AutoRai

Keizer Wilhelms II Mercedes-Benz keert na 57 jaar terug naar Huis Doorn

(6/25/2007)
Het viel niet in de lijn der verwachtingen dat de lievelingsauto van Keizer Wilhelm II, een indrukwekkende Mercedes-Benz 770 K Pullman cabriolet F, ooit nog voor het bordes van Huis Doorn zou komen te staan. De keizer had immers te kennen gegeven dat er met zijn auto niet meer mocht worden gereden na zijn dood, net zoals de inrichting van het huis niet mocht worden veranderd.

En zo resideerde de 2,7 ton wegende open zeszitter de afgelopen decennia in het Mercedes-Benz Museum in Stuttgart, naast de al even imposante Mercedes van de Japanse Keizer Hirohito. Maar afgelopen april maakte hij een rentree en werden huis en auto voor het eerst in 57 jaar weer verenigd.

Keizer Friedrich Wilhelm Victor Albert II was een excentriek man met een exorbitante inventaris. De keizer kocht het huis in 1918 van Baronesse Heemstra de Beaufort, de tante van Audrey Hepburn, maar was liever in zijn Duitse paleizen gebleven. De vorst kwam dan ook niet zomaar naar Nederland: het verliezen van de Eerste Wereldoorlog werd grotendeels aan hem toeschreven en de keizer werd op 9 november 1918 uit Duitsland verbannen. Omdat hij op het moment van de uitspraak in zijn paleis in het Belgische Spa was, bleven er voor de keizer en zijn gevolg niet veel opties over om een plaats uit te kiezen voor ballingschap. Het moest wel het neutrale Nederlands grondgebied worden.

Wilhelm II had vertakkingen in diverse Europese koningshuizen. Hij was een kleinzoon van de Britse koningin Victoria en een zwager van de Russische Tsaar Nicolas. En ook de Van Oranjes zijn verweven in de stamboom van de keizer: Willem I Van Oranje Nassau was een oudoom van Wilhelms vader Friedrich III. Onder de gasten in Doorn waren ook Koningin Emma, Bernhard en Wilhelmina en zelfs een piepjonge Beatrix te vinden.

Na het overlijden van de keizer op 4 juni 1941 wordt de Mercedes slechts nog gebruikt voor zijn begrafenis om daarna te worden weggezet. Jarenlang was onbekend wat er mee moest gebeuren, maar op 7 december 1950 verkoopt de Nederlandse staat de auto aan het Mercedes-Benz Museum in Stuttgart. Sinds die tijd is de 200 pk sterke limousine er tentoongesteld als een van de topstukken. Toen afgelopen maart de tijd was aangebroken om de radiateur opnieuw te verchromen, ontstond het idee om de auto nog eenmaal naar Doorn te transporteren.

Technische gegevens
Mercedes-Benz 770 K Pullman cabriolet F
Motor: achtcilinder in lijn met compressor, twee kleppen per cilinder Cilinderinhoud: 7.655 cc.
Vermogen: 200 pk bij 2.800 tpm.
Aandrijving: achterwielen, via vierversnellingsbak. Remmen: trommelremmen rondom.
Lengte: 5.600 mm.
Breedte: 1.830 mm
Hoogte: 1.840 mm.
Wielbasis: 3.750 mm.
Leeggewicht: 2.700 kg.
Topsnelheid: +/- 160 km/h.
Verbruik: +/- 30 l./100 km.
Nieuwprijs: 35.200 gulden.
Aantal gebouwde exemplaren: 117.

Huis Doorn
Huis Doorn is tot 15 september voor publiek geopend van dinsdag t/m zaterdag tussen 10.00 en 17.00 uur. Zondags tussen 13.00 en 17.00 uur. Van 15 september tot 15 november van dinsdag t/m zondag tussen 13.00 en 17.00 uur.

Er worden deze zomer diverse speciale evenementen georganiseerd in en rond Huis Doorn. Voor meer informatie en rondleidingen kunt u contact opnemen per telefoon: 0343-421020 of via de website www.huisdoorn.nl

Mercedes-Benz Museum
De keizerlijke Mercedes-Benz 770 K is te bezichtigen in het nieuwe Mercedes-Benz Museum in Stuttgart. Het museum is geopend van dinsdag tot en met zondag tussen 9.00 en 18.00 uur. Voor reserveringen kunt u bellen met +49-711-1730000 of via de website
www.museum-mercedes-benz.com