PERSBERICHT
Diemen, 21 juni 2007
Voor het geld, maar ook voor de lol!
Helft van alle jongeren tussen 14 en 25 doet straks vakantiewerk
De vakantietijd is voor jongeren dé tijd om hard aan het werk te gaan. Natuurlijk vooral om het geld, maar ook steeds meer vanwege het plezier dat jongeren eraan beleven. Het leukste aan een vakantiebaan - bij voorkeur in de horeca - is volgens jongeren veel geld verdienen (78 procent), gevolgd door het opdoen van werkervaring (54 procent) en het hebben van plezier (49 procent). En waar gaat al dat geld heen? Opmerkelijk: volgens 66 procent van de jongeren vooral in de spaarpot!
Deze verrassende conclusies komen uit het vandaag gepubliceerde Randstad Zomerbanen Onderzoek 2007 dat door YoungVotes is gehouden onder 500 jongeren in de leeftijd van 14 tot en met 25 jaar. Dat veel jongeren (66 procent) het belangrijk vinden om (een deel van) hun vakantiegeld te sparen, is nieuw ten opzichte van een vorig jaar gehouden onderzoek; toen gaven jongeren vooral hun geld uit aan uitgaan, vakantie en kleding.
Sociaal gebeuren: plezier voorop
Uit het onderzoek ontstaat het beeld dat jongeren vakantiewerk vooral als een sociaal gebeuren zien. Aspecten als plezier in het werk, vriendschappen sluiten en een goede werksfeer worden door veel jongeren heel belangrijk gevonden. Tegelijk nemen jongeren hun vakantiebaan zeer serieus: vanzelfsprekend willen jongeren veel geld verdienen, maar ook zeggen zij het opdoen van werkervaring, het leeraspect en het sparen van hun verdiende geld belangrijk te vinden.
Vroeg beginnen met zoeken
Daarbij blijken veel jongeren vroeg - reeds twee maanden van tevoren - te beginnen met het zoeken van een baantje voor de zomermaanden. Slechts één op de tien jongeren stelt het zoeken naar een vakantiebaan uit tot het laatste moment. Bij het zoeken naar vakantiewerk raadplegen jongeren veelal zelf direct een bedrijf. Volgens de ondervraagde jongeren is die directe, actieve aanpak de béste manier om een vakantiebaan te vinden. Op de tweede plaats staat het uitzendbureau; ook proberen jongeren via vrienden en bekenden aan zomerwerk te komen, maar deze methode wordt door de jongeren niet als meest kansrijke gezien.
Horeca favoriet
De meeste jongeren weten van tevoren naar welk type vakantiebaan zij op zoek gaan: 67 procent geeft aan het ongeveer tot vrij precies te weten. Net als bij het Randstad Zomerbanen Onderzoek 2006 is een zomerbaantje in de horeca veruit favoriet: ruim 20 procent van de jongeren zoekt bewust naar horecawerk, op flinke afstand gevolgd door administratief werk (10 procent), werken in een winkel (8 procent), oppassen/babysitten (7 procent), vakkenvullen of achter de kassa bij een supermarkt (6 procent) en animatiemedewerker op camping of in pretpark (5 procent). Productiewerk in een fabriek en het werken in een callcenter daarentegen zijn het minst favoriet onder jongeren.
'Goede combinatie'
Al met al is de vakantiebaan een heel belangrijk element in de tijdsbesteding van jongeren in de zomermaanden. Bijna negen op de tien jongeren noemt een vakantiebaan 'een goede combinatie van iets te doen hebben in de zomer en geld verdienen'. Verder vindt 64 procent vakantiewerk leerzaam en 53 procent vindt vakantiewerk een ideale manier om leeftijdsgenoten te ontmoeten. Vier op de tien jongeren is het eens met de stelling dat je aan een vakantiebaan vrienden overhoudt. 70 procent van de jongeren heeft dan ook wel eens vrienden gemaakt tijdens een vakantiebaan.
Uitdaging niet uit de weg gaan
Algemeen directeur Jan Vermeulen van Randstad Nederland ziet in de uitkomsten van het onderzoek het bewijs dat veel jongeren in de zomer goed gemotiveerd aan de slag gaan. 'Ze weten wat ze willen. Daarnaast geven zij aan uitdagingen en het dragen van enige verantwoordelijkheid niet uit de weg te gaan. Werkgevers die de inzet van jongeren in de zomermaanden goed organiseren en begeleiden, kunnen zo op adequate wijze de personeelscapaciteit op peil houden.'
(Bron CBS 2007: aantal jongeren vanaf 15 t/m 25 jaar 1.964.523)
Randstad Holding NV
Randstad Holding NV