abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
---
Datum Bijlage(n)
25 juni 2007 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
VenW/DGTL/2007-8450 2060715920
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hierbij doe ik u toekomen de antwoorden op de vragen van het lid Roemer over de
bediening van spoorbruggen.
1. Wat is uw mening over het bericht dat spoorwegen al jaren bediend worden door
ongediplomeerd personeel? (weekblad Schuttevaer, 12 mei 2007).
1. De berichtgeving in de Schuttevaer van 12 mei 2007 is niet geheel correct. Daar
waar van onbevoegde bediening sprake is, gaat het over de bediening van de
marifooninstallaties van de spoorbruggen te Zutphen en Zwolle gedurende de
avonduren en weekenden. Van onbevoegde bediening van de spoorbruggen en/of
de wissels en seinen is geen sprake. Overigens zijn de spoorwegbruggen door
middel van borden en seinen op de in de Spoorwegwet en in het
Binnenvaartpolitiereglement voorgeschreven wijze beveiligd. ProRail heeft medio
2003 de bediening van de spoorbruggen te Zwolle en Zutphen samengevoegd
met de treindienstleiding wat ertoe leidde dat extra brugwachters (ongeveer 30)
opgenomen werden in het personeelsbestand dat verantwoordelijk was voor de
treindienstleiding van de gebieden waarin deze spoorbruggen liggen. Zodoende
werd in -overleg met Rijkswaterstaat- brugbediening van 24 uur per dag
gerealiseerd. Het bleek echter dat niet alle personeelsleden die de bruggen
moesten bedienen voldeden aan de wettelijke eisen met betrekking tot het
marifoongebruik, iets waarvan ProRail zich overigens pas bewust was na
opmerkingen van het Agentschap Telecom.
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VenW/DGTL/2007-8450
2. Deelt u de mening van ProRrail dat het niet ten koste van de veiligheid gaat dat in
weekenden, avonden en lunchpauzes niet-officiële brugwachters het werk
overnemen? Of deelt u de mening van Schuttevaer dat deze maatregel wel
degelijk kan zorgen voor gevaarlijke situaties. Kunt u uw antwoord toelichten?
2. Zie voor de vraag of het niet ten koste gaat van de veiligheid dat niet-officiële
brugwachters het werk overnemen het antwoord op vraag 1. Schuttevaer doelt op
het feit dat de spoorbruggen te Zwolle en Zutphen thans niet bereikbaar zijn per
marifoon en dat acht ik een ongewenste situatie met het oog op de vlotte en
veilige afwikkeling van het scheepvaart- en treinverkeer.
3. Klopt het dat de marifoon vervangen wordt door de mobiele telefoon zonder dat
hierbij meegeluisterd kan worden en er een uitluisterplicht is? Zo ja, wat is uw
mening hier over.
3. De marifoonbediening bij de spoorbruggen Zutphen en Zwolle is vervangen door
mobiele telefoon. Ik ben van mening dat beide bruggen per marifoon bereikbaar
moeten zijn.
4. Deelt U de mening dat aanvragen van brugopeningen via de mobiele telefoon niet
werken, zeker niet als het telefoonnummer pas vlakbij de brug zichtbaar is? Kunt u
uw antwoord toelichten?
4. Ja, hoewel ook de brugwachter per telefoon een schipper kan waarschuwen en
aanwijzingen kan geven vind ik dat de situatie afbreuk doet aan de veiligheid van
scheepvaart- en treinverkeer en dat het marifoongebruik hersteld moet worden.
5. Bent u bereid de maatregel van ProRail terug te draaien zoals ook Schuttevaer
verzoekt? Zo ja, welke maatregelen gaat u nemen? Zo neen, waarom niet?
5. Ja. Ik heb met ProRail afgesproken dat de marifoonbediening van de
spoorbruggen te Zwolle en Zutphen op zeer korte termijn weer hervat wordt. Aan
het Agentschap Telecom is gevraagd een tijdelijke ontheffing te verlenen voor het
bedienen van de marifoon door medewerkers die niet de vereiste opleiding
hebben.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Camiel Eurlings
---
VenW/DGTL/2007-8450
3
Ministerie van Verkeer en Waterstaat