Universiteit van Tilburg 21 juni 2007
Tilburgse promovendus wint SAP-PIM Marketing Wetenschapsprijs
De Tilburgse promovendus Ralf van der Lans heeft de SAP-PIM Marketing
Wetenschapsprijs 2007 gewonnen. Van der Lans ontving de prijs voor
zijn proefschrift Brand search, een onderzoek naar het zoekgedrag van
consumenten naar merken in supermarkten. Van der Lans promoveerde in
2006 aan de Universiteit van Tilburg.
De SAP-PIM Marketing Wetenschapsprijs is bedoeld om jonge, excellente
wetenschappers een nationaal en internationaal podium te geven. Met
deze prijs willen SAP, Accenture en het Platform voor Innovatieve
Marketing (PIM) een bijdrage leveren aan de interactie tussen
wetenschap en het bedrijfsleven. De onafhankelijke jury van de prijs
werd voorgezeten door Hans Molenaar, voorzitter van het Platform
Innovatie in Marketing.
Ralf van der Lans onderzocht met behulp van het meten van
oogbewegingen welke factoren ons zoekgedrag bepalen in de supermarkt.
Hij ontwikkelde een model dat een belangrijk hulpmiddel is voor
fabrikanten en winkeliers. Zijn onderzoek liet zien dat consumenten
gedurende een zoektaak razendsnel wisselen tussen twee zoekmethoden.
In de eerste kijken mensen snel naar simpele kenmerken zoals kleur,
totdat ze een kandidaat-merk hebben gevonden. Vervolgens schakelen ze
over naar een langzamer maar nauwkeuriger proces, waarbij ze vooral op
tekst en logo letten. Van der Lans promoveerde in 2006 bij de
Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen van de Universiteit van
Tilburg.
De jury was zowel onder de indruk van het wetenschappelijke niveau als
de praktische toepasbaarheid van het werk van Van der Lans.
Juryvoorzitter Hans Molenaar: "Steeds vaker worden koopbeslissingen
van consumenten uitgesteld tot op de winkelvloer. Inzicht in het
zoekgedrag kan van doorslaggevend belang zijn in het gevecht om
marktaandeel. Wij hopen dat dit proefschrift een bijdrage levert aan
het ontwerpen van betere verpakkingen die aansluiten bij het
zoekgedrag van consumenten in winkelomgevingen. Het zou ook mooi zijn
als dit proefschrift organisaties stimuleert om samenwerking te zoeken
met universiteiten, kennis te nemen van wetenschappelijk werk en mee
te werken aan toekomstig wetenschappelijk marketingonderzoek."
Het Platform Innovatie in Marketing (PIM) is een vereniging met als
doel het innoveren van het commerciële vakgebied en het delen en
verspreiden van kennis die leidt tot het vergroten van de marketing-
en verkoopeffectiviteit.
Noot voor de pers
Ralf van de Lans is inmiddels universitair docent aan de RSM Erasmus
Universiteit bij de vakgroep Marketing Management. Meer informatie is
bij hem te verkrijgen via tel. 010 - 408 1131, e-mail: RLans@rsm.nl.
Zijn proefschrift is uitgebracht in de reeks Center Dissertation
Series (nr. 167; ISBN 90 5668 167 2) van de Faculteit Economie en
Bedrijfswetenschappen aan de Universiteit van Tilburg, center@uvt.nl.
Meer informatie: Hoofd communicatie Clemens van Diek, tel. 013-466
2500, c.vandiek@uvt.nl. Andere persberichten van de UvT:
www.uvt.nl/persberichten/.
UvT Persbericht
Universiteit van Tilburg