Keizer Wilhelms II Mercedes-Benz keert na 57 jaar terug naar Huis Doorn
(6/25/2007)
Het viel niet in de lijn der verwachtingen dat de lievelingsauto van
Keizer Wilhelm II, een indrukwekkende Mercedes-Benz 770 K Pullman
cabriolet F, ooit nog voor het bordes van Huis Doorn zou komen te
staan. De keizer had immers te kennen gegeven dat er met zijn auto
niet meer mocht worden gereden na zijn dood, net zoals de inrichting
van het huis niet mocht worden veranderd.
En zo resideerde de 2,7 ton wegende open zeszitter de afgelopen
decennia in het Mercedes-Benz Museum in Stuttgart, naast de al even
imposante Mercedes van de Japanse Keizer Hirohito. Maar afgelopen
april maakte hij een rentree en werden huis en auto voor het eerst in
57 jaar weer verenigd.
Keizer Friedrich Wilhelm Victor Albert II was een excentriek man met
een exorbitante inventaris. De keizer kocht het huis in 1918 van
Baronesse Heemstra de Beaufort, de tante van Audrey Hepburn, maar was
liever in zijn Duitse paleizen gebleven. De vorst kwam dan ook niet
zomaar naar Nederland: het verliezen van de Eerste Wereldoorlog werd
grotendeels aan hem toeschreven en de keizer werd op 9 november 1918
uit Duitsland verbannen. Omdat hij op het moment van de uitspraak in
zijn paleis in het Belgische Spa was, bleven er voor de keizer en zijn
gevolg niet veel opties over om een plaats uit te kiezen voor
ballingschap. Het moest wel het neutrale Nederlands grondgebied
worden.
Wilhelm II had vertakkingen in diverse Europese koningshuizen. Hij was
een kleinzoon van de Britse koningin Victoria en een zwager van de
Russische Tsaar Nicolas. En ook de Van Oranjes zijn verweven in de
stamboom van de keizer: Willem I Van Oranje Nassau was een oudoom van
Wilhelms vader Friedrich III. Onder de gasten in Doorn waren ook
Koningin Emma, Bernhard en Wilhelmina en zelfs een piepjonge Beatrix
te vinden.
Na het overlijden van de keizer op 4 juni 1941 wordt de Mercedes
slechts nog gebruikt voor zijn begrafenis om daarna te worden
weggezet. Jarenlang was onbekend wat er mee moest gebeuren, maar op 7
december 1950 verkoopt de Nederlandse staat de auto aan het
Mercedes-Benz Museum in Stuttgart. Sinds die tijd is de 200 pk sterke
limousine er tentoongesteld als een van de topstukken. Toen afgelopen
maart de tijd was aangebroken om de radiateur opnieuw te verchromen,
ontstond het idee om de auto nog eenmaal naar Doorn te transporteren.
Technische gegevens
Mercedes-Benz 770 K Pullman cabriolet F
Motor: achtcilinder in lijn met compressor, twee kleppen per cilinder
Cilinderinhoud: 7.655 cc.
Vermogen: 200 pk bij 2.800 tpm.
Aandrijving: achterwielen, via vierversnellingsbak.
Remmen: trommelremmen rondom.
Lengte: 5.600 mm.
Breedte: 1.830 mm
Hoogte: 1.840 mm.
Wielbasis: 3.750 mm.
Leeggewicht: 2.700 kg.
Topsnelheid: +/- 160 km/h.
Verbruik: +/- 30 l./100 km.
Nieuwprijs: 35.200 gulden.
Aantal gebouwde exemplaren: 117.
Huis Doorn
Huis Doorn is tot 15 september voor publiek geopend van dinsdag t/m
zaterdag tussen 10.00 en 17.00 uur. Zondags tussen 13.00 en 17.00 uur.
Van 15 september tot 15 november van dinsdag t/m zondag tussen 13.00
en 17.00 uur.
Er worden deze zomer diverse speciale evenementen georganiseerd in en
rond Huis Doorn. Voor meer informatie en rondleidingen kunt u contact
opnemen per telefoon: 0343-421020 of via de website www.huisdoorn.nl
Mercedes-Benz Museum
De keizerlijke Mercedes-Benz 770 K is te bezichtigen in het nieuwe
Mercedes-Benz Museum in Stuttgart. Het museum is geopend van dinsdag
tot en met zondag tussen 9.00 en 18.00 uur. Voor reserveringen kunt u
bellen met +49-711-1730000 of via de website
www.museum-mercedes-benz.com
AutoRai