Gemeente Hilversum

Vragen SP inzake Fietsparkeren

21 juni 2007
Geachte college,

De afgelopen weken is de SP fractie geconfronteerd met een aantal klachten van inwoners van Hilversum over de manier waarop de gemeente omgaat met fietsparkeren in Hilversum. Op basis van aanvullend eigen onderzoek komen wij tot de conclusie dat er inderdaad een aantal onduidelijkheden zijn in het gevoerde beleid. Mondelinge vragen van de SP over onderdelen van dit beleid zijn in het verleden weliswaar door de wethouder Verkeer in verschillende commissie vergaderingen beantwoord, maar dat levert mijn fractie bij nadere bestudering van die antwoorden toch te weinig duidelijkheid op, Daarom zouden wij u, op basis van artikel 41 RvO, de volgende vragen willen stellen:

1. Op NS station Sportpark is een begin gemaakt met handhaving fietsparkeren. Niet in de klemmen geparkeerde fietsen worden verplaatst. De gedachte is om op termijn foutgeparkeerde fietsen te verwijderen en op te slaan. De wethouder Verkeer heeft in antwoord op mondelinge vragen van mijn fractie geconstateerd dat de beschikbare plekken op genoemd station onvoldoende zijn voor het aantal fietsen en dat uitbreiding noodzakelijk is. Is het college bereid om de handhaving zoals die daar nu wordt uitgevoerd per direct op te schorten?
Kan het college aangeven op welke termijn het aantal stallingplaatsen daar wordt uitgebreid, met hoeveel plaatsen dat zal zijn en wie daar de kosten voor gaat dragen?
2. In de tweede week van juni is er blijkbaar weer een actie gestart op het NS station Hilversum om fietswrakken te verwijderen. Mijn fractie constateert dat daar fietsen als wrak worden aangemerkt terwijl onduidelijk is welke criteria worden gehanteerd. Uitstekend functionerende fietsen krijgen daar toch het stempel 'wrak'. Behalve dat dat voor de betreffende fietsbezitter een emotionele aangelegenheid kan zijn ('De wethouder vindt mijn fiets een wrak'), worden op die manier ook langparkeerders in grote problemen gebracht omdat hun fiets bij terugkomst op het station verwijderd blijkt te zijn en slechts met moeite en tegen betaling terug te krijgen blijkt.
Kan het college aangeven op basis van welke criteria een fiets als wrak wordt bestempeld?
Hoe wordt er voor gezorgd dat de betreffende handhavers op de hoogte zijn van die criteria?
Welke mogelijkheden heeft een fietser om bezwaar te maken tegen een volgens hem/haar ten onrechte verwijderde fiets? Bestaat er in dat geval een recht op schadevergoeding?
3. In de nieuw te realiseren betaalde fietsenstalling op NS station Hilversum gaan rekken gebruikt worden waar mijn fractie nu al veel klachten over krijgt. Ze zijn niet hoog genoeg om iedere fiets in de benedenrekken te plaatsen. De bovenplaatsen zijn slecht bereikbaar en de gebruiker loopt een groot risico op schaafwonden en verwondingen aan het hoofd. Ook de breedte van een beschikbare plaats is minimaal en levert al snel schade aan kabels en andere uitstekende delen van een fiets op.
Wie is verantwoordelijk voor de keuze van die rekken? Is er over die keuze overleg geweest met bijvoorbeeld de fietsersbond?

4. Kan het college aangeven hoeveel betaalde stallingplaatsen er beschikbaar waren in de oude situatie op het NS Station Hilversum en hoeveel dat er straks in de nieuwe situatie zullen zijn? Kunt u beide getallen ook geven voor de onbetaalde plaatsen? Kunt u aangeven op basis waarvan dat nieuwe aantal beschikbare plaatsen (betaald en onbetaald) tot stand is gekomen?
5. Bij het nieuwe Beeld en Geluid op het mediapark staan dagelijks flinke hoeveelheden fietsen voor de ingang geparkeerd. Er zijn daar echter geen voorzieningen voor het parkeren van fietsen. De dichtstbijzijnde fietsenstalling is enige honderden meters verderop. Er lijkt voldoende ruimte om alsnog voorzieningen voor fietsers dichter bij de ingang in te richten. Op herhaalde vragen van mijn fractie daarover aan Beeld en Geluid is geen enkele reactie ontvangen. Heeft het college afspraken gemaakt bij de bouw van Beeld en Geluid over voorzieningen voor fietsers? Zijn die afspraken naar uw oordeel ook nagekomen? Heeft de vervoersmanager Mediapark in zijn opdracht ook elementen zitten die met fietsparkeren te maken hebben? Zo ja, welke zijn dat dan?
Bent u tevreden met de resultaten tot nu toe? Zo nee, moeten die elementen dan niet alsnog worden toegevoegd? Bent u bereid om met de directie van Beeld en Geluid in gesprek te gaan om alsnog (of aanvullende) afspraken te maken over fietsparkeren in de omgeving van hun gebouw?
6. Is het college het met mijn fractie eens dat in de gemeente Hilversum de fiets een belangrijk vervoermiddel is dat een essentiële bijdrage kan leveren aan het terugdringen van het lokale autogebruik?
Bent u dan ook van mening dat het college er alles aan moet doen om het fietsgebruik te bevorderen?
In de jaarplanning voor de commissie Verkeer en Buurt staat vermeld dat u in september met een plan voor handhaving fietsparkeren centrum zal komen.
Bent u bereid dat plan voorlopig uit te stellen en eerst met een visie te komen over de rol en plek van de fietser het lokale verkeer van Hilversum en waarin u nu eens niet praat over de problemen en handhaving, maar waarin u zich richt op het zo aantrekkelijk mogelijk maken van Hilversum voor fietsers?

In afwachting van uw reactie,
Namens de SP Hilversum John van Otterloo, fractievoorzitter