VOIP wordt ook populairder bij bedrijven
26.06.2007 / 13:14 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Priority
Priority
VOIP wordt ook populairder bij bedrijven
Steeds meer bedrijven stappen over op Voice over IP (VOIP) als hun belangrijkste
telecommunicatiemiddel. Momenteel is VOIP bij bijna 16% van de bedrijven gemeengoed. Met
VOIP vindt het telefonieverkeer net als het dataverkeer via het internetprotocol plaats.
Belangrijkste reden om over te schakelen op VOIP zijn lagere kosten en de mogelijkheden
voor een bedrijf efficiënter te werken, ondermeer doordat spraak en data makkelijker
te integreren zijn. Dit blijkt uit een recent representatief onderzoek onder managers die
verantwoordelijk zijn voor telecommunicatie binnen ondernemingen met meer dan 50
medewerkers. Het onderzoek werd door het onafhankelijke onderzoeksbureau Multiscope in
opdracht van Priority verricht. Priority is een innovatieve VOIP-aanbieder voor de
zakelijke markt in Nederland.
Gebruikers van VOIP
Uit het onderzoek blijkt dat 15,8% van de ondervraagde bedrijven met meer dan 50
medewerkers gebruik maakt van VOIP. Sinds 2006 jaar neemt VOIP in het bedrijfsleven een
grote vlucht, zo blijkt uit het onderzoek. Het overgrote deel van de bedrijven die
overstapten op VOIP deden dat de afgelopen anderhalf jaar. De bedrijven die overstapten
op VOIP gaven als belangrijke reden de lagere kosten dan de oude telecommunicatiesystemen
aan (61,8%). 38,2 % van de managers gaf aan dat het de organisatie meer flexibiliteit
oplevert en 41,2 % geeft aan dat het een effectieve manier van communiceren is.
Een voorbeeld van een bedrijf dat duidelijk de kosten en efficiëntie voordelen van
VOIP ziet is Hypotheek Visie. Een enkele router regelt zowel het data- als spraakverkeer
voor Hypotheek Visie en haar franchisenemers. Het data- en telefonieverkeer loopt
vervolgens via twee apart interne netwerken (Virtual Private Circuits). Het beheer is nu
in handen van een enkele provider, in plaats van meerdere. De beheersbaarheid neemt toe
en de kosten nemen af. In een volgende fase wil Hypotheek Visie (zie voor de volledige
case www.priorityvoip.nl) bedrijfsapplicaties integreren. VOIP biedt daartoe vele
mogelijkheden. Zo kunnen medewerkers door de integratie van data- en spraak direct alle
gegevens van een klant die belt op hun beeldscherm zien, wanneer het telefoonnummer van
de klant herkend wordt. Ook wordt bijvoorbeeld doorschakelen eenvoudiger met VOIP,
waardoor een centrale en uniforme communicatie makkelijker wordt.
Niet-gebruikers van VOIP
Veel bedrijven weten niet wat VOIP is, blijkt uit het onderzoek van Multiscope. Bedrijven
die wel van VOIP hebben gehoord zijn meestal niet op de hoogte van de kosten- en
efficiencyvoordelen van VOIP.
Priority helpt bedrijven inzichtelijk te maken wat de voordelen van VOIP voor hen zijn.
Zij doet dit onder andere door seminars, zoals 'VOIP Vandaag' en door onderzoek onder
klanten en potentiële klanten.
De resultaten van het onderzoek van Multiscope 'Uitgesproken over VOIP' zijn te vinden op
www.priorityvoip.nl
Priority
Priority is een in Amsterdam gevestigde toonaangevende aanbieder van
telecommunicatiediensten voor de zakelijke markt. Priority levert high-speed
internettoegang, gesloten datanetwerken, op maat gemaakte netwerkdiensten en geavanceerde
spraakdiensten aan bedrijven en instellingen.
Voor meer informatie kunnen journalisten bellen met: Mark Zellenrath,
06 29 543 519