De nieuwe Mazda 2: compact, licht en vriendelijk
(6/22/2007)
De nieuwe Mazda2 is het eerste model van Mazda dat een
doorontwikkeling laat zien van de nieuwste generatie Mazdaâs. Met
kenmerken als veiliger, lichter en zuiniger voldoet de nieuwe Mazda2
aan alle wereldwijde milieu- en veiligheidseisen en combineert dat met
een aansprekend en buitengewoon dynamisch ontwerp en verbeterde
rijeigenschappen.
De auto onderscheidt zich daarmee op opvallende wijze in het groeiende
B-segment, dat in Europa inmiddels zo'n 25 % van de markt voor nieuwe
auto's heeft veroverd.
De nieuwe Mazda2 werd voor het eerst gepresenteerd op de Autosalon van
Genève afgelopen maart. Het uitstekende totaalpakket van de Mazda2
staat voor een gewaagde breuk met traditionele trends in de
automobielindustrie, met name in het subcompactsegment; niet alleen is
deze uitvoering bijna 100 kg lichter dan zijn voorganger, hij is ook
40 mm korter. Mazda heeft hiermee het gewicht van deze auto ruim onder
de 1000 kg weten te houden, wat bijdraagt aan 15 % minder
brandstofverbruik en een vlotte besturing. Ook zijn charismatische
ontwerp en hoge veiligheidsniveau maken van de Mazda2 een auto die
optimaal aansluit op de eisen van Europese klanten.
De Mazda2 volgt niet blindelings iedere trend. Integendeel, hij
verzoent schijnbaar tegengestelde eigenschappen zoals
milieuvriendelijkheid, lichtgewicht constructie, compacte vormgeving
met onbegrensd rijplezier. Dit model tilt de âZoom-Zoomâ filosofie,
die voor het eerst werd geïntroduceerd met de Mazda6, naar een nieuw
niveau. Daarmee blijven aspecten als plezier tijdens het rijden en
interactie met de auto nog steeds van primair belang, maar is deze
filosofie in de nieuwe Mazda2 verbeterd door slimme technische
oplossingen en is het gedeeltelijk opnieuw geïnterpreteerd met het
oog op de veranderde situatie van het milieu.
De doelstellingen bij ontwikkeling van de Mazda2 waren duidelijk
gedefinieerd: laag brandstofverbruik, hoge functionaliteit,
gebruiksgemak en de dynamische prestatie-eigenschappen die kenmerkend
zijn voor Mazda. Hiervoor werd een fris ontwerp gebruikt waarmee het
DNA van het merk nog verder wordt aangescherpt en dat, als échte
subcompactauto, een enorme aantrekkingskracht uitoefent.
Op de lijst met eisen stond gewichtbesparing bovenaan als een
efficiënte manier om het brandstofverbruik en de CO emissies
omlaag te brengen. En ook in dit geval, in het spoor van de trend die
de MX-5 roadster inzette, wist Mazda de spiraal van steeds zwaarder
wordende auto's te doorbreken. Meer gebruik van staal met hoge
treksterkte leidde tot een 'calorieverlaging' van bijna 100 kg. Als
gevolg daarvan weegt de nieuwe Mazda2 met 1.3 liter benzinemotor met
zijn 930 kg aanzienlijk minder dan een ton (voor de 1.5 liter 935 kg).
Het trendbrekende karakter van Mazda2 blijkt ook uit zijn lengte, die
nu met 3,885 meter vier centimeter minder bedraagt dan bij de vorige
Mazda2. Dankzij de ongewijzigde wielbasis van 2,49 meter biedt het
interieur voor zijn compacte afmetingen een royale hoeveelheid ruimte,
met een naar verhouding ruim bemeten inhoud van de bagageruimte van
250 liter.
Zelfs stilstaand lijkt de Mazda2 een atleet in de startblokken
De voorganger van de nieuwe Mazda2 was hoofdzakelijk gebaseerd op een
praktische hoekige vorm. Dit heeft veel voordelen, maar spreekt
potentiële kopers gevoelsmatig minder aan. Om voor deze nieuwe
generatie een dynamischere vorm te gebruiken combineerden de designers
scherp gesneden contouren met zachte overgangen. Dankzij de wigvorm
van de auto ontstaat de indruk van atletische beweging, zelfs
geparkeerd lijkt de Mazda2 in beweging te zijn. Tegelijkertijd ogen de
vormen uitzonderlijk precies. Japanners hebben van oudsher oog voor
voorwerpen die schitteren in hun eenvoud. Binnen het thema
'gecoördineerde beweging' combineren de lijnen van de carrosserie met
de lichteffecten van de buitenste laag tot rijke en veelzijdige
verschijningsvormen.
Met het optionele GT-M pakket kan de sportieve uitstraling van de
Mazda2 nog verder worden onderstreept. Zijspoilers, een lagere
voorspoiler en een luchtinlaat die onderaan breder is dan bovenaan,
verlagen het zwaartepunt van de auto in visueel opzicht. Ook van de
bovenste grille is er een speciale sportuitvoering en achterop het dak
siert een extra spoiler.
