AutoRai

Terug van weggeweest: de Mercedes-Benz E 230 met zescilinder

(6/26/2007)
De nieuwe Mercedes-Benz E 230 met V6-benzinemotor, waarmee het leveringsprogramma van de populaire E-Klasse onlangs is uitgebreid, treedt in de voetsporen van zijn verre voorvader 230.6 die ook met een zescilinder was uitgerust. Mercedes-Benz maakte met deze limousine tussen 1968 en 1976 furore. De geschiedenis herhaalt zich!

De nieuwe E 230 is gepositioneerd tussen de E 200 Kompressor viercilinder en de E 280 zescilinder. De 2.5 liter motor uit de E 230 is goed is voor een vermogen van 150 kW/204 pk en een maximum koppel van 245 Nm, dat beschikbaar is in het toerenbereik van 2.900 tot 5.000 tpm. De E 230 wordt standaard geleverd in combinatie met een handgeschakelde zesversnellingsbak (vanaf september); de zeventraps automatische transmissie 7G-TRONIC is tegen meerprijs leverbaar. Als in 1968 de W114/W115-serie wordt geïntroduceerd - in de volksmond 'streep acht' (/8) genoemd - is dit model naast een aantal viercilinder benzine- en dieselmotoren ook leverbaar als 230 met zescilinder lijnmotor. Met de dubbele Fallstrom-registercarburateur van Zenith levert deze motor een vermogen van 120 pk bij 5.400 tpm (178 Nm bij 3.600 tpm, 175 km top en in 13,3 sec. van 0 naar 100 km/u). De krachtbron van de 230 (M180) is een goede bekende van Mercedes-Benz. Het blok vindt zijn oorsprong al in 1951.

De zescilinder wordt door de pers geroemd vanwege zijn zijdezachte loop, zijn vermogen en het uitstekende koppel vanaf alle toerentallen. Mercedes-Benz komt in 1973 met een gefacelifte W114/W115-serie. Vanaf dat moment is er ook een 230 met viercilinder motor beschikbaar. Voor de fijnproevers blijft de zescilinder versie van de 230 tot 1976 gewoon in het programma. Hij onderscheidt zich dan op subtiele wijze van zijn viercilinder broertje door een klein verchroomd zesje op de achterklep. Met bijna twee miljoen gebouwde exemplaren is de streep acht een succesnummer. Daar heeft de 230.6 met 216.340 gefabriceerde exemplaren zeker aan bijgedragen. De populaire 230 is sinds 1976 alleen met een viercilinder benzinemotor leverbaar geweest.

In de ruim dertig jaar nadat de laatste 230.6 van de band is gerold, is er veel veranderd. Waar de 230.6 niet bepaald bekend stond om zijn riante standaarduitrusting, gaat het tegendeel op voor de nieuwe E 230. De standaarduitvoering van de E 230 is gelijk aan de riante uitrusting van de E 280. Middels het Businesspakket is de auto uit te rusten met opties voor de zakelijke rijder; met het Sportpakket kan de E 230 van een sportieve touch worden voorzien.

Maar er zijn ook veel overeenkomsten tussen de 230.6 van toen en de nieuwe E 230 met de V6-motor. Zo staan de kernwaarden nog steeds overeind: een zijdezacht lopend blok met veel vermogen en dito koppel, veel ruimte en comfort en een hoge mate van veiligheid. Een overeenkomst tussen de twee generaties is ook de concurrerende prijsstelling. De E 230 is met ⬠52.900,-- (incl. BTW en BPM, excl. kosten rijklaar maken en BPM CO2 differentiatie) zeer concurrerend geprijsd. Vanaf september is ook een E 230 Combi leverbaar.