Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
CENTRAAL BUREAU VOOR DE RIJN- EN BINNENVAART
Rotterdam, 26 juni 2007
Ledenvergadering Groep Varende Ondernemers CBRB
. Luidt de noodklok over de ligplaatsenproblematiek langs de Rijn bij Rijnvaartcommissarissen.
. Bevestigt unaniem het besluit van het Algemeen Bestuur over afwijzing van het principe-akkoord CAO.
. Geeft aan dat schone brandstof er snel mag komen.
Op vrijdag 22 juni 2007 is de ledengroep Varende Ondernemers van het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart bijeen geweest aan boord van de "Siegfried", van de Vereniging "de Binnenvaart", te Dordrecht.
Het thema van de vergadering was " Rijnvaart, duurzaam en dynamisch".
Voor deze vergadering waren de Rijnvaartcommissarissen, de heren Ivo ten Broeke en Gert Mensink uitgenodigd, teneinde de leden de mogelijkheid te bieden om rechtstreeks met besluitvormers van de Centrale Rijnvaartcommissie (CCR) van gedachten te wisselen.
Diverse onderwerpen kwamen aan de orde.
De ligplaatsenproblematiek langs de Rijn was voor de aanwezigen het meest prangende punt. Er is een beroep gedaan op de verplichting van de CCR tot goed onderhoud van de vaarweg, de Rijn. Met argumenten als veiligheid, adequate infrastructuur en de handhaving van de vaar- en rusttijden zou de CCR mandaat moeten hebben dit thema met urgentie op te pakken. Tot dusver wordt in Duitsland op Bondsniveau deze problematiek grotendeels ontkend, waarbij de locale overheden vaak naar elkaar wijzen, wanneer het gaat om het nemen van verantwoordelijkheid.
De CAO-ontwikkelingen stonden ook geagendeerd. De ledengroep Varende Ondernemers sprak waardering uit over de standvastigheid in de gekozen koers en bevestigde unaniem achter het besluit te staan van het bestuur van het CBRB, inzake afwijzing van het principeakkoord CAO. Tevens benadrukte de vergadering de wens en noodzaak om tot een nieuwe werkbare CAO te komen.
Een ander actueel agendapunt was de kwaliteit van de brandstof. Door het CBRB wordt gepleit voor een betere normering van de brandstof voor de binnenvaart. De discussie over brandstof kan niet beperkt blijven tot de vraag wat het gehalte van zwavel moet zijn. De primaire vraag is wat de kwaliteit van de brandstof überhaupt moet zijn. Daarvoor zijn meerdere parameters vast te leggen voor diverse aspecten als; smeerbaarheid, viscositeit, brandpunt enz. Voor de binnenvaart waren tot op heden in feite maar zeer weinig parameters vastgelegd. Dit heeft veel onnodige motorschades veroorzaakt in de afgelopen jaren. Er zal gestreefd moeten worden naar een constante norm, met een groot aantal relevante parameters op een voldoende hoog kwaliteitsniveau. Daardoor kan veel schade worden voorkomen, met als gevolg minder kosten.
Het streven naar een kwaliteitsniveau gelijk aan die van het wegvervoer (EU-norm EN590) werd door de vergadering ondersteund.
Noot voor de redactie (