Multiscope
Verkeersinfarct vraagt intelligente pacemaker
's-Hertogenbosch - 22 juni 2007. Ondanks het feit dat 90% van de
Nederlanders vindt dat de verkeersaders verstopt zijn, denkt een
meerderheid dat intelligente middelen het verkeersinfarct kunnen
genezen. Men zoekt de oplossingen echter eerder in kwaliteit dan
kwantiteit. Zo ziet men de uitbreiding van het wegen- of spoornet niet
als dé oplossing. Dit blijkt uit marktonderzoek van Multiscope onder
1.564 leden van haar online panel.
Nederland raakt verstopt
Van de ondervraagden is 90% het eens met de stelling "Nederland raakt
verstopt". Hierbij zitten automobilisten en openbaar vervoer reizigers
op één lijn. Bijna 1 op 3 (32%) ergert zich minimaal een aantal keer
per week tijdens het woon - werk verkeer. Toch denkt een meerderheid
van 52% dat door het treffen van de juiste maatregelen de huidige
vervoersproblemen grotendeels oplosbaar zijn. Volgens de ondervraagden
zijn piekbelasting, welvaart en vrachtverkeer de voornaamste
veroorzakers van de verstoppingen. Opvallend is ook dat 21% een
falende overheid als schuldige aanwijst.
Top 10 oplossingen verkeersinfarct
Kwaliteit boven kwantiteit
De belangrijkste uitkomst van het onderzoek is dat ondervraagden het
ontlasten van het vervoersnet op piekmomenten als de belangrijkste
oplossing zien. Telewerken en het spreiden van werktijden worden het
meest genoemd, terwijl uitbreiding van wegen of openbaar vervoer
minder favoriet zijn.
Overwegend positief over Betuwelijn
Van de ondervraagden verwacht bijna de helft (49%) dat de
ingebruikname van de Betuwelijn tot minder vertragingen leidt op het
spoor. Meer dan 62% denkt zelfs dat de Betuwelijn voor een afname van
files zal zorgen omdat minder goederen door vrachtverkeer vervoerd
hoeven worden.
Weinig flexibel
Het blijkt nagenoeg onmogelijk om personen uit hun huidige
vervoersmiddel te krijgen. Minder dan 1 op 5 (19%) zegt dat
maatregelen effect hebben op het vervoersmiddel dat men kiest voor het
dagelijkse woon - werk verkeer. Ondanks de verstoppingen heeft slechts
de helft van de ondervraagden de afgelopen vijf jaar iets veranderd
met betrekking tot het eigen reisgedrag. Het aanpassen van werktijden
(17%), ander werk zoeken (14%), een alternatief vervoersmiddel (10%)
en dichter bij het werk gaan wonen (10%) worden daarbij het meest
genoemd.
Tijd belangrijker dan geld
Uit het onderzoek blijkt verder dat de ondervraagden de factor tijd
belangrijker vinden dan de factor geld. Men is namelijk veel beter op
de hoogte van de benodigde tijdsinvestering van een alternatief
vervoersmiddel (64%) dan van de kosten van dit alternatief (43%). Het
duurder maken van brandstof en/of auto's is bovendien volgens slechts
1% (auto) respectievelijk 7% (openbaar vervoer) van de ondervraagden
een adequate oplossing voor het verkeersinfarct.
Over Multiscope
Multiscope is toonaangevend op het gebied van online
marktonderzoekpanels. Het bedrijf voert landelijk representatief
marktonderzoek uit via haar consumentenpanel (100.000+ leden) en B2B
panel (30.000+ leden). Daarnaast ondersteunt Multiscope opdrachtgevers
met de opbouw, beheer en exploitatie van eigen panels.