Interieurdesign voor een ruimtelijk gevoel
De richtlijn voor het ontwerpen van het interieur van de nieuwe Mazda2
was 'een ruimte die beweging uitstraalt'. Anders dan interieurs met
platte vlakken vormt de hier gekozen architectuur een combinatie van
vertrouwenwekkende degelijkheid met sterke visuele beweging. Door
nadruk te leggen op de horizontale vlakken wordt een gevoel van royale
ruimtelijkheid opgewekt. Samen met veel ronde elementen zorgt het
contrast tussen zilverkleurige accenten tegen de verder donkere
achtergrond voor sportiviteit en individualiteit in de cockpit. Net
als de Mazda5 is de schakelhendel geïntegreerd in de middenconsole en
in deze positie, 38 mm hoger gemonteerd dan in de vorige Mazda2,
bijzonder gemakkelijk te bereiken.
Lagere heuplijn verbetert zicht diagonaal naar voren en omlaag
Naar de voorzijde van de auto daalt de heuplijn (40 mm lager dan die
van het vorige model) en dit zorgt in combinatie met een lagere
positie van de buitenspiegels voor beter zicht diagonaal naar voren en
omlaag. Dit betekent meer veiligheid tijdens het rijden op smalle
wegen en bij het afslaan op kruisingen waar voetgangers kunnen
oversteken. Ook bijzonder nuttig in het stadsverkeer is de kleine
draaicirkel van 9,8 meter.
Behalve de relatief lange wielbasis van 2,49 meter garandeert ook de
slimme indeling van de nieuwe Mazda2 een ruim interieur, ondanks dat
de auto korter en lager is dan zijn voorganger. Het resultaat is dat
de maximale hoofdruimte van 1.004 mm voorin en 959 mm achterin tot de
beste in het segment behoren, net als de Mazda2 schouderruimte van
1.340 mm voorin en 1.300 achterin. De 883 mm beenruimte voor de
achterste zitplaatsen van de Mazda2 geven voldoende mogelijkheid om de
benen te strekken.
Het interieur van de nieuwe Mazda2 biedt talloze praktische
opbergvakken, die met name aansluiten op de eisen van jongere klanten.
Standaard is onder meer een dashboardkastje met een open
tijdschriftvak voor het opbergen van bijvoorbeeld wegenkaarten. De
vloerconsole tussen de stoelen bevat twee bekerhouders met daarachter
een tray voor voorwerpen zo groot als een handtas. De opbergvakken in
de portieren zijn zo ontworpen dat ze een fles van 0,5 liter en een
kaart of tijdschrift van A4-formaat kunnen herbergen.
Gebruik van staal met hoge treksterkte in meerdere opzichten positief
Dankzij de geoptimaliseerde constructie van zijn carrosserie en het
vaker toegepaste staal met hoge treksterkte is de nieuwe Mazda2 niet
alleen bijna 100 kg lichter, maar ook verbeterd wat betreft
veiligheid, carrosseriestijfheid en NVH-prestatie, allemaal
eigenschappen die normaal extra gewicht betekenen voor een auto.
Speurend naar overbodig gewicht hebben de ontwerpers geen enkel deel
van de auto overgeslagen. Als gevolg daarvan zijn waardevolle grammen
bespaard in de uitlaat- en koelsystemen, de bekabeling en zelfs bij de
portierspeakers. Dat resulteerde niet alleen in minder gewicht, maar
ook in minder geluid in het interieur. Zo is het geluidsniveau bij 60
km/u slechts 71,1 dBA, een score die tot de beste in het segment
behoort. Met een nieuw, geavanceerd vloerdeel streeft Mazda ernaar
deze auto voor zijn klasse uitstekende rijeigenschappen mee te geven,
gekoppeld aan een hoge stabiliteit op de snelweg en een harmonieuze
afstelling van de ophanging. Speciale aandacht werd besteed aan een
spontaan en lineair reagerend elektrisch bekrachtigde stuurinrichting.
Het gebruik van staal met hoge treksterkte in specifieke delen van de
carrosserie garandeert verder optimale geometrie van de voorste
McPherson veerpoten en de achterwielophanging met torsie-as.
Benzinemotoren met 75 of 103 pk bij introductie
De nieuwe Mazda2 zal bij de marktintroductie in de herfst van 2007
leverbaar zijn met twee typen benzinemotoren. Een 1.3 liter motor die
55 kW/75 pk of 63 kW/86 pk levert en een 1.5 liter motor, die 76
kW/103 pk voortbrengt. Beide benzinemotoren hebben sequentiële
kleptiming (S-VT) en geoptimaliseerde uitlaatkleptiming. Daaraan voegt
de nieuwe 1.5 liter een variabel inductiesysteem (VIS) toe dat een
positief effect heeft op het koppel in het totale toerentalbereik.
Mazda breidt dit motorengamma enkele maanden later uit met een
bijzonder zuinige turbodiesel voor de Europese markt. Deze motor
behoort tot de CiTD reeks en krijgt een cilinderinhoud van 1.4 liter.
