Persbericht
Datum 26 juni 2007
Kenmerk 113
Schoner en minder auto- en vrachtverkeer in Amsterdam
Gebied binnen de ring A10, zonder Noord, wordt milieuzone
De gemeente Amsterdam heeft vandaag twee plannen gepresenteerd om de
luchtkwaliteit in de stad de komende jaren te verbeteren: een discussiedocument
`Voorrang voor een gezonde stad' met maatregelen voor het personenvervoer en
het `Actieplan goederenvervoer'. Amsterdam wil met beide plannen het auto- en
vrachtverkeer in de stad schoner maken en verminderen. De plannen richten zich
op het gebied binnen de ring A10 (uitgezonderd Noord), dat een `milieuzone' wordt.
Belangrijke voorwaarde is dat de bereikbaarheid, de leefbaarheid en het
economisch functioneren van de stad er niet op achteruitgaan.
De plannen vloeien voort uit het Actieplan Luchtkwaliteit dat de gemeenteraad in maart
2006 heeft vastgesteld. Uit recente cijfers van de GGD Amsterdam blijkt dat de
luchtkwaliteit de afgelopen jaren niet is verbeterd. Dat heeft negatieve gevolgen voor de
gezondheid van Amsterdammers. Ook bouwprojecten kunnen niet doorgaan als de
Europese normen niet gehaald worden.
Voorrang voor een gezonde stad: personenvervoer
Het discussiedocument voor het actieplan `Voorrang voor een gezonde stad' (verkeer
binnen de ring 2008-2014) is een gezamenlijk product van het college van B&W en de
DB's van de stadsdelen Centrum, Zeeburg, Oost/Watergraafsmeer, Oud-Zuid,
ZuiderAmstel, Oud-West, Westerpark, De Baarsjes en Bos en Lommer. Het document
beschrijft een aantal maatregelen dat genomen kan worden om ervoor te zorgen dat er
minder en schonere auto's binnen de ring A10 (uitgezonderd Noord) gaan rijden. Het
discussiedocument vormt de basis voor een debat met de stad dat de komende maanden
gevoerd zal worden.
Tjeerd Herrema (wethouder Verkeer en Vervoer): "De grootste luchtkwaliteits- en
bereikbaarheidsproblemen stapelen zich op binnen de ring. Het meeste autoverkeer
binnen de ring wordt veroorzaakt door de bewoners zelf die de auto gebruiken voor korte
ritjes. We vervuilen onze eigen stad. Gezamenlijk - overheid, bedrijfsleven, bewoners -
moeten we er nu voor zorgen dat er schoner en minder verkeer in de stad rijdt."
Maatregelen
In het discussiedocument wordt een aantal maatregelen voorgesteld. Twee
kernmaatregelen, waarvan ingeschat wordt dat ze het meeste effect zullen sorteren, zijn:
· Dieselauto's en bestelbusjes krijgen tot 1 januari 2010 subsidie voor het verkrijgen
van een roetfilter. Vanaf 1 januari 2009 moeten ze binnen de milieuzone (ring A10,
uitgezonderd Noord) verplicht een roetfilter hebben voor het verkrijgen van een
nieuwe parkeervergunning. Vanaf 1 januari 2010 geldt deze regel ook voor bestaande
vergunningen.
· In de milieuzone gaan vanaf 1 januari 2009 de bezoekerstarieven voor parkeren naar
het A-tarief (nu 3,60) tussen 09.00 en 21.00 uur op maandag t/m zaterdag, en op
zondag tussen 12.00 en 21.00 uur. Buiten deze tijden bepalen stadsdelen het tarief
en kan het tarief niet lager zijn dan het huidige. De 10-centszones en kraskaarten
blijven behouden. De gemeente onderzoekt met het rijk de mogelijkheden voor
differentiatie naar milieuklasse aan de meter en voor vergunningen (waarbij schone
auto's worden `beloond'). Deze zomer verschijnt een economische effectrapportage
van deze maatregel.
Daarnaast zijn er aanvullende maatregelen die het effect van de kernmaatregelen
versterken:
· Er moet meer en beter openbaar vervoer in stad en regio komen, conform wat in de
Amsterdamse OV-visie is vastgesteld. De capaciteit en kwaliteit van het OV van en
naar P+R-terreinen wordt vergroot
· Diverse maatregelen en een bewustwordingscampagne moeten het gebruik van fiets
en OV, vooral voor korte ritten binnen de stad, stimuleren. Basis hiervoor zijn de
Amsterdamse OV-visie en het meerjarenplan Fiets. Er moeten meer OV-
arrangementen voor bedrijven en stimuleringsacties voor het OV in winkelstraten
komen.
· In het stadsdeel Oud-West wordt een pilot gestart met een `gastenparkeerpas'. Dit is
een nieuwe service, waarbij bewoners hun gasten voor een beperkt aantal uren tegen
gereduceerd tarief kunnen laten parkeren. Een voorstel hiervoor wordt uitgewerkt.
· Het aantal P+R-terreinen langs de ring A10 en in de regio moet flink worden
uitgebreid, waarbij het aantal P+R-parkeerplekken minimaal moet worden verdubbeld
naar 2300. De servicevoorzieningen op de terreinen moeten worden vergroot.
· Diverse maatregelen op het gebied van dynamisch verkeersmanagement, zoals
betere afstemming van verkeerslichten en betere informatievoorziening, moeten
ervoor zorgen dat het verkeer beter doorstroomt.
