Gemeente Winterswijk


Winterswijk, Berkelland en Oost Gelre werken hard aan één gemeentelijk loket Werk en Inkomen in nieuw Bedrijfsverzamelgebouw

Wethouder Meijerink: "werk, werk, werk...”

21 juni 2007

Nadat de colleges van Winterswijk, Berkelland en Oost Gelre eerder al hadden ingestemd met het document "Visie op mogelijke samenwerking" is nu ook een gezamenlijk dienstverleningsconcept voor het gemeentelijk loket in het bedrijfsverzamelgebouw (Bvg) in Winterswijk, genaamd "Werkplein Oost Achterhoek", bekrachtigd. Wethouder Dennis Meijerink van Berkelland licht het als volgt toe: "De werkzaamheden van de huidige afdelingen Werk, Inkomen en Zorg worden gesplitst. Cliënten die wat verder van de arbeidsmarkt afstaan kunnen voor wat betreft Oost Gelre en Berkelland gewoon op de huidige locaties terecht. Voor zo ver het gaat om werk, wordt een gezamenlijke frontoffice in het Werkplein Oost Gelderland in Winterswijk ingericht. Voor CWI, UWV en Hameland moet men hier toch ook terecht. Hier zijn ook het jongerenloket en het zogenaamde "marktbewerkingsteam" ondergebracht. Het motto van het eerste kabinet Kok is in het nieuwe concept uitdrukkelijk van kracht, het draait om: werk, werk, werk,...…”

Samen onder één dak
Het bedrijfsverzamelgebouw in Winterswijk - het Werkplein Oost Achterhoek - waar naast de drie gemeenten ook CWI, UWV en Hameland een plek krijgen, is er voor bedoeld om de werkzoekenden optimaal te kunnen bedienen bij het zoeken naar werk en het eventueel krijgen van een (tijdelijke) uitkering. In de tweede helft van dit jaar -voor de exacte datum wordt nog een slag om de arm gehouden- zitten in dit verband alle diensten op het gebied van werk en inkomen onder één dak.

Bestemd voor cliënten met perspectief op werk
Vanwege uitgangspunten, doelstelling en inrichting van het Werkplein (focus op werk) en de geografische ligging ervan ten opzichte van de gemeenten, wordt een scheiding aangebracht tussen werkgerelateerde diensten en zorg en activering:
· Klanten met een relatief korte afstand tot de arbeidsmarkt zijn gebaat bij de dienstverlening vanuit het Werkplein dat met de daar aanwezige partners een sleutelrol vervult in de toeleiding naar werk.De 'klantmanagers werk' van de gemeenten vormen een belangrijke schakel in de keten. Zij zullen mét de ketenpartners werken aan beperking van de instroom in de uitkering en vergroting van de uitstroom naar duurzame reguliere arbeid.
· Klanten met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt dragen vaak een meer complexe problematiek met zich (sociaal, psychisch, medisch e.d.) Zij hebben meer behoefte aan begeleiding en mogelijk zorg, liefst 'dicht bij huis'. Daarom is gekozen voor het lokaal aanbieden van zorg- en activeringsdiensten. De klantmanagers 'activering' werken lokaal en hebben o.a. als taak de zorg- cq. activeringsklant te laten participeren en deze waar mogelijk zodanig te activeren dat overdracht aan de klantmanager werk kan plaatsvinden.

De gemeenten zijn bezig hun klantenbestanden te herschikken naar de definities 'werkklant' en 'activeringsklant'. De uitkomsten daarvan zijn mede bepalend voor het aantal medewerkers klantmanagement dat de lokale werkplek verruilt voor een plek in het Werkplein Oost Achterhoek.

Na frontoffice volgt later de backoffice
De implementatie van het intergemeentelijke dienstverleningsconcept en het beschrijven van de werkprocessen voor zowel de Frontoffice in het Werkplein als de in de gemeenten achterblijvende Frontoffices zorg en activering, vergt tijd en inzet van de medewerkers. Het gemeentelijk dienstverleningsconcept, zoals dat nu is bekrachtigd, moet ingebed worden in het zogenaamde "keten-dienstverleningsconcept" van het Werkplein Oost Achterhoek. Inmiddels is met ondersteuning van het Bureau Ketensamenwerking Werk en Inkomen (BKWI) een actiegerichte agenda opgesteld met deadlines.

Voor de gezamenlijke backoffice wordt op dit moment van de volgende planning uitgegaan:
· Opzet projectorganisatie. Gereed: juni 2007

· Uitvoeren plan van aanpak. Gereed: december 2007
· Besluitvorming over resultaten van werkgroepen en deelprojecten uit plan van aanpak. Gereed: januari 2008
· Implementatie van 1 backoffice. Gereed: zomer 2008 In afwachting van de uitwerking van plannen om te komen tot één gezamenlijke backoffice, wordt de administratie voorlopig gehandhaafd binnen de afzonderlijke gemeenten. Wel wordt al zo veel mogelijk gestreefd naar harmonisatie in de uitvoering. Dit vergemakkelijkt op termijn de samenvoeging.

Project ISA
De bundeling in Winterswijk maakt deel uit van het project ISA (Intergemeentelijke Samenwerking). Dit heeft als motto: "Minder kwetsbaar, meer kwaliteit, verhoogde efficiency" en speelt in de hele Achterhoek. De mogelijkheden voor samenwerking zijn voor nog veel meer onderwerpen bekeken. Vaak strekt deze zich over meerdere (dan de drie) gemeenten uit. Soms ook is alleen van afstemming sprake en maken de gemeenten verschillende keuzes. Enkele van de onderwerpen zijn:
· Verordeningen en beleidsregels en beleidsplan reïntegratie
· Cliëntenparticipatie

· Sociale recherche

· Uitkeringsadministratie

· Automatisering

· Controleplan

· Gezamenlijke inkoop.