Belgische Federale Overheid
21-06-2007
"Rechten van de patiënt": een uitnodiging tot dialoog tussen patiënten
en verzorgers
Vrij uw arts kiezen, uw toestemming geven voor de voorgenomen medische
ingreep, uw medisch dossierraadplegen of u richten tot een
ombudsdienst in geval van klachten ... De patiëntenrechten zijn
uitgestrekt en vaak miskend.
Daarom lanceert de federale overheidsdienst (FOD) Volksgezondheid,
Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu een nieuwe
informatiecampagne: "Rechten van de patiënt: een uitnodiging tot
dialoog".
Deze campagne legt de nadruk op de nodige samenwerking tussen de
patiënt en de verzorger en verwijst naar de inhoud van de wet van 2002
over de patiëntenrechten.
Behandeld worden metkennis van zaken
Een betere kennis van de respectievelijke verantwoordelijkheden en de
toepassing van de wet moet op termijn een betere kwaliteit van de
gezondheidszorg garanderen.
Voor het grote publiek werd een verklarende brochure uitgegeven. Deze
brochure bevat twee formulieren die door de patiënt ingevuld kunnen
worden. Eén document dient om een vertrouwenspersoon aan te duiden,
die ook toegang zal hebben tot uw medisch dossier. Het andere dient om
een vertegenwoordiger op te gevenwanneer de patiënt niet meer in staat
is om zijn rechten zelf uit te oefenen.
Affiches en folders van de campagne zijn op aanvraag verkrijgbaar bij
de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu:
brochurespatient@health.fgov.be.
Meer weten over de rechten van de patiënt: www.patientrights.be
Het jaarverslag 2006 van de federale ombudsdienst "Rechten van de
patiënt" (PDF, 108 p.- 764 Mb)