Persbericht

Taboe op prostaatkanker doorbreken?

Blue Ribbon lanceert campagne tegen taboe op prostaatkanker

Amsterdam 21 juni 2007 - Vandaag is in de Amsterdam Arena de aftrap gegeven voor Blue Ribbon, de stichting die de gewone man bewust wil maken van de prostaat en prostaatkanker. Met hun campagne wil Blue Ribbon het taboe doorbreken wat hangt rond de prostaat.

Onder het thema 'be aware of your monster' vraagt Blue Ribbon aandacht voor de prostaat. De opzienbarende campagne bestaat uit een serie advertenties die dankzij de inspanningen van Sanoma Men's Magazines en andere uitgevers van mannenbladen belangeloos door bijna alle toonaangevende mannenbladen geplaatst wordt. Geschat bereik van de campagne in tijdschriften en op internet is ca. 75% bij mannen ouder dan 40 jaar. De website www.blueribbon.nl biedt meer informatie over de prostaat en prostaatkanker. Ontdek bijvoorbeeld in de test dat een prostaat zo groot kan worden als een mango (terwijl de normale grootte vergelijkbaar is met een kleine walnoot).

Iedere man heeft een prostaat, toch wordt er zelden over gesproken. Vroeg of laat kan de prostaat echter aanleiding geven tot klachten. Ieder jaar krijgen 8.000 mannen te horen dat ze prostaatkanker hebben en dit aantal zal naar verwachting groeien tot circa 13.000 in 2015. Op dit moment overlijden er ieder jaar helaas nog 3.000 mannen aan de gevolgen van prostaatkanker en dat terwijl bij vroege herkenning prostaatkanker goed te behandelen of zelfs te voorkomen is. Alle reden dus om de prostaat meer bekendheid te geven.

Het gezicht van de campagne is gekozen uit zes voorstellen van eindexamen studenten van de Hallo Academie. Hiermee hoopt Blue Ribbon op een hedendaagse manier alle mannen van Nederland meer bewust te maken van het feit dat ook hun prostaat aandacht verdient.

Blue Ribbon is een initiatief van Stichting Contactgroep Prostaatkanker en wordt ondersteund door KWF Kankerbestrijding en de NVU (Nederlandse Vereniging voor Urologie). Blue Ribbon wordt van harte aanbevolen door diverse bekende ambassadeurs, waaronder: Ivan Wolffers, Hans Dulfer, Peter Post, Hans Hillen en René Froger. Andere partners die belangeloos hun bijdrage hebben geleverd aan de campagne zijn Besides Purple en Hill & Knowlton.

===


Noot voor de redactie (