Senternovem


22-06-2007 | Werkgroep Schoon Fossiel doet beleidsaanbevelingen CO2-opslag

Binnen het Platform Nieuw Gas van de EnergieTransitie heeft de Werkgroep Schoon Fossiel de mogelijkheden onderzocht van afvang en opslag van CO2. Een rapportage hierover beschrijft de belangrijkste aanbevelingen, die eraan kunnen bijdragen dat schoon fossiel de komende decennia een belangrijke plek in de energievoorziening krijgt.

Nederland heeft zich gebonden aan niet mis te verstane ambities om CO2-emissie te reduceren. In dat perspectief is de toepassing van schoon fossiel een onmisbare schakel op weg naar de realisatie van een duurzame energietoekomst. Het is een wezenlijke aanvulling op de twee fundamentele pijlers 'energiebesparing' en 'duurzame energie'. Traditionele brandstoffen als kolen en gas kunnen, samen met een steeds grotere inzet van duurzame bronnen, de komende decennia bijdragen aan een verantwoorde, schone energievoorziening.

Vooraanstaande plaats
Dat stellen het Platform Nieuw Gas en de Werkgroep Schoon Fossiel in de recente Beleidsrapportage Schoon Fossiel. Zij geven bovendien aan dat toepassing van schoon fossiel in Nederland volop perspectief. Er zijn in Nederland goede opslagmogelijkheden voor CO2 in de ondergrond, namelijk in lege gasvelden en aquifers. Verder zijn de transportafstanden voor energie en de afgevangen CO2 beperkt. De situatie is zelfs zo gunstig dat Nederland een vooraanstaande plaats zou kunnen verwerven bij de toepassing van CO2 in Europa. Werkgroep en Platform verwachten dat, door een krachtige samenwerking tussen overheid, bedrijfsleven, kennisinstellingen en maatschappelijke organisaties, schoon fossiel deze belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van een duurzame energievoorziening daadwerkelijk zal kunnen gaan leveren.

Conclusies
De conclusies van het rapport op een rij:
(1) Energiebesparing, hernieuwbare energiebronnen en CO2-afvang en
-opslag (CCS, Carbon Capture and Storage) zullen in Nederland alle drie noodzakelijk zijn om de vereiste reducties van broeikasgasemissies te bereiken. In het regeerakkoord is voor 2020 een doelstelling van 30 procent reductie geformuleerd, terwijl de milieubeweging voor 2030 een reductie van 50 procent voorstelt. (2) Een demonstratiefase hoort bij alle nieuwe technieken, dus ook bij CCS. De overheid kan de ontwikkeling van CCS bevorderen door demonstratieprojecten te stimuleren, zoals dat nu gebeurt met de recente opslagtender (60 miljoen euro) en de verwachte afvangtender (20 miljoen euro).
(3) Na de demonstratiefase zal CCS op basis van marktconforme prikkels worden gerealiseerd, met name ontleend aan het Europese handelssysteem. Als dit niet het gewenste effect heeft, kan de overheid aanvullende zekerheden verschaffen door de toewijzing van emissierechten verder te beperken, of verplichtende regelgeving op te leggen.
(4) Nederland kan een centrale rol spelen bij de doorvoer van CO2-stromen, bijvoorbeeld naar de grote waterhoudende lagen in de Noordzee, mits de benodigde infrastructuur hier tijdig op wordt uitgelegd. Ongeveer de helft van de belangrijkste Europese CO2-puntbronnen, in totaal ca. 750 miljoen ton CO2/jaar, ligt binnen een straal van 500 km rondom Nederland. Het opslagpotentieel in Nederland en de omringende regio, w.o. de Noordzee is relatief groot. (5) Aandacht voor Europese afspraken is van groot belang, bijvoorbeeld over het inbrengen van CCS in het emissiehandelssysteem en het toewijzen van CO2-allocaties.
(6) Kansen voor Nederland: tal van onze gasvelden komen min of meer op het juiste moment beschikbaar voor CO2-opslag en zijn relatief gemakkelijk (en dus niet al te duur) om te bouwen naar veilige, lange-termijn CO2-bergingen. Onze ervaring en kennis op het gebied van de productie, behandeling, transport en opslag van gassen vormt een goede basis voor deze nieuwe CO2-gerelateerde activiteiten. Om deze kansen tijdig te kunnen benutten zullen de verschillende spelers nauw met elkaar samen moeten werken en zal de overheid moeten zorgen dat de benodigde wet- en regelgeving tijdig op orde is.

Werkgroep en Platform
De Werkgroep Schoon Fossiel/CO2 maakt onderdeel uit van het Platform Nieuw Gas van de EnergieTransitie. Dit platform heeft vijf transitiepaden onder zijn hoede. Het platform spant zich in om van deze paden een succes te maken door de goede omstandigheden te creëren en projecten tot stand te laten brengen. De uitwerking van transitiepaden loopt via Werkgroepen.

U kunt het rapport downloaden via www.energietransitie.nl. Daar vindt u tevens de correcties op de berichtgeving in enkele persmedia, waarin onder meer abusievelijk 'Slochteren' als potentiele bergplaats voor 'Duits gas' werd genoemd. Het Groningenveld zal nog vele decennia zijn huidige productiefunctie blijven houden. De kansen voor Nederland liggen uiteraard veeleer in het grote aantal kleinere velden dat ons land rijk is.