Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Passend onderwijs voor iedere zorgleerling
Persbericht | 25-06-2007 | Directie Communicatie
Het onderwijsstelsel voor zorgleerlingen wordt de komende jaren sterk
vereenvoudigd, overzichtelijker voor ouders en meer resultaatgericht.
Staatssecretaris Dijksma heeft dit maandag 25 juni in een brief aan de
Tweede Kamer geschreven.
In het nieuwe stelsel komt niet het aanbod, maar het kind centraal te
staan. Op deze manier wordt voorkomen dat leerlingen die extra zorg
nodig hebben tussen wal en schip dreigen te vallen. Regionale
samenwerkingsverbanden van schoolbesturen zorgen voor een sluitende
aanpak van regulier en speciaal onderwijs. Op basis van experimenten
die de komende jaren in verschillende regio's zullen plaats vinden,
wordt een nieuwe Wet Passend Onderwijs uitgewerkt die in 2011 in
werking zal treden.
Het huidige zorgonderwijs is zeer complex, met voor elke voorziening
een eigen indicatiestelling, financiering en organisatie. Het
ontbreekt in veel gevallen aan samenwerking en het initiatief om het
juiste onderwijs voor de zorgleerlingen te vinden, ligt bij de ouders.
Wachtlijsten en capaciteitsproblemen zijn geen uitzondering. Om het
huidige stelsel te verbeteren is afgesproken geen geheel nieuw stelsel
op te bouwen, maar uit te gaan van de bestaande
samenwerkingsverbanden. De nieuwe regionale netwerken zullen bestaan
uit alle reguliere scholen en de Regionale Expertise Centra (REC's)
van de verschillende clusters, met voor iedere regio één
indicatieorgaan. Er worden afspraken gemaakt met het vervolgonderwijs
in het mbo, zodat duidelijke leerdoelen kunnen worden vastgesteld en
resultaten meetbaar worden gemaakt. Tot slot worden ook de
gemeentelijke en provinciale jeugdzorg bij de regionale netwerken
betrokken. De ervaringen van deze nieuwe regionale netwerken zullen
intensief worden gevolgd bij het opstellen van de nieuwe Wet Passend
Onderwijs.
Op deze manier is in elke regio alle expertise in huis om passend
onderwijs aan zorgleerlingen aan te bieden. Veel leerlingen zullen met
extra ondersteuning in het reguliere onderwijs kunnen blijven. Voor
leerlingen waarvoor dit niet geschikt is, is er het (voortgezet)
speciaal onderwijs. Leerlingen kunnen in de toekomst bijvoorbeeld ook
tijdelijk speciaal onderwijs volgen, om daarna terug te keren naar het
reguliere onderwijs. De indicatiestelling voor de zorgleerling vindt
in nauw overleg met de ouders plaats. De positie van de ouders wordt
op twee manieren versterkt. Als groep krijgen ouders meer zeggenschap
over de afspraken binnen het regionale netwerk. Op individueel niveau
wordt de rechtspositie met betrekking tot het aanbod van passend
onderwijs aan hun kind versterkt.
De groei van het aantal leerlingen met een rugzakje (leerlinggebonden
financiering) is tegen de verwachting in gestegen. Het totaal aantal
leerlingen is gestegen van 60.000 in 2003 naar 90.000 nu. Van dit
aantal leerlingen maakten toen 15.000 leerlingen gebruik van het
regulier onderwijs, nu zijn dat er 30.000. De grootste groei betreft
de groep leerlingen met gedragsproblemen. Om deze groei op te vangen
heeft dit kabinet een extra bedrag van 84,5 miljoen euro voor 2007
gereserveerd. Daarna zullen de extra middelen structureel ruim 140
miljoen euro bedragen. De groei van het aantal zorgleerlingen zal
worden gestabiliseerd, onder andere door mogelijkheid te maken dat
geld voor ambulante begeleiding ook kan worden gebruikt voor
preventieve begeleiding.