Persbericht
TNT Post versterkt positie als toonaangevende speler op de Duitse postmarkt
- Strategische samenwerking met Süddeutscher Verlag en Ippen Publishing Group
21 juni 2007 - Amsterdam, TNT Post, Süddeutscher Verlag en de in
München gevestigde Ippen Publishing Group hebben besloten een
strategische samenwerking op de Duitse markt voor postbezorging aan te
gaan. Tevens heeft TNT Post een belang van 25,1 procent verworven in
ecoflash Briefservice GmbH, een regionaal postbedrijf dat in handen is
van Süddeutscher Verlag en Ippen Publishing Group. Dankzij dit
partnerschap krijgt TNT Post toegang tot 1,6 miljoen huishoudens en
kan zij de eindbezorging in de regio München veiligstellen. De nieuwe
partners richten zich tevens op nauwere samenwerking in andere regios
in Duitsland waar deze uitgevers belangen hebben in lokale
postbedrijven.
Harry Koorstra: Dit is een stap voorwaarts in onze inspanningen om de
positie van TNT Post als de belangrijkste concurrent op de Duitse
postmarkt te versterken. We hebben hard gewerkt aan de opbouw en
uitbreiding van ons bestelnetwerk. Dit partnerschap is een perfect
voorbeeld van de manier waarop we regionale kennis en de
infrastructuur van de Ippen Publishing Group kunnen koppelen aan ons
bestaande klantenbestand en onze eigen postexpertise. We streven
ernaar om in de loop van dit jaar 100% van de huishoudens te dekken.
De joint venture van Süddeutscher Verlag en de Ippen Publishing Group
biedt zakelijke klanten sinds begin 2005 regionale
postbezorgingsdiensten in de regio München.
Deze transactie moet nog worden goedgekeurd door de Duitse
toezichthouder.
In geval van enige discrepantie tussen dit persbericht en de originele
Engelstalige versie van dit persbericht prevaleert de Engelstalige
versie.
Over TNT
TNT N.V. biedt bedrijven en consumenten wereldwijd een breed scala aan
post- en expressdiensten. De onderneming, waarvan het hoofdkantoor
gevestigd is in Amsterdam, beschikt over efficiënte
netwerkinfrastructuren in Europa en Azië en breidt haar wereldwijde
activiteiten uit om de prestaties van haar netwerken te maximaliseren.
TNT is in meer dan 200 landen actief en heeft circa 159.000
medewerkers. In 2006 bedroeg de omzet van de onderneming 10,1 miljard
en het bedrijfsresultaat 1.276 miljoen. TNT NV is genoteerd aan de
beurs van Amsterdam. TNT is zich bewust van haar maatschappelijke
verantwoordelijkheid als onderneming en heeft partnerschappen gevormd
met het World Food Programme en het Milieuprogramma van de Verenigde
Naties om wereldwijd tegen honger en milieuvervuiling te strijden.
Over Süddeutscher Verlag
Süddeutscher Verlag is een van de toonaangevende mediabedrijven in
Duitsland. Het bedrijf is voortgekomen uit de in 1945 opgerichte
uitgever van de Süddeutsche Zeitung, maar is inmiddels actief in tal
van andere mediasectoren. Naast kranten (Süddeutsche Zeitung,
Hof/Coburg/Suhl Regional Newspapers Group) bezit de mediagroep
gespecialiseerde uitgeverijen (boeken en kranten), drukkerijen,
elektronische media (internet, radio en televisie) enz. Süddeutscher
Verlag boekte in 2006 een omzet van ruim 700 miljoen en heeft circa
4000 medewerkers.
Over Ippen-Verlagsgruppe
De Ippen Publishing Group is een losse verzameling van plaatselijke
dagbladen die door Dr. Dirk Ippen worden gepubliceerd. De groep is
met name actief in Beieren, Hessen, Noordrijnland-Westfalen en
Nedersaksen. Met uitzondering van de Münchner Merkur en tz zijn de
kranten voornamelijk gericht op kleine en middelgrote steden en
plattelandsregios. Behalve dagbladen en krantendrukkerijen bezit de
groep verschillende adverteerders en uitgevers van telefoongidsen en
heeft zij belangen in internet- en radiobedrijven.
Over TNT Post Duitsland
Naast postbezorging en consolidatiediensten voor zakelijke klanten
richt TNT Post Duitsland zich voornamelijk op de distributie van
direct mail onder particuliere huishoudens. Bij de postbezorging maakt
TNT Post gebruik van een eigen netwerk van 17 sorteercentra en ruim
2500 bezorgers. Dankzij haar eigen bezorgingstructuur en die van 150
partners is TNT Post in staat 90 procent van alle huishoudens in de
Bondsrepubliek te bedienen. Met de wekelijkse bezorging van 41 miljoen
reclamefolders en een bestand van 36.000 bezorgers van folders en
brochures is TNT Post de grootste speler in de direct mail-sector, op
Deutsche Post AG na. Meer informatie vindt u op de
website www.tntpost.de.
TNT Group