Kamerbrief inzake Nederlandse reactie op de uitkomst van de G-8 top
Heiligendamm
25-06-2007 | Kamerstuk | Nederlands Ministerie van Buitenlandse Zaken
Graag bieden wij u hierbij de reactie aan op het verzoek van de vaste
commissie voor Buitenlandse Zaken van 8 juni 2007 met kenmerk
07-BuZa-B-034 inzake Nederlandse reactie op de uitkomst van de G-8 top
Heiligendamm.
Op 6-8 juni jl. heeft in Heiligendamm de G-8 top onder Duits
voorzitterschap plaatsgevonden onder het motto "Groei en
Verantwoordelijkheid". Zoals bekend maakt Nederland geen onderdeel uit
van de G-8. Nederland heeft kennisgenomen van de verklaringen die
tijdens de G-8 top zijn aangenomen.
Nederland hecht veel waarde aan een duurzaam en menselijk
globaliseringsproces. Het Duitse G-8 voorzitterschap heeft met de
keuze van haar motto "Groei en Verantwoordelijkheid" hier ook
invulling aan willen geven. De door de G-8 ondernomen initiatieven op
het gebied van onder andere maatschappelijk verantwoord ondernemen,
corruptiebestrijding, sociale zekerheidssystemen en klimaatverandering
in zowel opkomende economieën, ontwikkelingslanden alsook ontwikkelde
landen worden van belang geacht. De erkenning door de G-8 landen van
hun verantwoordelijkheid en voorbeeldfunctie op deze terreinen wordt
door Nederland positief ontvangen, al is er nog wel ruimte voor
intensivering.
De door de G-8 uitgesproken steun voor het Midden-Oosten Vredesproces
en de rol van het Kwartet daarin wordt door Nederland ondersteund. De
recente ontwikkelingen in het Israëlisch-Palestijnse conflict geven
echter reden tot grote bezorgdheid.
De verklaring over Sudan-Darfur versterkt het Nederlandse beleid druk
te blijven uitoefenen op de betrokken partijen en steunt het debat in
de VN over mogelijke aanscherping van sancties tegen Sudan. Indien de
situatie in Darfur niet verbetert en geen concrete voortgang wordt
geboekt met het politieke proces en de implementatie van de zogeheten
hybride AU/VN-missie, zouden aanvullende sancties dienen te volgen
tegen de partijen die deze processen tegenwerken. Als dergelijke
sancties in VN-kader niet mogelijk blijken, zal Nederland pleiten voor
sancties in EU-verband.
De ambitie van de G-8 om tot een snelle afronding van het WTO Doha
proces te komen wordt onderschreven. Het is van belang dat, naast de
bilaterale (G4-) contacten, ook het multilaterale
onderhandelingsproces weer volledig op gang komt. Het nu beoogde
onderhandelingstraject is gericht op het bereiken van een
hoofdlijnenakkoord voor de zomer op de kerndossiers landbouw,
industrieproducten en diensten, teneinde de ronde als geheel eind 2007
te kunnen afronden.
Het Duitse G-8 voorzitterschap heeft in de G-8 verklaring, naar
aanleiding van de recente aandacht voor hedgefondsen, verwezen naar
het werk van het Financial Stability Forum (FSF, waarin DNB namens
Nederland zitting heeft) en de aanbevelingen die daarin opgenomen
zijn. Nederland onderschrijft in deze context de conclusies van de
Ecofin Raad van mei jl.( Kamerstuk 2006-2007, 21501-07, nr. 561,
Tweede Kamer). Voor een uitgebreide uiteenzetting van het Nederlandse
standpunt ten aanzien van hedgefondsen en private equity, verwijs ik u
naar de kabinetsvisie die u op 19 juni is toegekomen (ministerie van
Financiën, FM 2007-01086 M).
