Bouw de Beyerd bereikt hoogste punt
_MG_6035 9_18.JPG
De bouw van De Beyerd, Museum voor grafische vormgeving, heeft het
hoogste punt bereikt. Dit werd vandaag in Breda gevierd middels het
hijsen van de vlag, in aanwezigheid van onder meer wethouder Willems,
directeur Van der Velde en architect Van Heeswijk.
De bouw en ontwikkeling van De Beyerd liggen op schema. In december
2007 wordt het pand opgeleverd, waarna in januari en februari 2008
eerst de verhuizing en daarna de inrichting start. In mei 2008 opent
De Beyerd de deuren voor het publiek.
Het behalen van het hoogste punt in de bouw markeert een omslag naar
een volgende fase. Hierin draait alles om het samenstellen van de
tentoonstellingsprogrammas en de inrichting van de zalen. De Beyerd
wordt een museum, kenniscentrum én ontmoetingsplaats. Publieksruimten
als een winkel, café en een auditorium maken onderdeel uit van het
concept.
Gebouw als onderdeel van de gewenste beleving
De Beyerd wil een zo groot mogelijk publiek bewust maken van de impact
van grafische vormgeving. Eén van de doelstellingen is om 40.000
bezoekers per jaar te realiseren. Om dit te bereiken wil het museum de
beleving voor bezoekers zo groot mogelijk maken.
Het gebouw en de inrichting zijn belangrijke ingrediënten om de
gewenste beleving te realiseren, zegt directeur Carin van der Velde.
De Beyerd wil grafische vormgeving in context presenteren. Onder meer
de wanden en plafonds worden ingezet om de verhalen en processen
achter de objecten zichtbaar te maken.
Daarnaast willen we het vakgebied zo breed als mogelijk neerzetten. De
middelen uit het traditionele werkterrein van grafisch ontwerpers,
zoals affichekunst, boekomslagen, logos en huisstijlen en verpakkingen
vormen de basis, met inbegrip van grafische vormgeving in ruimtelijke
toepassingen en gebruik in digitale media.
Dit perspectief wordt verder verbreed door verbindingen te maken naar
aanpalende disciplines, zoals architectuur, reclame, beeldende kunst
en fotografie, aldus Van der Velde.
Smaakmaker van De Beyerd wordt een overzichtstentoonstelling over het
hele spectrum van ruim 100 jaar grafische vormgeving in Nederland.
Niet vanuit een chronologisch perspectief, maar vanuit het perspectief
waarin de mens als maker, ontvanger en gebruiker van grafische
vormgeving centraal staat.
Over De Beyerd
Van 1980 tot medio 2005 fungeerde De Beyerd als centrum voor beeldende
kunst.
Van begin af aan heeft De Beyerd zich met memorabele tentoonstellingen
op dit gebied landelijk geprofileerd. De museumstatus biedt bezoekers
straks echter veel meer: meer vierkante meters, een vaste collectie,
een kenniscentrum, een café, een winkel en een plaats voor reflectie
op het vakgebied.
In het culturele veld heeft De Beyerd een duidelijke taak om bij te
dragen aan de kennisontwikkeling en kennisoverdracht op het gebied van
grafische vormgeving. Hoewel Nederland op het gebied van vormgeving
internationaal toonaangevend is, is het matig gesteld met onze
informatie en kennis over de geschiedenis ervan. Die kennis is, net
als veel collecties en objecten, versnipperd over het hele land. Niet
alles is omschreven of toegankelijk. De komst van het museum moet daar
verbetering in brengen. De Beyerd investeert in infrastructuur en ook
in de toegankelijkheid van collecties en archieven elders, in ruil
voor bruikleen en kennis.
De Beyerd werkt hiervoor al nauw samen met partners als Nederlands
Archief Grafisch Ontwerpers (NAGO) en het ReclameArsenaal en andere
instellingen zoals Premsela en Rijksdienst Kunsthistorische
Documentatie (RKD).
De komst van De Beyerd past in de ambitie van de gemeente Breda om
zich onder meer met grafische vormgeving op cultureel gebied te
onderscheiden. Breda is als onderdeel van BrabantStad kandidaat voor
de titel Culturele Hoofdstad van Europa in 2018.
Breda, 21 juni 2006
Gemeente Breda