· Er komen meer buurtgarages. In deze (ondergrondse) garages kunnen bewoners en
ondernemers uit de directe omgeving hun auto parkeren. Minimaal moet voor elke
plek in een buurtgarage een halve plek op straat verdwijnen. De ontstane ruimte op
straat moet worden benut voor buurtpleinen, speelvoorzieningen of groen.
Effecten
Met dit pakket aan maatregelen wordt de luchtkwaliteitsdoelstelling voor deze actie
gehaald: ongeveer 1,5 microgram/m³ vermindering van fijnstof en stikstofdioxide in 2010
(t.o.v. 2005) voor personenauto's en busjes, wat overeenkomt met een vermindering van
15% van het totale autoverkeer in het gebied. De stad blijft bovendien bereikbaar,
leefbaar en economisch goed functioneren.
Debat met de stad
Het discussiedocument vormt de basis voor een debat met de stad. Dit debat zal na de
zomer op diverse plekken plaatsvinden en eindigen op de Autovrije Dag op 23 september.
Het programma hiervoor is binnenkort bekend. Vanaf vandaag kunnen mensen ook al
reageren op een internetforum op www.amsterdam.nl. De resultaten van het debat zullen
worden verwerkt in het definitieve plan, dat vervolgens door de besturen van de centrale
stad en de stadsdelen wordt vastgesteld en wordt vrijgegeven voor inspraak.
Actieplan voor het goederenvervoer
Het gebied binnen de ring A10 ten zuiden van het IJ wordt een milieuzone voor
vrachtverkeer. Dit wordt de grootste milieuzone in een Nederlandse stad. Deze grote
milieuzone is nodig omdat zich op de toegangswegen van de ring A10 naar het centrum
talrijke overschrijdingen van de normen van luchtkwaliteit voordoen. In deze zone worden
2
26 juni 2007 Gemeente Amsterdam
Kenmerk 113 Bestuursdienst
Pagina 3 van 3
alleen vrachtwagens toegelaten die aan bepaalde milieueisen voldoen. Daarnaast gaat
Amsterdam andere manieren van bevoorraden stimuleren (bijvoorbeeld per vrachttram)
en komt er een kwaliteitsnet voor het goederenvervoer. Initiatieven voor fietskoeriers
worden gestimuleerd en straatmanagers gaan onder andere bekijken of het mogelijk is
om transport te bundelen. Ook het vervoer van bijvoorbeeld afval over water wordt als
optie bekeken. De uitstoot van fijnstof en stikstofdioxide door vrachtverkeer moet in 2010
met 15% verminderd zijn. Volgens de berekeningen wordt deze 15% reductie met de
voorgestelde maatregelen bereikt.
Wethouder Marijke Vos (Milieu): "De transportsector is bereid een flinke bijdrage te
leveren aan het verbeteren van de luchtkwaliteit. Schonere wagens en efficiëntere
belading zijn daarbij essentieel, maar ook alternatieve vormen van bevoorrading zoals de
vrachttram, fietskoeriers en vervoer over het water. Er liggen genoeg mogelijkheden."
Over de invoering van de milieuzone heeft de gemeente Amsterdam vandaag een
intentieverklaring ondertekend met Transport en Logistiek Nederland,
Verladersorganisatie EVO en Ondernemersvereniging Regio Amsterdam. Zowel de
Kamer van Koophandel als het Milieucentrum Amsterdam hebben hun steun hiervoor
betuigd. In de milieuzone worden in 2008 alleen nog voertuigen toegestaan met minimaal
Euro II dieselmotor en roetfilter. Vanaf 2010 worden alleen voertuigen toegestaan met
minimaal Euro IV dieselmotor en Euro III dieselmotor als die niet ouder is dan acht jaar.
Deze normen komen overeen met die in het landelijke convenant `Schone vrachtauto's en
milieuzonering' waarbij Amsterdam zich gaat aansluiten. Als ondertekenaar zal
Amsterdam zich inzetten voor een vroege, landelijke ingangsdatum van de Euro V norm.
Hierdoor kan Amsterdam gebruik maken van het landelijke systeem voor bebording en
handhaving.
Amsterdam-Noord wordt nog uitgezonderd, omdat er vanuit het oogpunt van luchtkwaliteit
op dit moment geen dringende aanleiding is. Als er op termijn wel aanleiding is, dan kan
Amsterdam-Noord alsnog in de milieuzone worden opgenomen. Het gebied noordelijk van
de Nieuwe Hemweg en westelijk van de Mercuriushaven wordt wel uitgezonderd, omdat
hier havengerelateerde industrie is gevestigd. Een voorwaarde is wel dat dit juridisch
gezien mogelijk moet zijn. Definitieve besluitvorming over opname van zes gebieden in de
milieuzone (onder meer Amstel Business park, RAI, bedrijvengebied Schinkel) is
afhankelijk van nader onderzoek. Dit onderzoek is in september 2007 afgerond. De
gemeente Amsterdam zal na dit onderzoek de definitieve milieuzone vaststellen zodat die
in 2008 geïmplementeerd kan worden.
Handhaving is een belangrijk aspect van de milieuzone. Het voorstel is om dit vanaf 2009
met camera's met kentekenregistratie te organiseren. Tot die tijd vindt de handhaving
plaats door Buitengewoon Opsporingsambtenaren. Uiteindelijk worden er 60 camera's bij
de afritten van de ring A10 geplaatst.
Inspraak
Het Actieplan goederenvervoer is vanaf september voor inspraak beschikbaar. Nadere
informatie over de inspraakprocedure volgt nog.
Pb-113
Gemeente Amsterdam