Universiteit van Tilburg

Universiteit van Tilburg 21 juni 2007

Tilburgse promovendus wint SAP-PIM Marketing Wetenschapsprijs

De Tilburgse promovendus Ralf van der Lans heeft de SAP-PIM Marketing Wetenschapsprijs 2007 gewonnen. Van der Lans ontving de prijs voor zijn proefschrift Brand search, een onderzoek naar het zoekgedrag van consumenten naar merken in supermarkten. Van der Lans promoveerde in 2006 aan de Universiteit van Tilburg.

De SAP-PIM Marketing Wetenschapsprijs is bedoeld om jonge, excellente wetenschappers een nationaal en internationaal podium te geven. Met deze prijs willen SAP, Accenture en het Platform voor Innovatieve Marketing (PIM) een bijdrage leveren aan de interactie tussen wetenschap en het bedrijfsleven. De onafhankelijke jury van de prijs werd voorgezeten door Hans Molenaar, voorzitter van het Platform Innovatie in Marketing.
Ralf van der Lans onderzocht met behulp van het meten van oogbewegingen welke factoren ons zoekgedrag bepalen in de supermarkt. Hij ontwikkelde een model dat een belangrijk hulpmiddel is voor fabrikanten en winkeliers. Zijn onderzoek liet zien dat consumenten gedurende een zoektaak razendsnel wisselen tussen twee zoekmethoden. In de eerste kijken mensen snel naar simpele kenmerken zoals kleur, totdat ze een kandidaat-merk hebben gevonden. Vervolgens schakelen ze over naar een langzamer maar nauwkeuriger proces, waarbij ze vooral op tekst en logo letten. Van der Lans promoveerde in 2006 bij de Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen van de Universiteit van Tilburg.
De jury was zowel onder de indruk van het wetenschappelijke niveau als de praktische toepasbaarheid van het werk van Van der Lans. Juryvoorzitter Hans Molenaar: "Steeds vaker worden koopbeslissingen van consumenten uitgesteld tot op de winkelvloer. Inzicht in het zoekgedrag kan van doorslaggevend belang zijn in het gevecht om marktaandeel. Wij hopen dat dit proefschrift een bijdrage levert aan het ontwerpen van betere verpakkingen die aansluiten bij het zoekgedrag van consumenten in winkelomgevingen. Het zou ook mooi zijn als dit proefschrift organisaties stimuleert om samenwerking te zoeken met universiteiten, kennis te nemen van wetenschappelijk werk en mee te werken aan toekomstig wetenschappelijk marketingonderzoek." Het Platform Innovatie in Marketing (PIM) is een vereniging met als doel het innoveren van het commerciële vakgebied en het delen en verspreiden van kennis die leidt tot het vergroten van de marketing- en verkoopeffectiviteit.

Noot voor de pers
Ralf van de Lans is inmiddels universitair docent aan de RSM Erasmus Universiteit bij de vakgroep Marketing Management. Meer informatie is bij hem te verkrijgen via tel. 010 - 408 1131, e-mail: RLans@rsm.nl. Zijn proefschrift is uitgebracht in de reeks Center Dissertation Series (nr. 167; ISBN 90 5668 167 2) van de Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen aan de Universiteit van Tilburg, center@uvt.nl. Meer informatie: Hoofd communicatie Clemens van Diek, tel. 013-466 2500, c.vandiek@uvt.nl. Andere persberichten van de UvT: www.uvt.nl/persberichten/.

UvT Persbericht