Ralf van der Lans wint SAP-PIM Marketing Wetenschapsprijs 2007
proefschrift 'Brand Search' achterhaald zoekgedrag van consumenten in supermarkt via oogbeweginganalyse
's-Hertogenbosch, 21 juni 2007 - Ralf van der Lans ontving gistermiddag uit hande van de jury de SAP-PIM Marketing Wetenschapsprijs 2007. Van der Lans ontving de Nederlandse prijs voor marketingwetenschap voor zijn proefschrift 'Brand Search', een onderzoek naar het zoekgedrag van consumenten naar merken in supermarkten.
De SAP-PIM Marketing Wetenschapsprijs is bedoeld om jonge, excellente wetenschappers een nationaal en internationaal podium te geven. Met deze prijs willen SAP, Accenture en het Platform voor Innovatieve Marketing (PIM) een belangrijke bijdrage leveren aan de interactie tussen wetenschap en het bedrijfsleven.
Proefschrift 'Brand Search'
De centrale doelstelling van het proefschrift van Van der Lans is onderzoeken hoe consumenten een merk vinden in een winkelschap in de supermarkt. Met behulp van een technologie gebaseerd op oogbeweginganalyse is onderzoek gedaan naar het zoekgedrag van consumenten. Conclusies van het onderzoek helpen onder meer bij het optimaliseren van verpakkingen en het beter indelen van supermarktschappen.
Van der Lans over het resultaat en nut van zijn onderzoek: "Wereldwijd is vooral veel onderzoek gedaan naar de manier waarop consumenten beslissen, niet naar hoe ze zoeken. Opvallend is dat de snelheid waarmee een product gevonden wordt afhankelijk is van de opvallendheid van de verpakking en de kennis die de consument zelf al heeft van het product en van de indeling van het schap. De verpakking kun je optimaliseren en met behulp van reclame zorg je voor kennis over het product bij consumenten. Door een betere schapindeling kunnen supermarkten ervoor zorgen dat hun private labels sneller gevonden worden. Fabrikanten hebben niet veel invloed op de indeling van het schap zelf, maar zij kunnen aan de hand van mijn model wel hun verpakkingen verbeteren."
De jury was zowel onder de indruk van het wetenschappelijk niveau als de praktische toepasbaarheid van het werk van Van der Lans. Juryvoorzitter Hans Molenaar: "Steeds vaker worden koopbeslissingen van consumenten uitgesteld tot op de winkelvloer. Inzicht in het zoekgedrag kan van doorslaggevend belang zijn in het gevecht om marktaandeel. Wij hopen dat dit proefschrift een bijdrage levert aan het ontwerpen van betere verpakkingen die aansluiten bij het zoekgedrag van consumenten in winkelomgevingen. Het zou ook mooi zijn als dit proefschrift organisaties stimuleert om samenwerking te zoeken met universiteiten, kennis te nemen van wetenschappelijk werk en mee te werken aan toekomstig wetenschappelijk marketingonderzoek."
Over de jury
De onafhankelijke jury van de SAP-PIM Marketing Wetenschapsprijs 2007 wordt voorgezeten door Drs. Hans Molenaar, voorzitter Platform Innovatie in Marketing. De overige juryleden zijn:
* Prof.dr. Tammo Bijmolt (Hoogleraar Marketing Rijksuniversiteit Groningen);
* Prof.dr. Ruud Frambach (Hoogleraar Marketing Vrije Universiteit Amsterdam);
* Dhr. Martin Hermsen (partner Accenture);
* Drs. Ruud Polman (Directeur Communicatie Randstad);
* Mevr. Kirsti Schellekens ( Project Manager Solution Marketing SAP Nederland BV);
* Dhr. Kai Doornink (Hoofdredacteur IT Commercie);
* Dhr. Friso Liesker (Hoofdredacteur Marketing Tribune);
* Dhr. Theo van Vugt (Hoofdredacteur Tijdschrift voor Marketing).
Over SAP-PIM Marketing Wetenschapsprijs
De beoordelingscriteria voor de SAP-PIM Wetenschapsprijs zijn: wetenschappelijk niveau, toegevoegde waarde voor het marketingvakgebied, praktische toepasbaarheid en opbouw, structuur en toegankelijkheid. De Nederlandse marketingwetenschap staat internationaal gezien na de VS op de tweede plaats. Het is de derde keer dat de SAP-PIM Marketing Wetenschapsprijs wordt uitgereikt. Ralf van der Lans ontving dit jaar de Nederlandse prijs voor marketingwetenschap met het proefschrift 'Brand Search', een onderzoek naar het zoekgedrag van consumenten naar merken in supermarkten. De andere genomineerden in 2007 waren Elisabeth Brüggen Deutskens ('Studies on the effectiveness of internet-based marketing research') en Laurens Sloot ('Understanding Consumer Reactions to Assortment Unavailability'). Sandra Streukens ontving SAP-PIM Marketing Wetenschapsprijs 2006 met haar proefschrift 'Return on services', over de financiële oplossingen (ROI) van verbetering van klanttevredenheid. In 2005 werd de prijs uitgereikt aan Jorna Leenheer met haar proefschrift 'The adoption and Effectiveness of Loyalty Programs in Retailing', een proefschrift over loyaltyprogramma's in de retailsector.
Over SAP
SAP is wereldwijd marktleider in bedrijfssoftwareoplossingen* voor zowel kleine en middelgrote bedrijven als grote internationale ondernemingen. De oplossingen van SAP helpen deze bedrijven hun bedrijfsvoering te stroomlijnen en aanzienlijke efficiencyverbeteringen te bereiken binnen hun toeleveringsketens en bedrijfsprocessen. Daarnaast kunnen de bedrijven met SAP software hun relaties met klanten en partners overal ter wereld verbeteren. De basis hiervoor is SAP NetWeaver, het open integratie- en applicatieplatform voor op webservices gebaseerde applicaties. SAP heeft momenteel 25 branchespecifieke oplossingen voor markten variërend van high tech industrie en retail tot overheids- en financiële instellingen. Op dit moment gebruiken meer dan 38.400 bedrijven verspreid over meer dan 120 landen software van SAP. Het totale aantal SAP installaties is wereldwijd gestegen tot boven 100.600. SAP heeft dochterondernemingen in meer dan vijftig landen. Het bedrijf is genoteerd aan een aantal beurzen, waaronder de beurs van Frankfurt en de NYSE onder het symbool 'SAP'. Bezoek ook:
* SAP definieert het begrip 'bedrijfssoftware' als oplossingen voor Enterprise Resource Planning (ERP) en bijbehorende applicaties, zoals Supply Chain Management (SCM), Customer Relationship Management (CRM), Product Lifecycle Management (PLM) en Supplier Relationship Management (SRM).
Over PIM
Het Platform Innovatie in Marketing (PIM) is een vereniging met als doel het innoveren van het commerciële vakgebied en het delen en verspreiden van kennis die leidt tot het vergroten van de marketing- en verkoopeffectiviteit. Voor meer informatie:
***