Nederland verwelkomt het resultaat dat de G-8 heeft geboekt op het
gebied van klimaatverandering. In de G-8 is overeenstemming om serieus
halvering van de broeikasgasemissies in 2050 te overwegen. Belangrijk
is dat de G-8 landen uitdrukkelijk hebben afgesproken dat een
toekomstige internationale overeenkomst tot stand zal komen binnen het
VN-klimaatproces. Ook is met de opkomende markten (Brazilië, Mexico,
India, China en Zuid-Afrika) overeengekomen dat deze een integraal
onderdeel van het VN-klimaatproces zijn. Nu is het zaak deze doorbraak
te benutten om in december a.s. in Bali tijdens de
VN-klimaatconferentie de onderhandelingen over een raamwerk voor de
periode na 2012 te starten en in 2009 tot een mondiaal akkoord te
komen.
Onder het thema "Groei en Verantwoordelijkheid in Afrika" heeft de G-8
ondermeer steunverlening aan maatregelen ter bevordering van goed
bestuur, het investeringsklimaat en transparantie bij besteding van
inkomsten uit grondstoffenwinning gegeven. De erkenning van het belang
van dergelijke initiatieven voor Afrika door de G-8 wordt door
Nederland verwelkomd.
De tijdens de G-8 top in Glenaagles in 2005 gemaakte afspraken zijn
tijdens de G-8 Heiligendamm Top herbevestigd door zowel de G-8 als de
aanwezige Afrikaanse landen. Echter het nakomen van deze afspraken is
nog verre van zeker en zal de komende jaren veel aandacht vergen van
zowel de G-8 landen alsook de Afrikaanse landen. De daling van de hulp
aan Afrika in 2006 geeft reden tot zorg en het is teleurstellend dat
een aantal G-8 landen niet op schema ligt om de toezeggingen na te
komen.
Nederland verwelkomt de toezegging van EUR44 miljard ter versterking
van de Afrikaanse gezondheidssystemen en bestrijding van HIV/AIDS,
tuberculose en malaria. De door de G-8 aangekondigde extra aandacht
voor de feminisering van de aids-epidemie wordt van groot belang
geacht. Dit is mede door Nederlandse druk op het Duitse EU/G-8
voorzitterschap tot stand gekomen.
De G-8 initiatieven ter versterking van de financiële sector in
Afrika, waaronder een ondersteuningsfonds voor microkredieten en
lokale valuta financieringen, zullen binnen Wereldbank-groep kader
worden uitgewerkt en dit zal door Nederland nauwgezet en kritisch
worden gevolgd. Het is van belang hierbij dat geen wildgroei van, door
de G-8 geïnitieerde, initiatieven ontstaat en dat deze niet leiden tot
doublures.
De positie van de OESO als relevante internationale organisatie is
tijdens de G-8 top versterkt doordat deze organisatie gevraagd is de
structurele dialoog tussen de G-8 en de opkomende markten te
faciliteren. De opkomende markten zullen in het kader van het
"Heiligendamm proces" de dialoog aangaan met de G-8 over
investeringen, innovatie, Afrika-ontwikkelingssamenwerking en het
delen van kennis over energiebesparingen. Nederland is een actief
pleitbezorger van versterkte samenwerking tussen de OESO en de
opkomende markten. Het belang van de recente overeenkomst tijdens de
OESO MCM 2007 (zie Kamerstuk 2006-2007, 30800 XIII, nr. 55, Tweede
Kamer) om de onderhandelingen over uitbreiding en nauwere samenwerking
met de opkomende markten te initiëren wordt bevestigd. Dit OESO
uitbreidingsproces is niet gekoppeld aan het G-8 Heiligendamm proces
maar beide kunnen elkaar wel versterken.
De minister van Buitenlandse Zaken,
Drs. M.J.M. Verhagen
De minister voor Ontwikkelingssamenwerking,
Drs. A.G. Koenders
* Ministerie van Buitenlandse Zaken
* Bezuidenhoutseweg 67
* Postbus 20061
* 2500 EB Den Haag
* Tel.: 070-3 486 486
* Fax: 070-3 484 848
* Internet: www.minbuza.nl
Ministerie van Buitenlandse Zaken