Vragen SP inzake Fietsparkeren
21 juni 2007
Geachte college,
De afgelopen weken is de SP fractie geconfronteerd met een aantal
klachten van inwoners van Hilversum over de manier waarop de gemeente
omgaat met fietsparkeren in Hilversum. Op basis van aanvullend eigen
onderzoek komen wij tot de conclusie dat er inderdaad een aantal
onduidelijkheden zijn in het gevoerde beleid. Mondelinge vragen van de
SP over onderdelen van dit beleid zijn in het verleden weliswaar door
de wethouder Verkeer in verschillende commissie vergaderingen
beantwoord, maar dat levert mijn fractie bij nadere bestudering van
die antwoorden toch te weinig duidelijkheid op,
Daarom zouden wij u, op basis van artikel 41 RvO, de volgende vragen
willen stellen:
1. Op NS station Sportpark is een begin gemaakt met handhaving
fietsparkeren. Niet in de klemmen geparkeerde fietsen worden
verplaatst. De gedachte is om op termijn foutgeparkeerde fietsen
te verwijderen en op te slaan. De wethouder Verkeer heeft in
antwoord op mondelinge vragen van mijn fractie geconstateerd dat
de beschikbare plekken op genoemd station onvoldoende zijn voor
het aantal fietsen en dat uitbreiding noodzakelijk is.
Is het college bereid om de handhaving zoals die daar nu wordt
uitgevoerd per direct op te schorten?
Kan het college aangeven op welke termijn het aantal
stallingplaatsen daar wordt uitgebreid, met hoeveel plaatsen dat
zal zijn en wie daar de kosten voor gaat dragen?
2. In de tweede week van juni is er blijkbaar weer een actie gestart
op het NS station Hilversum om fietswrakken te verwijderen. Mijn
fractie constateert dat daar fietsen als wrak worden aangemerkt
terwijl onduidelijk is welke criteria worden gehanteerd.
Uitstekend functionerende fietsen krijgen daar toch het stempel
'wrak'. Behalve dat dat voor de betreffende fietsbezitter een
emotionele aangelegenheid kan zijn ('De wethouder vindt mijn fiets
een wrak'), worden op die manier ook langparkeerders in grote
problemen gebracht omdat hun fiets bij terugkomst op het station
verwijderd blijkt te zijn en slechts met moeite en tegen betaling
terug te krijgen blijkt.
Kan het college aangeven op basis van welke criteria een fiets als
wrak wordt bestempeld?
Hoe wordt er voor gezorgd dat de betreffende handhavers op de
hoogte zijn van die criteria?
Welke mogelijkheden heeft een fietser om bezwaar te maken tegen
een volgens hem/haar ten onrechte verwijderde fiets?
Bestaat er in dat geval een recht op schadevergoeding?
3. In de nieuw te realiseren betaalde fietsenstalling op NS station
Hilversum gaan rekken gebruikt worden waar mijn fractie nu al veel
klachten over krijgt. Ze zijn niet hoog genoeg om iedere fiets in
de benedenrekken te plaatsen. De bovenplaatsen zijn slecht
bereikbaar en de gebruiker loopt een groot risico op schaafwonden
en verwondingen aan het hoofd. Ook de breedte van een beschikbare
plaats is minimaal en levert al snel schade aan kabels en andere
uitstekende delen van een fiets op.
Wie is verantwoordelijk voor de keuze van die rekken?
Is er over die keuze overleg geweest met bijvoorbeeld de
fietsersbond?
4. Kan het college aangeven hoeveel betaalde stallingplaatsen er
beschikbaar waren in de oude situatie op het NS Station Hilversum
en hoeveel dat er straks in de nieuwe situatie zullen zijn?
Kunt u beide getallen ook geven voor de onbetaalde plaatsen?
Kunt u aangeven op basis waarvan dat nieuwe aantal beschikbare
plaatsen (betaald en onbetaald) tot stand is gekomen?
5. Bij het nieuwe Beeld en Geluid op het mediapark staan dagelijks
flinke hoeveelheden fietsen voor de ingang geparkeerd. Er zijn
daar echter geen voorzieningen voor het parkeren van fietsen. De
dichtstbijzijnde fietsenstalling is enige honderden meters
verderop. Er lijkt voldoende ruimte om alsnog voorzieningen voor
fietsers dichter bij de ingang in te richten. Op herhaalde vragen
van mijn fractie daarover aan Beeld en Geluid is geen enkele
reactie ontvangen. Heeft het college afspraken gemaakt bij de bouw
van Beeld en Geluid over voorzieningen voor fietsers?
Zijn die afspraken naar uw oordeel ook nagekomen?
Heeft de vervoersmanager Mediapark in zijn opdracht ook elementen
zitten die met fietsparkeren te maken hebben?
Zo ja, welke zijn dat dan?
Bent u tevreden met de resultaten tot nu toe?
Zo nee, moeten die elementen dan niet alsnog worden toegevoegd?
Bent u bereid om met de directie van Beeld en Geluid in gesprek te
gaan om alsnog (of aanvullende) afspraken te maken over
fietsparkeren in de omgeving van hun gebouw?
6. Is het college het met mijn fractie eens dat in de gemeente
Hilversum de fiets een belangrijk vervoermiddel is dat een
essentiële bijdrage kan leveren aan het terugdringen van het
lokale autogebruik?
Bent u dan ook van mening dat het college er alles aan moet doen
om het fietsgebruik te bevorderen?
In de jaarplanning voor de commissie Verkeer en Buurt staat
vermeld dat u in september met een plan voor handhaving
fietsparkeren centrum zal komen.
Bent u bereid dat plan voorlopig uit te stellen en eerst met een
visie te komen over de rol en plek van de fietser het lokale
verkeer van Hilversum en waarin u nu eens niet praat over de
problemen en handhaving, maar waarin u zich richt op het zo
aantrekkelijk mogelijk maken van Hilversum voor fietsers?
In afwachting van uw reactie,
Namens de SP Hilversum John van Otterloo, fractievoorzitter
Gemeente Hilversum