Gemeente Den Haag

Scheveningen, de badplaats aan zee. Met Scheveningen bad als uitgaansgebied, maar ook met de historische straten in Scheveningen dorp. Een plek waar traditie hoog in het vaandel staat, en die sinds jaar en dag verbonden is met de visserij en de haven. Voor veel Scheveningers een geliefde plek om te wonen, en dat moet zo blijven. De visie ontwikkeling Scheveningen Haven moet daar een belangrijke bijdrage aan leveren. De visie richt zich op versterking van de visserijsector, toerisme, veiligheid en wonen. Donderdag 21 juni 2007 presenteerde wethouder Marnix Norder (Bouwen en Wonen) de visie van het college.

perspectief vanuit de stad op Scheveningen haven De visie gaat uit van het mengen en verbinden van functies, op zon manier dat een verrassend en aantrekkelijk gebied ontstaat. Met op het Norfolkterrein een combinatie van wonen en economische en culturele functies zoals een hotel, congrescentrum, museum en horeca, en op het Noordelijk Havenhoofd de visserij en toerisme. Hoge gebouwen markeren de ingang van de haven. Haven, bad en dorp worden verbonden met de Westduinen via een voetgangersbrug over het havenhoofd. Ook een rondje haven lopen is straks mogelijk.

Een gebied waar je prima kunt verblijven; slenteren door de steegjes van het woongebied en een kunstatelier induiken. Of op een terrasje op een van de kades de havenactiviteiten aanschouwen. Of samen met het gezin één van de vele bezienswaardigheden bezoeken, aldus wethouder Norder.

Noordelijk Havenhoofd
Het college wil de visserij de ruimte bieden, daarom krijgt de visserij de mogelijkheid om uit te breiden op het Noordelijk Havenhoofd. Het karakteristieke gebouw van de Visafslag blijft grotendeels behouden en zal aangepast worden aan de eisen van deze tijd. Voor het gebouw van de Visafslag komt een nieuwe kade, waar trawlers makkelijk geladen en gelost kunnen worden. Door het gebouw van de Visafslag zijn de achtergelegen koel- en vrieshuizen te bereiken.

Visrestaurants, een zee-aquarium en educatieve elementen die te maken hebben met de Noordzee en het visserijbedrijf verbinden de visserij met het toerisme. In de visafslag komt een vismarkt, zoals Zuid Europese landen deze ook kennen.

De grote dijk op het Noordelijk Havenhoofd speelt momenteel nauwelijks een rol in het gebruik voor bezoekers van het gebied. Dit moet veranderen door het dijklichaam te verbinden met het dak van de ernaast liggende nieuwe visserijgebouwen. Hierdoor ontstaan terrassen met uitzicht op zee, die gebruikt kunnen worden voor activiteiten die aansluiten op het sportieve karakter van het strand ter plekke. Gedacht wordt aan speelvelden, een openluchtbioscoop en een openlucht zwembad.

Ruimte voor wonen
Het Norfolkterrein krijgt een stedelijke inrichting met een toeristisch recreatief accent. De ligging vlak bij zee, het duin en de haven is de grote attractie van dit terrein. Gedacht wordt aan een stedelijk woongebied in laagbouw, die aansluit op de omgeving zoals Duindorp.

In het voorstel van het college komen er tussen de tussen de 680-920 woningen, waarvan 30 % sociaal. Deze getallen worden betrokken bij de op te stellen nota van uitgangspunten Masterplan Scheveningen. Het moet een spannende woonomgeving worden, die niet alleen interessant is voor de bewoners, maar ook voor de bezoekers en toeristen. De woningen worden gebouwd op een kunstmatig dek dat aansluit op de Westduinen en langzaam afloopt richting haven. Door het hoogteverschil hebben alle woningen zicht op de haven.
Onder het dek is ruimte voor parkeren en het openbaarvervoer. De parkeergarage biedt plaats voor 1500 tot 1800 autos, vooral bestemd voor bezoekers.

In de onderste laag van de woongebouwen is plek voor bijzondere functies als ateliers. Ook kijkt de gemeente naar de mogelijkheid om een museum in het gebied te vestigen.
Door de derde haven grotendeels te dempen - en hierin een parkeerbak te plaatsen - komt er ruimte voor meer woningbouw en is er plek voor nieuwe kades. De haveningang moet wel voldoende groot blijven zodat schepen met bestemming 1e en 2e haven goed kunnen manoeuvreren.

Maritiem theater
Een belangrijke rol krijgt het maritiem theater in de monding van de haven, ook wel de kom genoemd. Voor de realisering van de ambities van Wereldstad aan Zee is het wezenlijk dat er nieuwe functies komen. Op het zuidelijk havenhoofd en op het Adriaan Maasplein op het noordelijk havenhoofd is plaats voor grootschaliger complexen. Hier komt hoogbouw in de vorm van bijzonder vormgegeven torens met uitzicht op zee.
Aansluitend op het woongebied is er op de kades van de kom nog ruimte voor kleinschaligere nieuwe voorzieningen. Waar aan gedacht wordt is een vijfsterrenhotel/culturele atractie/congresachtige functies; een driesterrenhotel, kantoren, watersportvoorzieningen en strand-sportgerelateerde voorzieningen.

Nieuwe buitenhaven
Het college steunt het idee voor een nieuwe buitenhaven met een forse omvang om de komst van grote cruisschepen mogelijk te maken. Een nieuwe buitenhaven voegt nieuwe dimensies aan het gebied toe, met een mogelijk forse spinoff voor Scheveningen en Den Haag. Verder ontstaan hiermee mogelijkheden voor uitbreiding van de jachthaven en kan de haven dienen als thuishaven voor de schepen van Rijkswaterstaat. Daarnaast ontstaan kansen voor nieuwe strand en natuurontwikkeling en de bouw van woningen. De haalbaarheid van een nieuwe buitenhaven moet nog worden onderzocht waarbij in elk geval milieu-, verkeers- en economische aspecten centraal staan.

Van duin tot duin
De boulevard zal worden doorgetrokken van duin tot duin. Dit gebeurt met een brug voor langzaam verkeer over de havenmond. Hierdoor wordt het ook mogelijk op een makkelijke wijze van het Westduinpark over de Boulevard naar het Oostduinpark te gaan, zonder de huidige grote omwegen. De boulevard rijgt zo de parels, bad, dorp en haven aan elkaar. De duinen zullen beter toegankelijk gemaakt worden met wandel- en fietspaden.

Verkeer
Langs het Afvoerkanaal krijgt Scheveningen Haven een goede en kwalitatief hoogstaande verbinding met de stad. De groene zone langs het kanaal krijgt een hoogwaardige inrichting en wordt omgevormd tot een representatieve avenue, die de stad op een natuurlijke wijze verbindt met zee. Een tram in de vorm van zo mogelijk Randstadrail brengt bezoekers snel op deze nieuwe spannende plek van Den Haag.

Vervolg
De visie vormt de basis voor een nog te maken stedenbouwkundig plan, dat weer verder uitgewerkt moet worden in concrete bouwplannen. Komende maanden kunnen belanghebbenden reageren op de plannen. In het najaar behandelt de gemeenteraad/commissie het voorstel.

Presentatie
Zaterdag 30 juni worden de plannen plenair voor heel Scheveningen en Den Haag gepresenteerd. Dit gebeurt in het Bilderberg Europa Hotel in Scheveningen, Zwolsestraat 2.
Het programma begint om 13.30 uur en duurt tot 15.30 uur (om 13.00 uur gaat de zaal open).