Scheveningen, de badplaats aan zee. Met Scheveningen bad als
uitgaansgebied, maar ook met de historische straten in Scheveningen
dorp. Een plek waar traditie hoog in het vaandel staat, en die sinds
jaar en dag verbonden is met de visserij en de haven. Voor veel
Scheveningers een geliefde plek om te wonen, en dat moet zo blijven.
De visie ontwikkeling Scheveningen Haven moet daar een belangrijke
bijdrage aan leveren. De visie richt zich op versterking van de
visserijsector, toerisme, veiligheid en wonen. Donderdag 21 juni 2007
presenteerde wethouder Marnix Norder (Bouwen en Wonen) de visie van
het college.
perspectief vanuit de stad op Scheveningen haven De visie gaat uit van
het mengen en verbinden van functies, op zon manier dat een verrassend
en aantrekkelijk gebied ontstaat. Met op het Norfolkterrein een
combinatie van wonen en economische en culturele functies zoals een
hotel, congrescentrum, museum en horeca, en op het Noordelijk
Havenhoofd de visserij en toerisme. Hoge gebouwen markeren de ingang
van de haven. Haven, bad en dorp worden verbonden met de Westduinen
via een voetgangersbrug over het havenhoofd. Ook een rondje haven
lopen is straks mogelijk.
Een gebied waar je prima kunt verblijven; slenteren door de steegjes
van het woongebied en een kunstatelier induiken. Of op een terrasje op
een van de kades de havenactiviteiten aanschouwen. Of samen met het
gezin één van de vele bezienswaardigheden bezoeken, aldus wethouder
Norder.
Noordelijk Havenhoofd
Het college wil de visserij de ruimte bieden, daarom krijgt de
visserij de mogelijkheid om uit te breiden op het Noordelijk
Havenhoofd. Het karakteristieke gebouw van de Visafslag blijft
grotendeels behouden en zal aangepast worden aan de eisen van deze
tijd. Voor het gebouw van de Visafslag komt een nieuwe kade, waar
trawlers makkelijk geladen en gelost kunnen worden. Door het gebouw
van de Visafslag zijn de achtergelegen koel- en vrieshuizen te
bereiken.
Visrestaurants, een zee-aquarium en educatieve elementen die te maken
hebben met de Noordzee en het visserijbedrijf verbinden de visserij
met het toerisme. In de visafslag komt een vismarkt, zoals Zuid
Europese landen deze ook kennen.
De grote dijk op het Noordelijk Havenhoofd speelt momenteel nauwelijks
een rol in het gebruik voor bezoekers van het gebied. Dit moet
veranderen door het dijklichaam te verbinden met het dak van de
ernaast liggende nieuwe visserijgebouwen. Hierdoor ontstaan terrassen
met uitzicht op zee, die gebruikt kunnen worden voor activiteiten die
aansluiten op het sportieve karakter van het strand ter plekke.
Gedacht wordt aan speelvelden, een openluchtbioscoop en een openlucht
zwembad.
Ruimte voor wonen
Het Norfolkterrein krijgt een stedelijke inrichting met een
toeristisch recreatief accent. De ligging vlak bij zee, het duin en de
haven is de grote attractie van dit terrein. Gedacht wordt aan een
stedelijk woongebied in laagbouw, die aansluit op de omgeving zoals
Duindorp.
In het voorstel van het college komen er tussen de tussen de 680-920
woningen, waarvan 30 % sociaal. Deze getallen worden betrokken bij de
op te stellen nota van uitgangspunten Masterplan Scheveningen. Het
moet een spannende woonomgeving worden, die niet alleen interessant is
voor de bewoners, maar ook voor de bezoekers en toeristen. De woningen
worden gebouwd op een kunstmatig dek dat aansluit op de Westduinen en
langzaam afloopt richting haven. Door het hoogteverschil hebben alle
woningen zicht op de haven.
