Datum
22-6-2007
Onderwerp
Hooijmaijers ondertekent akkoord toekomst Schiphol en omgeving
Marjan Lansdaal
Op 21 juni heeft Ton Hooijmaijers (gedeputeerde Schiphol) namens
Gedeputeerde Staten een tweetal convenanten ondertekend waarin harde
afspraken zijn gemaakt over hinderbeperkende maatregelen en
maatregelen gericht op een verbetering van de leefomgeving rond
Schiphol. In samenhang daarmee heeft Schiphol toegezegd het aantal
vluchten tot 2010 te beperken tot maximaal 480.000. Komend voorjaar
zullen ook voor de periode van 2010 tot 2018/20 afspraken worden
gemaakt over de ontwikkeling van de luchthaven, eveneens in nauwe
samenhang met een tweetal convenanten over hinderbeperking en
omgevingskwaliteit.
Het akkoord kan rekenen op een breed draagvlak bij de overheden uit de
regio. De deelnemers aan de Bestuurlijke Regie Schiphol (BRS), waarvan
Hooijmaijers voorzitter is, legden tijdens de bespreking van het
akkoord op 20 juni een kritische houding aan de dag over diverse
onderdelen van het akkoord. Maar al met al wordt het totaal beschouwd
als het maximaal haalbare op de korte termijn en een goed uitgangspunt
voor de besprekingen voor de middellange termijn.
De provincie vond het belangrijk dat er voor de korte termijn
afspraken zouden worden gemaakt over ondermeer aanpassingen van
vliegroutes, het verminderen van grondlawaai, het weren van lawaaige
vliegtuigen, het oplossen van schrijnende gevallen en een aantal
gebiedsspecifieke projecten. Maar zeker net zo belangrijk was het
maken van afspraken over het beperken van de geluidsoverlast van
vluchten tussen 6.00 en 7.00 uur. Daar heeft het nieuwe college
expliciet op ingezet. Hooijmaijers is dan ook blij dat hierover nu al
resultaten zijn geboekt. Er wordt een experiment gestart om de
nachtelijke vertrekroutes van de Polderbaan die worden gebruikt om de
bevolking te ontzien, ook tussen 6.00 en 6.45 uur te gebruiken. Dat
kan 9.000 gehinderden schelen. Over het geheel genomen neemt het
aantal gehinderden als gevolg van de hinderbeperkende maatregelen meer
af dan de maximale toename als gevolg van de groei van het aantal
vluchten.
Ik hoop dat de uitvoering van alle afspraken zorgt voor een betere
relatie tussen Schiphol en de omgeving. Schiphol is heel belangrijk
voor de regio, maar de regio is ook belangrijk voor Schiphol, aldus
Hooijmaijers.
Het akkoord is tot stand gekomen onder leiding van Hans Alders, de
Groningse Commissaris van de Koningin. De provincie en de gemeenten
Amsterdam, Amstelveen en Uitgeest nemen als delegatie van de
Bestuurlijke Regie Schiphol aan dit overleg deel, net als Schiphol,
Luchtverkeersleiding Nederland, KLM, en vertegenwoordigers van
bewonersorganisaties via de Commissie Regionaal Overleg Schiphol.
Haarlemmermeer maakte deel uit van de CROS-delegatie. Verder zijn
ambtenaren van de ministeries van V&W en Volkshuisvesting, Ruimtelijke
Ordening en Milieu in het overleg vertegenwoordigd. Op basis van het
akkoord heeft Alders een advies uitgebracht aan de ministers van
Verkeer en Waterstaat en VROM. Ministers en leden van de Tweede kamer
hebben aangegeven het advies zwaar te laten wegen bij hun
besluitvorming.
Als het Rijk instemt, zal de minister van Verkeer en Waterstaat de
grenswaarden aanpassen binnen de wettelijke milieurandvoorwaarden om
maximaal 480.000 vluchten mogelijk te maken. Zeven grenswaarden
blijven nagenoeg gelijk, dertien gaan er omhoog en vijftien omlaag.
Per saldo neemt het totale volume geluid niet toe.
Provincie Noord-Holland