22-6-2007
VVD wil diepgaand onderzoek naar blunder rekenfout A4
Door ongelofelijke blunders op het ministerie van Verkeer en
Waterstaat is de doortrekking van de A4 opnieuw met minstens twee jaar
vertraagd.
Daardoor ontstaat grote maatschappelijke schade. De VVD wil niet
alleen dat tot op de bodem wordt onderzocht hoe dit mogelijk is, maar
ook wat er nu precies aan de hand is. De VVD vindt bovendien dat niet
alleen de A4, maar ook de A13/A16 moet worden aangepakt om de
problemen rond Rotterdam op te lossen. Én-én dus, en niet óf-óf zoals
het kabinet lijkt te denken.
Woordvoerder Paul de Krom: "Het is triest dat in dezelfde week dat een
vernietigend Rekenkamerrapport over de aanpak van de HSL verschijnt,
de Kamer opnieuw met een kolossale blunder wordt geconfronteerd. De
minister is de gevangene geworden van rekenmodellen en adviseurs,
terwijl iedereen al jarenlang weet dat zowel de A4 als de A13/A16 moet
worden aangepakt. Na 47 jaar begint het geleuter over de noodzaak van
het doortrekken van de A4 gewoon opnieuw. Terwijl de coalitie
euforisch is over het uitdoen van de lichten op onze snelwegen, wordt
verzuimd de werkelijke problemen aan te pakken. We staan straks niet
alleen nóg langer in de file voor nóg meer geld, maar ook nog eens in
het donker. Onvoorstelbaar. Ik feliciteer de coalitie en het kabinet
met dit briljante beleid."
Nadat deze week een VVD motie in de Kamer is aangenomen om externe
partijen meer te betrekken bij de financiering van infrastructuur
projecten, zal de VVD moties indienen over versnelde aanleg van de
A6/A9, het meenemen van een maximumsnelheid van 130 km/uur in proeven
met flexibele snelheden, en tegen de aangekondigde verhoging van de
slurptaks, de BPM en de parkeertarieven. De VVD heeft bovendien
aangedrongen een spoedige oplossing van de N69 in Brabant. Op
aandringen van de VVD gaat de eerder overeengekomen verhoging van de
Rampspolbrug gewoon door.
VVD