Senternovem
22-06-2007 | Werkgroep Schoon Fossiel doet beleidsaanbevelingen CO2-opslag
Binnen het Platform Nieuw Gas van de EnergieTransitie heeft de
Werkgroep Schoon Fossiel de mogelijkheden onderzocht van afvang en
opslag van CO2. Een rapportage hierover beschrijft de belangrijkste
aanbevelingen, die eraan kunnen bijdragen dat schoon fossiel de
komende decennia een belangrijke plek in de energievoorziening krijgt.
Nederland heeft zich gebonden aan niet mis te verstane ambities om
CO2-emissie te reduceren. In dat perspectief is de toepassing van
schoon fossiel een onmisbare schakel op weg naar de realisatie van een
duurzame energietoekomst. Het is een wezenlijke aanvulling op de twee
fundamentele pijlers 'energiebesparing' en 'duurzame energie'.
Traditionele brandstoffen als kolen en gas kunnen, samen met een
steeds grotere inzet van duurzame bronnen, de komende decennia
bijdragen aan een verantwoorde, schone energievoorziening.
Vooraanstaande plaats
Dat stellen het Platform Nieuw Gas en de Werkgroep Schoon Fossiel in
de recente Beleidsrapportage Schoon Fossiel. Zij geven bovendien aan
dat toepassing van schoon fossiel in Nederland volop perspectief. Er
zijn in Nederland goede opslagmogelijkheden voor CO2 in de ondergrond,
namelijk in lege gasvelden en aquifers. Verder zijn de
transportafstanden voor energie en de afgevangen CO2 beperkt. De
situatie is zelfs zo gunstig dat Nederland een vooraanstaande plaats
zou kunnen verwerven bij de toepassing van CO2 in Europa. Werkgroep en
Platform verwachten dat, door een krachtige samenwerking tussen
overheid, bedrijfsleven, kennisinstellingen en maatschappelijke
organisaties, schoon fossiel deze belangrijke bijdrage aan de
ontwikkeling van een duurzame energievoorziening daadwerkelijk zal
kunnen gaan leveren.
Conclusies
De conclusies van het rapport op een rij:
(1) Energiebesparing, hernieuwbare energiebronnen en CO2-afvang en
-opslag (CCS, Carbon Capture and Storage) zullen in Nederland alle
drie noodzakelijk zijn om de vereiste reducties van
broeikasgasemissies te bereiken. In het regeerakkoord is voor 2020 een
doelstelling van 30 procent reductie geformuleerd, terwijl de
milieubeweging voor 2030 een reductie van 50 procent voorstelt.
(2) Een demonstratiefase hoort bij alle nieuwe technieken, dus ook bij
CCS. De overheid kan de ontwikkeling van CCS bevorderen
door demonstratieprojecten te stimuleren, zoals dat nu gebeurt met de
recente opslagtender (60 miljoen euro) en de verwachte afvangtender
(20 miljoen euro).
(3) Na de demonstratiefase zal CCS op basis van marktconforme prikkels
worden gerealiseerd, met name ontleend aan het Europese
handelssysteem. Als dit niet het gewenste effect heeft, kan de
overheid aanvullende zekerheden verschaffen door de toewijzing van
emissierechten verder te beperken, of verplichtende regelgeving op te
leggen.
(4) Nederland kan een centrale rol spelen bij de doorvoer van
CO2-stromen, bijvoorbeeld naar de grote waterhoudende lagen in de
Noordzee, mits de benodigde infrastructuur hier tijdig op wordt
uitgelegd. Ongeveer de helft van de belangrijkste Europese
CO2-puntbronnen, in totaal ca. 750 miljoen ton CO2/jaar, ligt binnen
een straal van 500 km rondom Nederland. Het opslagpotentieel in
Nederland en de omringende regio, w.o. de Noordzee is relatief groot.
(5) Aandacht voor Europese afspraken is van groot belang, bijvoorbeeld
over het inbrengen van CCS in het emissiehandelssysteem en het
toewijzen van CO2-allocaties.
(6) Kansen voor Nederland: tal van onze gasvelden komen min of meer op
het juiste moment beschikbaar voor CO2-opslag en zijn relatief
gemakkelijk (en dus niet al te duur) om te bouwen naar veilige,
lange-termijn CO2-bergingen. Onze ervaring en kennis op het gebied van
de productie, behandeling, transport en opslag van gassen vormt een
goede basis voor deze nieuwe CO2-gerelateerde activiteiten. Om deze
kansen tijdig te kunnen benutten zullen de verschillende spelers nauw
met elkaar samen moeten werken en zal de overheid moeten zorgen dat de
benodigde wet- en regelgeving tijdig op orde is.
Werkgroep en Platform
De Werkgroep Schoon Fossiel/CO2 maakt onderdeel uit van het Platform
Nieuw Gas van de EnergieTransitie. Dit platform heeft vijf
transitiepaden onder zijn hoede. Het platform spant zich in om van
deze paden een succes te maken door de goede omstandigheden te creëren
en projecten tot stand te laten brengen. De uitwerking van
transitiepaden loopt via Werkgroepen.
U kunt het rapport downloaden via www.energietransitie.nl. Daar vindt
u tevens de correcties op de berichtgeving in enkele persmedia, waarin
onder meer abusievelijk 'Slochteren' als potentiele bergplaats voor
'Duits gas' werd genoemd. Het Groningenveld zal nog vele decennia zijn
huidige productiefunctie blijven houden. De kansen voor Nederland
liggen uiteraard veeleer in het grote aantal kleinere velden dat ons
land rijk is.