Onder het dek is ruimte voor parkeren en het openbaarvervoer. De
parkeergarage biedt plaats voor 1500 tot 1800 autos, vooral bestemd
voor bezoekers.
In de onderste laag van de woongebouwen is plek voor bijzondere
functies als ateliers. Ook kijkt de gemeente naar de mogelijkheid om
een museum in het gebied te vestigen.
Door de derde haven grotendeels te dempen - en hierin een parkeerbak
te plaatsen - komt er ruimte voor meer woningbouw en is er plek voor
nieuwe kades. De haveningang moet wel voldoende groot blijven zodat
schepen met bestemming 1e en 2e haven goed kunnen manoeuvreren.
Maritiem theater
Een belangrijke rol krijgt het maritiem theater in de monding van de
haven, ook wel de kom genoemd. Voor de realisering van de ambities
van Wereldstad aan Zee is het wezenlijk dat er nieuwe functies komen.
Op het zuidelijk havenhoofd en op het Adriaan Maasplein op het
noordelijk havenhoofd is plaats voor grootschaliger complexen. Hier
komt hoogbouw in de vorm van bijzonder vormgegeven torens met uitzicht
op zee.
Aansluitend op het woongebied is er op de kades van de kom nog ruimte
voor kleinschaligere nieuwe voorzieningen. Waar aan gedacht wordt is
een vijfsterrenhotel/culturele atractie/congresachtige functies; een
driesterrenhotel, kantoren, watersportvoorzieningen en
strand-sportgerelateerde voorzieningen.
Nieuwe buitenhaven
Het college steunt het idee voor een nieuwe buitenhaven met een forse
omvang om de komst van grote cruisschepen mogelijk te maken. Een
nieuwe buitenhaven voegt nieuwe dimensies aan het gebied toe, met een
mogelijk forse spinoff voor Scheveningen en Den Haag.
Verder ontstaan hiermee mogelijkheden voor uitbreiding van de
jachthaven en kan de haven dienen als thuishaven voor de schepen van
Rijkswaterstaat. Daarnaast ontstaan kansen voor nieuwe strand en
natuurontwikkeling en de bouw van woningen. De haalbaarheid van een
nieuwe buitenhaven moet nog worden onderzocht waarbij in elk geval
milieu-, verkeers- en economische aspecten centraal staan.
Van duin tot duin
De boulevard zal worden doorgetrokken van duin tot duin. Dit gebeurt
met een brug voor langzaam verkeer over de havenmond. Hierdoor wordt
het ook mogelijk op een makkelijke wijze van het Westduinpark over de
Boulevard naar het Oostduinpark te gaan, zonder de huidige grote
omwegen. De boulevard rijgt zo de parels, bad, dorp en haven aan
elkaar. De duinen zullen beter toegankelijk gemaakt worden met wandel-
en fietspaden.
Verkeer
Langs het Afvoerkanaal krijgt Scheveningen Haven een goede en
kwalitatief hoogstaande verbinding met de stad. De groene zone langs
het kanaal krijgt een hoogwaardige inrichting en wordt omgevormd tot
een representatieve avenue, die de stad op een natuurlijke wijze
verbindt met zee. Een tram in de vorm van zo mogelijk Randstadrail
brengt bezoekers snel op deze nieuwe spannende plek van Den Haag.
Vervolg
De visie vormt de basis voor een nog te maken stedenbouwkundig plan,
dat weer verder uitgewerkt moet worden in concrete bouwplannen.
Komende maanden kunnen belanghebbenden reageren op de plannen. In het
najaar behandelt de gemeenteraad/commissie het voorstel.
Presentatie
Zaterdag 30 juni worden de plannen plenair voor heel Scheveningen en
Den Haag gepresenteerd. Dit gebeurt in het Bilderberg Europa Hotel in
Scheveningen, Zwolsestraat 2.
Het programma begint om 13.30 uur en duurt tot 15.30 uur (om 13.00 uur
gaat de zaal open).
Gemeente Den Haag