Gemeente Alkmaar


Alkmaar, 22 juni 2007

Gemeentelijke dienstverlening Alkmaar haalt top tien

Goede dienstverlening aan burgers en bedrijven staat al jaren hoog op de agenda van de gemeente Alkmaar. En dat blijkt haar vruchten af te werpen, want uit het klanttevredenheidsonderzoek is gebleken dat onze klanten in vergelijking met vorig jaar een stuk tevredener zijn. In de ranglijst is Alkmaar van de 23ste plaats in 2006 gestegen naar de 10e plaats in 2007.

Het jaarlijks terugkerende klanttevredenheidsonderzoek, gehouden onder tachtig gemeenten, is een onderdeel van "De Staat van je Gemeente". Dit is een landelijke benchmark over de dienstverlening van gemeentelijke publieksdiensten.

Hoge score 'Geboden Service'

De totale score van de gemeente Alkmaar is een 7,8. Deze score is opgebouwd uit verschillende onderdelen, zoals 'Geboden Service' en 'Gemeentehuis'. Opmerkelijk is dat Alkmaar op het onderdeel 'Geboden Service' hoger scoort dan de winnende gemeente Moerdijk. De ondervraagde klanten gaven aan dat de medewerkers van de publieksbalies vriendelijk, deskundig en verzorgd zijn en een goed inlevingsvermogen hebben. Ook is men tevreden over de bereikbaarheid en parkeergelegenheid van het Stadskantoor. Ruim 55% van de klanten geeft aan binnen vijf minuten aan de beurt te zijn. De gemeente Alkmaar hanteert als norm dat elke klant niet meer dan een kwartier hoeft te wachten.

Digitale dienstverlening

Uit het klanttevredenheidsonderzoek bleek verder dat klanten minder vaak telefonisch en schriftelijk contact opnemen met de gemeente Alkmaar. Steeds meer inwoners van Alkmaar maken gebruik van het Digitale Loket op www.alkmaar.nl. Op deze gemeentelijke website breidt de lijst van digitale producten steeds verder uit. Zo kunnen Alkmaarders onder andere, met behulp van hun DigiD-inlogcode, digitaal hun grofvuil aanmelden, een uittreksel uit de gemeentelijke basisadministratie aanvragen en hun WOZ-verslag in kijken.

Centraal meldnummer

Meer klanten dan vorig jaar geven aan niet bekend te zijn met het centrale nummer voor klachten en meldingen. Het centrale meldnummer (072) 548 94 44 is op werkdagen bereikbaar tussen 08.00 tot 16.00 uur. Op dit nummer kunnen inwoners van Alkmaar onder andere terecht voor het aanmelden van grofvuil, gaten in het wegdek en het snoeien van gemeentelijk groen.

Meer informatie:

Chantal Kolleman (afdeling Communicatie), telefoonnummer (072) 548 8986


-----------------------


---- --