Gemeente IJsselstein
Fiets en je wint altijd
Met de campagne 'Met belgerinkel naar de winkel' wil de gemeente het
fietsen in de stad stimuleren. Tot 23 juni kunnen inwoners die
fietsend winkelen, prijzen winnen bij de deelnemende ondernemers.
Wethouder Hans Lappee gaat de strijd aan met een oldtimer; wie heeft
het snelst zijn boodschappen in Zenderpark gehaald? Spetterende start
campagne: fietsende wethouder verslaat oldtimer
De campagne is op 5 mei van start gegaan. Wethouder Lappee heeft op
een bakfiets de race tussen een fiets en een oldtimer gewonnen, en
kwam als eerste met een volle tas met boodschappen uit Zenderpark weer
terug op de Overtoom. Als extra bagage nam hij een blonde dame mee
terug, ook in de bakfiets!
Extra fietsenstalling tijdens campagne
Ook is de fietsenstalling aan de Molenstraat geopend, wat ook een
daverend succes bleek. De hele dag hebben daar volop fietsen gestaan.
De fietsenstalling blijft tot het einde van de fietscampagne aanwezig.
Er zijn fietsbellen en flyers uitgedeeld. Tegelijkertijd zijn
ook fietscampagnes in Breukelen en Nieuwegein van start gegaan.
Fietsers sparen voor mooie (fiets)prijzen
Om het fietsgebruik extra te promoten, krijgen klanten die met de
fiets komen winkelen een stempel op een spaarkaart waarmee ze met een
volle spaarkaart op het eind van de campagne op zaterdag 23 juni mooie
prijzen kunnen winnen. Vanaf nu kan iedereen een spaarkaart bij één
van de 79 winkels in IJsselstein ophalen, af laten stempelen en
daarmee kans maken op een fantastische (fiets)prijs. De meeste prijzen
zijn beschikbaar gesteld door de deelnemende ondernemers: overzicht
deelnemende winkeliers.
De campagne loopt tot 23 juni. `Ga toch fietsen, dan win je nog `ns
wat!`. En, wat kunt u winnen?
Vlaams succes
De campagne `Met belgerinkel naar de winkel' is in België al sinds
1997 een enorm succes. Dit jaar doen ook vier Nederlandse gemeenten
mee, waaronder IJsselstein Daarnaast doen ook de gemeenten Nieuwegein,
Houten en Breukelen mee. De campagne wordt deels gefinancieerd door de
provincie Utrecht.
Win-win situatie
Het motto van de campagne is duidelijk: het gaat niet alleen om de
prijzen, maar het concept is interessant voor alle betrokken partners.
De klant wint aan gezondheid door regelmatig te bewegen, verplaatst
zich vlotter en maakt kans op een prijs. Ook de ondernemer wint:
fietsers blijken trouwere klanten en zorgen voor een betere
bereikbaarheid van de winkel. De gemeente wint door een betere
verkeersveiligheid en -leefbaarheid en heeft belang bij bruisende
woon-winkellocaties. Zelfs de automobilist wint erbij, want de écht
noodzakelijke autoverplaatsingen kunnen meer ontspannen gebeuren in
een verkeersveiligere omgeving. En tenslotte wint ook het milieu er
bij, want meer fietsgebruik zorgt voor minder uitstoot van schadelijke
stoffen (verbetering luchtkwaliteit), energiebesparing, minder
ruimtebeslag en minder geluidshinder.