PERSBERICHT
Nog veel problemen Chipkaart onopgelost
Vandaag werd de eenmiljoenste OV-chipkaart uitgereikt, en werd voor
het eerst ook per tram met de kaart gereisd. Deze mijlpalen brengen de
landelijke invoering van de chipkaart weer dichterbij, maar ROVER
merkt op dat er nog heel veel problemen onopgelost zijn. Ook is er nog
niet goed voorzien in de komst van een wegwerpkaartje voor zeer
incidentele reizigers en toeristen. Vooralsnog moet worden gevreesd
dat de reiziger niet van de chipkaart kan profiteren, maar er juist de
dupe van zal zijn. Het beloofde betaalgemak is nog niet in zicht, en
reizigers zijn in veel gevallen duurder uit.
Vandaag vestigt ROVER de aandacht op enkele knelpunten:
1. Er is nog geen goed wegwerpkaartje voor reizigers die er niet voor
kiezen, vooraf een OV-chipkaart te kopen. Hoogstens wordt hier en daar
met meerrittenkaartjes geëxperimenteerd, maar dat is onvoldoende.
2. Overstappen tussen stads/streekvervoer en trein nog volstrekt
onvoldoende geregeld, met name voor wat we in stadsgewesten nu met de
strippenkaart doen. Met die ouderwetse strippenkaart kun je voordelig
overstappen tussen de tram/bus/metro enerzijds en de trein anderzijds,
met de OV-chipkaart wordt dat een dure grap omdat dan opnieuw het
starttarief moet worden voldaan. Tariefintegratie moet in ieder geval
op de Hoekse Lijn (Rotterdam Hoek van Holland) voor de volle 100% tot
stand zijn gekomen als RET deze lijn overneemt en NS vanaf december de
tijdelijke exploitant wordt.
3. In Rotterdam wordt gestreefd naar het afschaffen van de
strippenkaart in de metro, vanaf dit najaar. Daar kan naar het oordeel
van ROVER geen sprake van zijn omdat bij lange na niet wordt voldaan
aan de reizigerswensen zoals die door de gezamenlijke
consumentenorganisaties zijn geformuleerd. Te denken valt aan
gebruiksgemak, toegankelijkheid en prijsbescherming.
4. De distributie van de chipkaart is volstrekt onvoldoende geregeld.
Waar je nu, bij wijze van spreken, bij iedere sigarenboer op de hoek
een strippenkaart kan kopen, komen er straks veel te weinig punten
waar een chipkaart kan worden gekocht of opgeladen.
5. Het is nog niet mogelijk, uitdraaien te maken van reizen waarbij
verschillende vervoerders betrokken waren: voor het treingedeelte moet
je naar de automaat van de NS, voor het overige naar de machines van
de RET.
De reizigerswensen zoals die in 2005 door de consumentenorganisaties
zijn geformuleerd vindt u op
http://www.rover.nl/dossiers/chipkaart.php?pagina=chi051026 .
Pagina geplaatst: 25 juni 2007