AutoRai

Europees debuut volledig nieuwe Mitsubishi Lancer Sports Sedan

(6/25/2007)
Mitsubishi heeft met de lancering van het eerste wereldwijd in te zetten platform het startsein gegeven voor het meest ambitieuze autoproject uit de geschiedenis van het merk.

Intern is het project bij MMC (Mitsubishi Motors Corporation) bekend onder de naam 'Project Global' (Wereldproject). De succesvolle tweede generatie Outlander beschikt al over het platform. Het volgende model op basis van de nieuwe bodemplaat krijgt het Europese publiek voor het eerst te zien tijdens de IAA International Motor Show 2007 in Frankfurt. Hier presenteert Mitsubishi namelijk de volledig nieuwe vierdeurs Lancer Sports Sedan.

Wereldwijd
Het, vele miljoenen vertegenwoordigende, 'Project Global' staat de komende jaren aan de basis van verschillende nieuwe Mitsubishi-modellen, waaronder de volledig nieuwe Lancer-familie, de tweede generatie Outlander en de recent gepresenteerde â en nu al zeer succesvolle â Delica D:5 minivan/SUV-crossover.

Met 'Project Global' speelt Mitsubishi Motors in op de verschillende regionale behoeftes en regelgevingen, evenals de continu veranderende trends en eisen van klanten. Het project levert economische voordelen op door de schaalgrootte als gevolg van ingebouwde flexibiliteit en de synergie in design, technische ontwikkeling en productie.

Indrukwekkende geschiedenis
De Lancer Sports Sedan is bedoeld voor markten in de gehele wereld en is ontworpen door de Europese designstudio van Mitsubishi Motors Europe in Trebur, nabij het Duitse Frankfurt. De nieuwe Lancer Sports Sedan heeft veel designkenmerken meegekregen van de veel geprezen en ook in Europa ontwikkelde conceptauto's Concept-Sportback (IAA 2005) en Concept-X (Tokio 2005).

De combinatie van een lage ligging, lange motorkap en korte achterkant, brede wielbasis, kenmerkende 'Jet Fighter'-grille (in Europa met een verchroomd bovenste deel) en onderscheidende, diepliggende 'ogen' geven een nieuwe interpretatie aan het begrip 'sport sedan'.

In lijn met de inspirerende 'Japanese Modern' designfilosofie, is dit thema ook duidelijk verbonden met de weergaloze motorsportgeschiedenis van de Lancer. Deze racegeschiedenis beslaat 35 jaar, van de originele Lancer 1600 GSR uit 1973, die talloze lange-afstandsrally's in Afrika en Australië in de jaren '70 op zijn naam schreef (East African Safari, Bandama, Southern Crossâ¦), de zinderende Lancer EX 2000 Turbo uit 1980 tot en met de huidige Lancer Evolution.

Familie
Vanaf eind 2007 zal de Lancer Sports Sedan (4,570 m* lang x 1,760 m* breed) geleidelijk in Europa worden gelanceerd. Het gaat hierbij om een complete familie, uiteenlopend van een 1,5-liter benzineversie, een 1,8-liter benzinemodel, een 2,0-liter diesel (levering afhankelijk van markt) tot aan de totaal nieuwe Lancer Evolution â voor het eerst een lid van de Lancer-familie. In de toekomst zullen er nog meer versies verschijnen, waaronder:

* Basisniveau: 110 pk â 1.5 l DOHC MIVEC
benzine*

* Middenniveau: 140 pk â 2.0 l Common Rail Diesel (VAG-levering)* / 144 pk â 1.8 l DOHC MIVEC benzine*

* Topniveau: vermogens & details worden in een later stadium bekend gemaakt

* Held: 2.0 l Turbo DOHC MIVEC benzine (Lancer Evolution / vermogen wordt later bekend gemaakt)


* gegevens afhankelijk van homologatie.

Bovenstaande modellen worden, afhankelijk van het motortype, geleverd met keuze uit handgeschakelde vijf- of zesversnellingsbak, CVT, viertraps automaat of zestraps geautomatiseerde versnellingsbak.

In 2008 krijgen de Lancer Sports Sedan en Lancer Evolution versterking van de volledig nieuwe vijfdeurs Lancer Sportback. De coupéachtige belijning â gebaseerd op het spannende conceptmodel dat in 2005 onder dezelfde naam in Frankfurt werd onthuld â zal met name de hatchback-liefhebbers onder de Europese kopers aantrekken.

De nieuwe Lancer-familie kijkt verder dan de bekende segmenten en is een verfrissend alternatief voor kopers die op zoek zijn naar een tijdloos uiterlijk, dynamisch weggedrag, betrouwbaarheid en waar voor hun geld, allemaal aangeboden door trotse, niet-alledaagse en weldenkende kwaliteitsmerken.