TNT Group

Persbericht

TNT Post versterkt positie als toonaangevende speler op de Duitse postmarkt


- Strategische samenwerking met Süddeutscher Verlag en Ippen Publishing Group

21 juni 2007 - Amsterdam, TNT Post, Süddeutscher Verlag en de in München gevestigde Ippen Publishing Group hebben besloten een strategische samenwerking op de Duitse markt voor postbezorging aan te gaan. Tevens heeft TNT Post een belang van 25,1 procent verworven in ecoflash Briefservice GmbH, een regionaal postbedrijf dat in handen is van Süddeutscher Verlag en Ippen Publishing Group. Dankzij dit partnerschap krijgt TNT Post toegang tot 1,6 miljoen huishoudens en kan zij de eindbezorging in de regio München veiligstellen. De nieuwe partners richten zich tevens op nauwere samenwerking in andere regios in Duitsland waar deze uitgevers belangen hebben in lokale postbedrijven.

Harry Koorstra: Dit is een stap voorwaarts in onze inspanningen om de positie van TNT Post als de belangrijkste concurrent op de Duitse postmarkt te versterken. We hebben hard gewerkt aan de opbouw en uitbreiding van ons bestelnetwerk. Dit partnerschap is een perfect voorbeeld van de manier waarop we regionale kennis en de infrastructuur van de Ippen Publishing Group kunnen koppelen aan ons bestaande klantenbestand en onze eigen postexpertise. We streven ernaar om in de loop van dit jaar 100% van de huishoudens te dekken.

De joint venture van Süddeutscher Verlag en de Ippen Publishing Group biedt zakelijke klanten sinds begin 2005 regionale postbezorgingsdiensten in de regio München.
Deze transactie moet nog worden goedgekeurd door de Duitse toezichthouder.

In geval van enige discrepantie tussen dit persbericht en de originele Engelstalige versie van dit persbericht prevaleert de Engelstalige versie.

Over TNT
TNT N.V. biedt bedrijven en consumenten wereldwijd een breed scala aan post- en expressdiensten. De onderneming, waarvan het hoofdkantoor gevestigd is in Amsterdam, beschikt over efficiënte netwerkinfrastructuren in Europa en Azië en breidt haar wereldwijde activiteiten uit om de prestaties van haar netwerken te maximaliseren. TNT is in meer dan 200 landen actief en heeft circa 159.000 medewerkers. In 2006 bedroeg de omzet van de onderneming 10,1 miljard en het bedrijfsresultaat 1.276 miljoen. TNT NV is genoteerd aan de beurs van Amsterdam. TNT is zich bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid als onderneming en heeft partnerschappen gevormd met het World Food Programme en het Milieuprogramma van de Verenigde Naties om wereldwijd tegen honger en milieuvervuiling te strijden.

Over Süddeutscher Verlag
Süddeutscher Verlag is een van de toonaangevende mediabedrijven in Duitsland. Het bedrijf is voortgekomen uit de in 1945 opgerichte uitgever van de Süddeutsche Zeitung, maar is inmiddels actief in tal van andere mediasectoren. Naast kranten (Süddeutsche Zeitung, Hof/Coburg/Suhl Regional Newspapers Group) bezit de mediagroep gespecialiseerde uitgeverijen (boeken en kranten), drukkerijen, elektronische media (internet, radio en televisie) enz. Süddeutscher Verlag boekte in 2006 een omzet van ruim 700 miljoen en heeft circa 4000 medewerkers.

Over Ippen-Verlagsgruppe
De Ippen Publishing Group is een losse verzameling van plaatselijke dagbladen die door Dr. Dirk Ippen worden gepubliceerd. De groep is met name actief in Beieren, Hessen, Noordrijnland-Westfalen en Nedersaksen. Met uitzondering van de Münchner Merkur en tz zijn de kranten voornamelijk gericht op kleine en middelgrote steden en plattelandsregios. Behalve dagbladen en krantendrukkerijen bezit de groep verschillende adverteerders en uitgevers van telefoongidsen en heeft zij belangen in internet- en radiobedrijven.

Over TNT Post Duitsland
Naast postbezorging en consolidatiediensten voor zakelijke klanten richt TNT Post Duitsland zich voornamelijk op de distributie van direct mail onder particuliere huishoudens. Bij de postbezorging maakt TNT Post gebruik van een eigen netwerk van 17 sorteercentra en ruim 2500 bezorgers. Dankzij haar eigen bezorgingstructuur en die van 150 partners is TNT Post in staat 90 procent van alle huishoudens in de Bondsrepubliek te bedienen. Met de wekelijkse bezorging van 41 miljoen reclamefolders en een bestand van 36.000 bezorgers van folders en brochures is TNT Post de grootste speler in de direct mail-sector, op Deutsche Post AG na. Meer informatie vindt u op de website www.tntpost.de.