Promotie: Merkplaatsing in televisieprogramma's beïnvloedt zelfs onbewust
Promotie Communicatiewetenschap
donderdag 21 juni, 12.00 uur
Eva van Reijmersdal toont aan dat vermenging van reclame en redactie (ook wel brand placement of non-spot advertising genoemd) niet alleen wordt geaccepteerd, maar ook werkt.
Ze laat zien dat vermenging effect heeft op merkherinnering, merkimago en consumentengedrag. Deze effecten kunnen ook onbewust optreden: zelfs wanneer mensen zich niet herinneren dat zij merken in programma's hebben gezien, gaan zij positiever denken over die merken. Door herhaaldelijk te kijken naar merken in een programma met bijvoorbeeld een jong imago, wordt onbewust de koppeling gelegd tussen het merk en het jonge imago. Van Reijmersdal concludeert ook dat vermenging niet geschikt is voor alle genres. Vermenging van reclame en redactie wordt meer gewaardeerd in special interest genres dan in general interest genres. Mensen die kijken naar special interest programma's zijn geïnteresseerd in specifieke informatie, bijvoorbeeld over klussen. Als in zo'n programma een boormachine van merk X wordt getoond, wordt dit niet als storend ervaren: het publiek wil graag weten met welke merkproducten het best kan worden geklust.
Mw. E.A. van Reijmersdal: Audience Reactions toward the Intertwining of Advertising and Editorial Content. Promotor is prof. dr. P.C. Neijens.
Locatie: Agnietenkapel, Oudezijds Voorburgwal 231, Amsterdam.
Meer informatie over de items in deze agenda kunt u krijgen bij de afdeling Persvoorlichting, tel. 020 - 525 2695, e-mail:
Universiteit van Amsterdam