25-06-2007 / standpunt VluchtelingenWerk
Mediacampagne VluchtelingenWerk roept vragen op bij VVD
De mediacampagne `Welkom thuis!' van VluchtelingenWerk Nederland is
ook in de politiek niet onopgemerkt gebleven. Kamerlid Zijlstra van de
VVD heeft vandaag over de campagne vragen gesteld aan de
staatssecretaris van Justitie. Zijlstra vraagt onder meer of de
mediacampagne een zinvolle besteding is van toegekend subsidiegeld en
of de campagne in het buitenland een aanzuigende werking kan hebben.
Het subsidiegeld dat VluchtelingenWerk Nederland van de overheid
krijgt, is `geoormerkt' geld, bestemd voor specifieke taken, en het
mag enkel aan deze taken worden uitgegeven. VluchtelingenWerk
Nederland besteedt het geld aan de begeleiding van vluchtelingen
tijdens de asielprocedure en het helpen van legaal in Nederland
verblijvende vluchtelingen bij het opbouwen van een bestaan in de
Nederlandse samenleving. Andere activiteiten, zoals mediacampagnes,
worden gefinancierd uit bijdragen van sponsors en donateurs. Op deze
wijze kan VluchtelingenWerk Nederland een onafhankelijke
belangenbehartiger van vluchtelingen zijn.
De strekking van de `Welkom thuis'-campagne is de groep mensen die
onder het pardon valt welkom te heten en wij hopen dat deze mensen
zich snel thuis zullen voelen in de Nederlandse samenleving. `Wij
verwachten niet dat onze campagne een aanzuigende werking zal hebben',
zegt directeur Edwin Huizing. `Het gaat duidelijk over de groep die
onder het pardon valt. De pardonregeling is een helder afgebakende
regeling. Het heeft voor mensen die niet aan de voorwaarden voldoen
totaal geen zin naar Nederland te komen en aanspraak te maken op de
regeling.'
Doe mee, vul de vragenlijst in.
Online doneren. Klik hier.
CBF Keur
Vluchtelingenwerk Nederland