Gemeente Drechterland

26-6-2007
Tracé Westfrisiaweg
Over de komst van de Westfrisiaweg is de afgelopen week veel gesproken en geschreven. We zetten zaken even op een rij.

Advies of besluit?
De komst van een nieuwe nationale route (N23-Westfrisiaweg) loopt over het grondgebied van veel gemeenten. Drechterland is er één van. Om de besprekingen tussen gemeenten, waterschap en provincie gestructureerd te laten verlopen, is de âStuurgroep Westfrisiawegâ opgericht. Dit overlegorgaan heeft in de afgelopen tijd veel nuttig werk gedaan als schakel tussen alle partijen. Maar de stuurgroep is geen bestuursorgaan en kan geen besluiten nemen. Net als de raadscommissies die we in Drechterland kennen, bereidt de stuurgroep Westfrisiaweg zaken voor en geeft ze advies. Dat doen ze voor het provinciebestuur en gemeenteraden. Op 20 juni 2007 heeft de stuurgroep Westfriaweg haar voorkeur uitgesproken en daarmee een advies gegeven.

De varianten
Voor het gedeelte van de Westfrisiaweg ten oosten van de Markerwaardweg zijn er nog twee varianten. Dat zijn de noordvariant en de westelijke doorsteekvariant bij Hoogkarspel. De noordvariant houdt in dat de huidige weg een parallelweg wordt en dat er ten noorden daarvan een nieuwe vierbaansweg wordt aangelegd tot Enkhuizen. In Enkhuizen wordt de weg weer tweebaans en sluit aan op de bestaande weg. De bestaande weg krijgt bij Hoogkarspel (Sluisweg of Kerspelweg) en bij Bovenkarspel een aansluiting op de nieuw aan te leggen weg.
De westelijke doorsteekvariant verbindt de Westfrisiaweg vanaf de Markerwaardweg met de provinciale weg (N506). Dit wordt een vierbaansweg die ter hoogte van de Raadhuislaan in Grootebroek weer tweebaans wordt. Het verkeer vanuit Hoorn kan bij de Markerwaardweg kiezen om over de huidge weg door te rijden naar Hoogkarspel, Lutjebroek etc. of de doorgaande nieuwe weg te kiezen naar Enkhuizen. Deze nieuwe aan te leggen weg zal dan de Streekweg, de spoorlijn en de Binnenwijzend ongelijkvloers moeten kruisen. Dan kan bovengronds of ondergronds. Bij de Houterweg en bij de Markerwaardweg komt een aansluiting voor het lokale verkeer op deze weg.

De mening van Drechterland
De stuurgroep is het unaniem eens geworden over de maatregelen die moeten worden genomen op het deel van Alkmaar tot Hoorn. Ook is men unaniem van mening dat het deel van de N203 van het WFO terrein tot aan de A7 vierbaans moet worden. Voor het deel van het WFO terrein naar Enkhuizen zijn er nog twee alternatieven. De meeste leden van de stuurgroep vinden de beste oplossing een verbinding van de N302 naar de N506 ten westen van Hoogkarspel. Drechterland is hiervan niet overtuigd en kiest voorlopig voor de noordelijke variant in afwachting van meer informatie. Drechterland wil de toekomstvastheid goed laten uitzoeken en rekening houden met de uitkomsten van een studie naar de toekomstige verkeersstructuur in Hoogkarspel. Ook zal Drechterland in haar uiteindelijke oordeel rekening houden met de gevolgen die de noordelijke variant heeft voor de positie van haar buurgemeenten.

De verdere stappen
Doel blijft om eind 2007 een regioakkoord te hebben over het tracé en de regionale bijdrage in de kosten daarvan. Vervolgens zal op basis van dit regioakkoord aan het Ministerie van Verkeer & Waterstaat een verzoek om aanvullende rijkssubsidie worden ingediend voor de totale N23 Alkmaar-Zwolle, waarvan de Westfrisiaweg een onderdeel is. Partijen hopen daar in de loop van 2008 uitsluitsel over te krijgen. Na de zomer volgt overleg met de gemeenteraad en worden inspraak- en informatiebijeenkomsten georganiseerd. Dit mede naar aanleiding van de milieu effect rapportage (MER) dat dan ter inzage ligt.

Openbaarheid MER rapport
De milieu effecten rapportage is in concept klaar maar is nog niet is vrijgegeven voor publicatie. Hierover nemen Gedeputeerde Staten van N.H. op 20 augustus a.s. een besluit. De stuurgroep heeft de MER kunnen inzien en het nu gebruikt voor haar advies. Door het uitbrengen van het advies van de stuurgroep, worden de contouren van het rapport zichtbaar. De MER is opgesteld in opdracht van de provincie en wordt ook beoordeeld door een onafhankelijke toetsingscommissie. Er word dan nagegaan of het rapport zorgvuldig is samengesteld en bijvoorbeeld niet is toegeschreven naar een conclusie.
Alles bij elkaar een gedegen aanpak die garanties geeft voor een maximale zorgvuldigheid. Dat het rapport nu nog niet ter inzage ligt is jammer. Maar het zou ook zonde zijn geweest als de stuurgroep de informatie hieruit niet zou hebben gebruikt voor het advies.

Regioakkoord
Drechterland zal de komende maanden informatie inwinnen, om na de zomer een definitief oordeel te geven. Die extra tijd is Drechterland gegund zodat er nog nader onderzoek kan plaatsvinden. Het doel blijft om eind 2007 een regioakkoord te hebben voor het tracé en de regionale bijdrage in de kosten. Dit regioakkoord wordt dan voorgelegd aan de gemeenteraden en Provinciale Staten van Noord-Holland. Ondertussen wordt nader bepaald waar de weg dan precies kan komen en hoe die moet worden uitgevoerd. Het is de bedoeling dat de provincie de definitieve keuze opneemt in een bestemmingsplan voor alle betrokken gemeenten.

---