Terug van weggeweest: de Mercedes-Benz E 230 met zescilinder
(6/26/2007)
De nieuwe Mercedes-Benz E 230 met V6-benzinemotor, waarmee het
leveringsprogramma van de populaire E-Klasse onlangs is uitgebreid,
treedt in de voetsporen van zijn verre voorvader 230.6 die ook met een
zescilinder was uitgerust. Mercedes-Benz maakte met deze limousine
tussen 1968 en 1976 furore. De geschiedenis herhaalt zich!
De nieuwe E 230 is gepositioneerd tussen de E 200 Kompressor
viercilinder en de E 280 zescilinder. De 2.5 liter motor uit de E 230
is goed is voor een vermogen van 150 kW/204 pk en een maximum koppel
van 245 Nm, dat beschikbaar is in het toerenbereik van 2.900 tot 5.000
tpm. De E 230 wordt standaard geleverd in combinatie met een
handgeschakelde zesversnellingsbak (vanaf september); de zeventraps
automatische transmissie 7G-TRONIC is tegen meerprijs leverbaar.
Als in 1968 de W114/W115-serie wordt geïntroduceerd - in de volksmond
'streep acht' (/8) genoemd - is dit model naast een aantal
viercilinder benzine- en dieselmotoren ook leverbaar als 230 met
zescilinder lijnmotor. Met de dubbele Fallstrom-registercarburateur
van Zenith levert deze motor een vermogen van 120 pk bij 5.400 tpm
(178 Nm bij 3.600 tpm, 175 km top en in 13,3 sec. van 0 naar 100
km/u). De krachtbron van de 230 (M180) is een goede bekende van
Mercedes-Benz. Het blok vindt zijn oorsprong al in 1951.
De zescilinder wordt door de pers geroemd vanwege zijn zijdezachte
loop, zijn vermogen en het uitstekende koppel vanaf alle toerentallen.
Mercedes-Benz komt in 1973 met een gefacelifte W114/W115-serie. Vanaf
dat moment is er ook een 230 met viercilinder motor beschikbaar. Voor
de fijnproevers blijft de zescilinder versie van de 230 tot 1976
gewoon in het programma. Hij onderscheidt zich dan op subtiele wijze
van zijn viercilinder broertje door een klein verchroomd zesje op de
achterklep. Met bijna twee miljoen gebouwde exemplaren is de streep
acht een succesnummer. Daar heeft de 230.6 met 216.340 gefabriceerde
exemplaren zeker aan bijgedragen. De populaire 230 is sinds 1976
alleen met een viercilinder benzinemotor leverbaar geweest.
In de ruim dertig jaar nadat de laatste 230.6 van de band is gerold,
is er veel veranderd. Waar de 230.6 niet bepaald bekend stond om zijn
riante standaarduitrusting, gaat het tegendeel op voor de nieuwe E
230. De standaarduitvoering van de E 230 is gelijk aan de riante
uitrusting van de E 280. Middels het Businesspakket is de auto uit te
rusten met opties voor de zakelijke rijder; met het Sportpakket kan de
E 230 van een sportieve touch worden voorzien.
Maar er zijn ook veel overeenkomsten tussen de 230.6 van toen en de
nieuwe E 230 met de V6-motor. Zo staan de kernwaarden nog steeds
overeind: een zijdezacht lopend blok met veel vermogen en dito koppel,
veel ruimte en comfort en een hoge mate van veiligheid. Een
overeenkomst tussen de twee generaties is ook de concurrerende
prijsstelling. De E 230 is met ⬠52.900,-- (incl. BTW en BPM, excl.
kosten rijklaar maken en BPM CO2 differentiatie) zeer concurrerend
geprijsd. Vanaf september is ook een E 230 Combi leverbaar.
AutoRai