Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors
23-6-2007; Betreft 2e trainingsdag / startopstellingen Grand Prix Engeland, circuit Donington Park
Edwards pakt tweede pole van 2007
Fiat Yamaha rijder Colin Edwards pakte in de kwalificatie voor de Nickel & Dime British Grand Prix verassend de pole voor teamgenoot Valentino Rossi en Dani Pedrosa. Na in de drie vrije trainingen niet echt indruk te hebben gemaakt pakte Colin Edwards in de enige kwalificatie die de MotoGP klasse rijk is verassend de pole.
Zoals gebruikelijk is was het in de laatste tien minuten een drukte van jewelste toen iedereen de kwalificatiebanden uit ging proberen. Casey Stoner, Valentino Rossi en Dani Pedrosa hadden tot die tijd de dienst uitgemaakt terwijl ook John Hopkins en Nicky Hayden af en toe een goede ronde leken te gaan klokken. Veel rijders verloren echter tijd in het laatste gedeelte waaronder Pedrosa en Stoner die niet goed uitkwamen in de lastige Goddards bocht en zo hun snelle ronden verloren zagen gaan. Uiteindelijk was het dus de 'Texas Tornado' die voor een kleine verassing zorgde en nu zal hopen dat in de race een stuk beter zal gaan dan bij zijn vorige pole in Le Mans.
Edwards snelste ronde was een 1'28.531 en hij was daarmee 0,146s sneller dan zevenvoudig wereldkampioen Rossi terwijl de eerste startrij wordt vol gemaakt door Dani Pedrosa, de winnaar van vorig jaar. Op de tweede startrij vinden we de snelste man van vanochtend, regerend wereldkampioen Nicky Hayden die het eindelijk naar zijn zin heeft op de 800cc Honda. Naast Hayden vinden we klassementsleider Stoner en Hopkins. Carlos Checa, Randy de Puniet en Marco Melandri vormden de derde rij voor Toni Elias, die met nog tien minuten te gaan problemen kreeg met de Honda. (Bron:
De Angelis behoudt pole
Master-Mapfre Aprilia rijder Alex De Angelis wist zijn voorlopige pole vast te houden door ook in de tweede kwalificatie de rest te snel af te zijn.
Het was deze keer dus geen Jorge Lorenzo die de pole op wist te eisen maar de regerend wereldkampioen nog kwam wel tot op 0,410s van zijn merkgenoot en was goed voor de tweede tijd. Met het oog op het feit dat tot nu toe elke race in 2007 vanaf pole is gewonnen maakt de Angelis, die het merendeel van de sessie bovenaan stond, een goede kans op zijn eerste overwinning van dit seizoen nadat hem deze nipt ontzegd werd in de thuisrace op het circuit van Mugello waar zijn teamgenoot Alvaro Bautista hem net versloeg. Diezelfde Bautista sloot in deze sessie overigens de eerste startrij af achter Julian Simon die de derde tijd realiseerde.
De tweede rij begint met Mika Kallio gevolgd door kampioenschap runner-up Andrea Dovizioso die als dit het resultaat van de race zou zijn, zijn tweede plaats in het kampioenschap aan de Angelis zou kwijt raken want het verschil bedraagt voorafgaand aan de race maar twee punten. Marco Simoncelli, lange tijd in de top vier, zakte in de laatste minuut nog naar de zevende plaats voor Hector Barberá. Thomas Lüthi en Hiroshi Aoyama maken de top tien vol. (Bron:
JOEY LITJENS (29e) SNELLER DAN VORIG JAAR, MAAR NOG NIET TEVREDEN
GEWICHTSPROBLEEM WERPT DANNY WEBB TERUG OP DE STARTGRID
De 2e trainingsdag in Donington Park was gelukkig door. Hoewel de eerste sessie voor de 125cc op zaterdagmorgen op een opdrogende baan startte, kwam iedereen op slicks in actie. "Ook op de droge piste van Donington ging het goed", opende Joey Litjens, die na de 2e vrije training op een goede 21e plaats stond. "Niet iedereen gaf ze misschien volledig, maar het klopte vanmorgen. En dat terwijl de voorvering voor de middagsessie nog iets werd aangepast om verbetering te kunnen geven. In de snelle downhill bochten dreef ik namelijk iets naar buiten. Vanmiddag ging dat na die aanpassing meteen een stuk beter. Alleen had ik wat pech bij de start van de training. Ik liet mijn motor afslaan en tegen de tijd dat ik mijn Honda weer aan had reed ik alleen op de baan en was er geen groepje om me in vast te bijten. Dat was jammer, maar evengoed reed ik als snel 1.40-ers, waarmee ik sneller was dan vorig jaar Ik stond daarmee ruim binnen de top 20 en het zag er goed uit. Maar het werd iets warmer, waardoor de baan meer grip afgaf. De tijden gingen naar beneden, en terwijl ik er nog slechts 0,1 afreed, doken er wel een aantal rijders onder me door. Daardoor zakte ik in de slotminuten van de 19e naar de 29e startplaats. Balen, maar als ik 1 seconde sneller was geweest had ik 16e gestaan. Dus het zit wel heel dicht bij elkaar. In die slotminuten wilde het niet zoals ik wilde. Jammer. Maar vergeleken met vorig jaar heb ik wel vooruitgang geboekt. Ik sta nu ruim een seconde dichter bij de 'pole'. Morgen moet er weer een superstart komen, daar heb ik nu alk zin in. En wel uitkijken bij de eerste bocht, want zo'n clash als twee weken geleden in Catalunya toen ik in de eerste bocht al van de baan werd geramd, daar heb ik geen zin meer in"besluit Litjens, wiens 125cc race door het uur tijdsverschil met Engeland aan het einde van de racedag, na de MotoGP race om 15.30 uur Nederlandse tijd wordt verreden.
Voor Danny Webb verliep de kennismaking met droog Donington OK. In de 2e vrije training benutte hij de hele training om tracktime op te doen. "Zo kon ik ook het stroevere asfalt op zoek naar de optimale afstelling. Iedere ronde ging het sneller en ik stond 30e, met de wetenschap dat het nog aardig wat beter kon. Want ondanks dat mijn machine op de dalende stukken iets te 'arm' stond, realiseerde ik in de slotronden de snelste tijd. In de tijdtraining kwam ik al direct een volle seconden sneller dan vanmorgen rond. Ik ben de hele training weer buiten gebleven, want ik zou alleen binnen komen als er wat niet in orde zou zijn. De Honda presteerde OK en ik reed goede tijden. Wéér reed ik wat van mijn tijden af, en dat alleen rijdend. Even later in een groep strijdend ging er nog eens 0,4 vanaf en ik klokte de 32e tijd. In de uitloopronde kwam ik vlak voor de finish zonder benzine te staan. Toen ik later de pitstraat in stepte moest ik de weegbrug op. En wat dacht je, omdat ik nu helemaal zonder een druppel brandstof gewogen werd, woog mijn machine een fractie te licht. Daardoor ben ik van de 32e naar de laatste startplaats teruggezet. Achteraf bleek dat men op mijn machine de lichtere stroomlijnen van Joey had gemonteerd. Dat scheelt net het gewicht dat we te licht wogen. Wel even slikken 5 plaatsen terug op de grid, maar die rem ik er morgen in de eerste bocht wel weer bij", zo stak Webb zijn monteurs een hart onder de riem.
Hugo van den Berg revancheerde zich van het probleem met zijn vizier in de regen en klokte een nette 27e tijd, een fractie van een seconde (0,06) sneller dan Joey Litjens.
Voor de trainingsuitslagen, zie de bijlagen en
************