelijks nieuwe situaties mee waarin ze zelf moeten beoordelen wat ze doen. Het nieuwe simuleerspel SUPERHELD, onderdeel van het lespakket SUPERHELD, leert kinderen om zelf vooraf naar situaties te kijken en maakt kinderen bewust van de mogelijkheden die ze hebben ten aanzien van hun eigen gedrag. 'Vind ik dit nog wel leuk? Is dit spannend of eigenlijk niet veilig? Zeg ik er zelf iets van of vertel ik het de juf?'. SUPERHELD leert kinderen, terwijl ze samen spelen, zelfstandig waarden en normen te ontwikkelen met betrekking tot veilig gedrag in alledaagse situaties. SUPERHELD komt hiermee ook scholen te hulp bij het door de overheid verplicht gestelde vak burgerschapsvorming: overdracht van gemeenschappelijke normen en waarden.

Veranderende leefwereld
De leefwereld van kinderen verandert snel. Fysiek krijgen kinderen minder ruimte, maar geestelijk des te meer. De invloed van digitale communicatiemiddelen en leeftijdgenoten groeit. Kinderen moeten nieuwe situaties steeds vaker zelf inschatten: het is dan soms lastig te bedenken of het veilig is wat zij doen en wat ze kunnen doen als een situatie niet veilig is.

Superheld helpt scholen bij ontwikkelen eigen normen m.b.t. veilig gedrag Juist nu de sociale controle van volwassenen afneemt, heeft de overheid bij de scholen de taak neergelegd om gemeenschappelijke waarden over te dragen en het actief burgerschap te bevorderen. SUPERHELD komt scholen te hulp bij het zelfstandig ontwikkelen van waarden en normen. Het lespakket is ontwikkeld voor de groepen 5 t/m 8 en bestaat uit een werkmap met achtergrondinformatie en een bordspel.

Met het bordspel SUPERHELD komen leerlingen al spelend in lastige situaties terecht waarvoor ze ter plekke een oplossing moeten bedenken. Wie kiest voor veilig gedrag, en anderen kinderen helpt, wordt zelf de SUPERHELD! Kinderen spelen samen en leren van of met elkaar, terwijl de leerkracht inzicht in hun leefwereld krijgt. SUPERHELD kan met of zonder begeleiding worden gespeeld en vraagt geen tijdrovende voorbereiding. Spelthema's zijn onder meer plagen of pesten, Internet & MSN, omgaan met groepsdruk.

Pauline Vos, uitgever en bedenker van SUPERHELD: 'SUPERHELD maakt moeilijke thema's concreet en bespreekbaar, het spelen werkt drempelverlagend, waardoor kinderen makkelijker vrijuit praten over hun eigen ervaringen en elkaar spontaan helpen en aanvullen. Kinderen leren zo heel veel van elkaar en .... ze vinden het leuk! Leerkrachten en IB-ers hebben ervaren dat het spel heel eenvoudig en op verschillende manieren inzetbaar is met duidelijke resultaten'.

Met SUPERHELD leren kinderen, van en met elkaar, zelfstandig waarden en normen ontwikkelen met betrekking tot veilig gedrag in - soms lastige - alledaagse situaties. Gangbare normen en waarden zijn hierbij het uitgangspunt.

Sculpo SimuLEERspel
SUPERHELD is een uitgave van Sculpo SimuLEERspel, een uitgeverij gespecialiseerd in educatieve lespakketten bestaand uit een interactief bordspel en een werkmap: up-to-date materiaal waarmee kinderen samen spelend leren in een vereenvoudigde 'real-life'-situatie.

Sculpo SimuLEERspel wil anticiperen op deze veranderende wereld door spellen te ontwikkelen waarbij kinderen zich in gesimuleerde alledaagse situaties bewust worden van de gevolgen van hun eigen gedrag.