Ministeries nemen advies Alderstafel over
Nieuwsbericht | 25-06-2007
Camiel Eurlings, minister van Verkeer en Waterstaat en Jacqueline
Cramer, minister van VROM nemen het advies van de Alderstafel over de
toekomst van Schiphol en de regio tot 2010 over. Dit hebben zij
vandaag aan de Tweede Kamer laten weten. Het overnemen van het advies
is de volgende stap naar de aanpassing van het
Luchthavenverkeerbesluit (LVB) waarin normen en regels zijn opgenomen
voor de vliegroutes, het luchtverkeer en milieuaspecten. Het besluit
van de ministers zorgt er ook voor dat de convenanten die de
Alderstafel heeft opgeleverd uitgevoerd worden.
De partijen in het Aldersoverleg met hierin Schiphol,
Luchtverkeersleiding Nederland, KLM, regionale bestuurders en een
delegatie van bewonersvertegenwoordigers hebben gezamenlijk advies
uitgebracht over de vraag hoe een balans gevonden kan worden tussen de
ontwikkeling van Schiphol en de duurzame bescherming en ontwikkeling
van de omgeving.
Hoofdpunten uit het Alders-advies zijn:
· De partijen in het overleg hebben aangegeven dat Schiphol de
mogelijkheid krijgt voor ontwikkeling van de luchthaven tot maximaal
480.000 vliegbewegingen in 2009.
· In samenhang daarmee zijn afspraken gemaakt over maatregelen die de
hinder beperken en de leefbaarheid in de omgeving bevorderen.
· De Alderstafel heeft een convenant met hinderbeperkende maatregelen
opgesteld. Hierbij kan gedacht worden aan tariefdifferentiatie
(lawaaiige toestellen moeten meer betalen) en andere vliegroutes (dus
minder over bewoond gebied vliegen), routewijzigingen worden eerst in
een experiment getest op hun hinderbeperkende effect.
· Voor de verbetering van de leefomgeving worden gerichte projecten
opgezet. Ook wordt er gekeken naar verhuisregelingen voor schrijnende
gevallen.
· Er wordt vanuit gegaan dat de partijen aan de Alderstafel in maart
2008 advies uitbrengen over de verdere ontwikkeling van Schiphol tot
2020.
Het Aldersadvies leidt tot een ontwerpwijziging van het
Luchthavenverkeerbesluit (LVB) Schiphol. Daarnaast moeten de
maatregelen die nodig zijn voor het beter benutten en ontwikkelen van
Schiphol, worden onderzocht op milieueffecten (m.e.r. procedure). De
ontwerpwijziging van het LVB wordt na de zomer samen met het
m.e.r-rapport voor alle belanghebbenden ter inzage gelegd. Hierna
adviseren de commissie m.e.r en de Raad van State de ministers van
Verkeer en Waterstaat en VROM over de rapportage en het LVB.
Tafel van Alders
De overlegtafel, onder leiding van de heer Hans Alders, is in december
2006 opgericht met als doel ontwikkelingen voor de luchtvaart op
Schiphol, de hinderbeperking en de kwaliteit van de omgeving
gezamenlijk uit te werken. De overlegtafel is ingesteld na de
evaluatie van het Schipholbeleid en de overleggen vorig jaar tussen
Kamer en kabinet en de belanghebbenden rond Schiphol. Dit gekozen
traject vloeit voort uit het kabinetsstandpunt van april 2006 waarin
is aangegeven dat er twee uitgangspunten gehanteerd worden bij de
aanpassing van het beleid voor Schiphol. In de eerste plaats wil het
kabinet de positie van Schiphol als één van de belangrijkste
knooppunten behouden. Het kabinet wil zorgen dat er ruimte is voor de
verdere ontwikkeling van Schiphol. In de tweede plaats erkent het
kabinet dat het vliegverkeer in de omgeving van Schiphol hinder
veroorzaakt. Het kabinet wil die hinder zoveel mogelijk terugdringen.
Meer informatie
* br.9187 Standpunt inzake advies Alders over korte
termijnontwikkeling Schiphol
Kamerstuk | 25-06-2007 | Pdf-document, 78 kB
* br.9187 bijlage Standpunt inzake advies Alders over korte
termijnontwikkeling Schiphol
Kamerstuk | 25-06-2007 | Pdf-document, 702 kB
* Alders
Zie het origineel
Ministerie van Verkeer en Waterstaat