Deelgemeente IJsselmonde Rotterdam
Voorkeurstracé Ridderkerklijn bekend
Het voorkeurstracé voor de Ridderkerklijn is bekend. Uit het onderzoek
naar negen tracévarianten is gebleken, dat een lijn vanaf de Groeninx
van Zoelenlaan via Rotterdamseweg, Kievitsweg, Sportlaan,
Koninginneweg en het centrum naar de Vlietlaan de beste bijdrage
levert aan de verbetering van het openbaar vervoer in dit deel van de
regio en in Ridderkerk. Daarnaast sluit het voorkeurstracé aan bij de
plannen van de P+R Beverwaard.
Wat er aan vooraf ging
De stadsregio Rotterdam en de gemeente Ridderkerk werken aan plannen
voor de verbetering van het openbaar vervoer tussen Ridderkerk en
Rotterdam. Momenteel zijn de reistijden tussen Ridderkerk en Rotterdam
Centrum nog (te) lang, omdat er alleen met de bus gereisd kan worden
en vaak moet worden overgestapt. De meest reële oplossing daarvoor is
de aanleg van een TramPlus-lijn naar Ridderkerk, die grotendeels de
route van de IJsselmondelijn volgt. In een planstudie zijn in totaal
negen mogelijke tracés onderzocht (vijf lijnen die door de
projectgroep zijn voorgesteld en vier lijnen die door de inwoners van
Ridderkerk zijn aangedragen). Uit het onderzoek is uiteindelijk een
voorkeurstracé naar voren gekomen.
Planstudie
De studie naar de negen tracévarianten voor de Ridderkerklijn heeft
maanden geduurd. Het onderzoek heeft zoveel tijd gekost, omdat de
negen lijnen zorgvuldig op ongeveer dertig gezichtspunten zijn
beoordeeld. Dat is gedaan om een goede afweging te kunnen maken.
De onderzoekscriteria zijn in vijf hoofdgroepen samen te vatten:
1. vervoerwaarde: hoeveel reizigers maken gebruik van de tram als de
lijn volgens een bepaald tracé wordt aangelegd en wat is het
effect op de reistijden;
2. verkeer en veiligheid: wat zijn de gevolgen voor de
verkeersstromen in Ridderkerk en voor de verkeersveiligheid;
3. inpassing: wat zijn de gevolgen van de aanleg van de tramlijn voor
de omgeving en de inrichting van wegen en straten;
4. milieu: wat zijn de gevolgen van de tramlijn als het gaat om
trillingen, geluidsoverlast en effecten op de luchtkwaliteit
(bijvoorbeeld door minder autogebruik);
5. kosten en procedures: wat kost het als de tramlijn volgens een
bepaald tracé wordt aangelegd en welke procedures horen daarbij.
Voorkeurstracé
Uit de planstudie komt de voorkeurstracévariant op alle fronten als
beste optie naar voren. De route ziet er in het kort als volgt uit: de
tram volgt vanaf de Groeninx van Zoelenlaan in eerste instantie de
Rotterdamseweg. Tussen Bolnes en Slikkerveer buigt de tram af naar de
Kievitsweg. Via de Sportlaan, de Koninginneweg, het centrum van
Ridderkerk en de Vlietlaan, rijdt de tram naar het P+R-terrein
Oudelande. Na vaststelling van het tramtracé, wordt deze verder
uitgewerkt en waar mogelijk verbeterd. Dan wordt bijvoorbeeld ook een
keuze gemaakt voor een noord- of zuidligging van de trambaan op de
Rotterdamseweg.
Vervolgtraject
Het onderzoeksrapport is de komende tijd onderwerp van een uitgebreid
participatietraject voor de bevolking van Ridderkerk. De gemeente
Ridderkerk en de stadsregio Rotterdam willen graag weten hoe bewoners
en belanghebbenden aankijken tegen het voorkeurstracé. Het traject
start met een tweetal informatiebijeenkomsten in juli en loopt tot
eind september. Na afloop van het participatietraject, naar
verwachting in oktober / november 2007, geeft de gemeenteraad van
Ridderkerk een advies over het tramtracé aan de stadsregio Rotterdam.
Na vaststelling van het tramtracé door de stadsregio, wordt deze
verder uitgewerkt en waar mogelijk verbeterd. Op zijn vroegst kan in
2010 een start worden gemaakt met de aanleg van de nieuwe verbinding.
Meer informatie
Heeft u na het lezen van dit artikel behoefte aan meer informatie? Of
wilt u de Informatiekrant Ridderkerklijn ontvangen? Neem dan contact
op met de Projectgroep Ridderkerklijn via e-mail:
tramplus@ridderkerk.nl of telefonisch: 0180 - 451553. Ook kunt u
nadere informatie vinden op de homepage van www.ridderkerk.nl onder de
button TramPlus. Verder bent u van harte welkom op de algemene
informatiebijeenkomst van zaterdag 7 juli 2007 (aanvangstijd is 10.00
uur) of van woensdag 11 juli 2007 (aanvangstijd is 19.30 uur). Locatie
is ontmoetingscentrum Het Plein, Koningsplein 2 te Ridderkerk.
De stadsregio Rotterdam is opdrachtgever voor de planstudie
Ridderkerklijn en werkt daarbij nauw samen met de gemeente Ridderkerk.
Verder zijn bij de projectgroep Ridderkerklijn betrokken de gemeente
Rotterdam / deelgemeente IJsselmonde, de RET en waterschap Hollandse
Delta.