Belgische Federale Overheid


21-06-2007

"Rechten van de patiënt": een uitnodiging tot dialoog tussen patiënten en verzorgers

Vrij uw arts kiezen, uw toestemming geven voor de voorgenomen medische ingreep, uw medisch dossierraadplegen of u richten tot een ombudsdienst in geval van klachten ... De patiëntenrechten zijn uitgestrekt en vaak miskend.

Daarom lanceert de federale overheidsdienst (FOD) Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu een nieuwe informatiecampagne: "Rechten van de patiënt: een uitnodiging tot dialoog".

Deze campagne legt de nadruk op de nodige samenwerking tussen de patiënt en de verzorger en verwijst naar de inhoud van de wet van 2002 over de patiëntenrechten.

Behandeld worden metkennis van zaken

Een betere kennis van de respectievelijke verantwoordelijkheden en de toepassing van de wet moet op termijn een betere kwaliteit van de gezondheidszorg garanderen.

Voor het grote publiek werd een verklarende brochure uitgegeven. Deze brochure bevat twee formulieren die door de patiënt ingevuld kunnen worden. Eén document dient om een vertrouwenspersoon aan te duiden, die ook toegang zal hebben tot uw medisch dossier. Het andere dient om een vertegenwoordiger op te gevenwanneer de patiënt niet meer in staat is om zijn rechten zelf uit te oefenen.

Affiches en folders van de campagne zijn op aanvraag verkrijgbaar bij de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu: brochurespatient@health.fgov.be.

Meer weten over de rechten van de patiënt: www.patientrights.be

Het jaarverslag 2006 van de federale ombudsdienst "Rechten van de patiënt" (PDF, 108 p.- 764 Mb)