CO emissies voor de 1.3 liter motor omlaag tot 129 g/km
Met de twee benzinemotoren die zijn geoptimaliseerd voor een zo laag
mogelijke inwendige wrijving en met zijn carrosserie met uitstekende
aerodynamische eigenschappen (Cd = 0,31) is de Mazda2 één van de
zuinigste auto's in zijn klasse. Het basismodel met 1.3 liter
benzinemotor verbruikt slechts 5,4 liter brandstof per 100 km
(gecombineerd), wat resulteert in een gecombineerde CO[2
]emissiewaarde van 129 g/km.
Voor klanten in Europa is DSC (dynamische stabiliteitscontrole)
standaard of als optie leverbaar (afhankelijk van de markt). Het
passieve veiligheidssysteem van de auto is gebaseerd op het Mazda
Advanced Impact Distribution and Absorption System (MAIDAS), dat de
energie van een impact verdeelt volgens nauwkeurig vastgestelde
kreukelzones. De crashbestendige passagierskooi van de Mazda2 bestaat
rond de B-stijl en in de rolloverbescherming uit staal met ultrahoge
treksterkte. De nieuwe Mazda2 is standaard voorzien van zes airbags,
twee frontairbags, twee zijairbags voorin en twee gordijnairbags voor
de buitenste passagiers.
Anders dan zijn voorganger die werd geproduceerd in het Spaanse
Valencia, zal de nieuwe Mazda2 weer in Hiroshima, Japan, worden
gemaakt.
De nieuwe Mazda2 in één oogopslag
* Voor het eerst gepresenteerd op de Autosalon van Genève maart
2007
* Eerste model van een doorontwikkelde generatie Mazdaâs
* Geheel vernieuwde subcompactauto breekt met trend richting grotere
en zwaardere autoâs
* Bijna 100 kg lichter dan zijn voorganger, maar ook 40 mm korter
met 3,885 meter (wielbasis bleef gelijk met 2,49 meter)
* Laag brandstofverbruik (tot 15 % minder dan zijn voorganger)
dankzij gewicht- en lengtebesparing
* Gebruik van staal met hoge treksterkte heeft voordelen voor
gewicht, veiligheid, stijfheid van de carrosserie en NVH prestatie
* Gewicht ruim onder de ton, 930 kg (935 kg voor de 1.5 liter)
* Productie in Hiroshima, Japan
Exterieur
* Design creëert indruk van atletische beweging
* Uitstekend luchtweerstandcoëfficiënt (Cd) van 0,31
* GT-M pakket inclusief zijspoilers, een lagere voorspoiler, een
speciaal ontwerp van de bovenste grille en een achterdakspoiler
Interieur
* Bijzonder ruim interieur gezien zijn compacte afmetingen en een
naar verhouding royale bagageruimte van 250 liter (VDA)
* Schakelhendel geïntegreerd in middenconsole
* Een 40 mm lagere heuplijn in vergelijking met het voorgaande model
en een lagere plaatsing van de buitenspiegel voor beter diagonaal
zicht richting voorzijde en omlaag.
* Kleine draaicirkel van slechts 9,80 meter
* Hoofdruimte (1.004 mm voorin, 959 mm achterin) en schouderruimte
(1.340 mm voorin en 1.300 mm achterin) behoren tot beste in
segment
* Praktische opbergvakken met open tijdschriftvak en vloerconsole
* Minder geluid in interieur (slechts 71,1 dBA bij 60 km/u)
* Stereoinstallatie met MP3-CD afspeelfunctie en AUX-ingang voor
externe MP3-spelers
* Uitrusting: leverbaar met 15 of 16 inch aluminium velgen,
cruisecontrol, handbediende of automatische airconditioning,
elektrisch bediende ramen voorin en achterin, mistlampen, regen-
en lichtsensoren, stoelverwarming en lederen stuurwiel met lederen
schakelhendelknop, boordcomputer met instelbare
snelheidswaarschuwing, Keyless Entry & Start System (afhankelijk
van gradatie en markten)
Aandrijflijn
* Benzinemotoren met sequentiële kleptiming (S-VT) met 75, 86 of
103 pk bij introductie: 1.3 liter 55 kW/75 pk en/of 63 kW/86 pk
(afhankelijk van de markt) en 1.5 liter 76 kW/103 pk (inclusief
variabel inductiesysteem)
* Uitstekend brandstofverbruik (5,4 liter brandstof per 100 km voor
de 1.3 l (gecombineerd) en CO emissiewaarden (129 g/km voor de
1.3)
* Zuinige turbodiesel 1.4 liter CiTD aantal maanden later leverbaar
Chassis en veiligheid
* Elektrisch bekrachtigde stuurinrichting
* ABS met EBD en noodremassistentie, DSC leverbaar en TCS voor
actieve veiligheid
* Crashbestendige passagierskooi, veiligheidsgordels met
voorspanners en spankrachtbegrenzers, frontairbags, zijairbags en
gordijnairbags voorin, Isofix verankering voor kinderzitje voor
passieve veiligheid
AutoRai