http://www.evo.nl
PERSBERICHT
21 juni 2007
Bedrijfsleven wil toelating lichte vrachtauto's Hollandse Brug afdwingen bij rechter
EVO, TLN, KNV, Vereniging Bedrijfskring Almere en VNO-NCW/MKB Flevoland stappen gezamenlijk naar de rechter naar aanleiding van de afsluiting van de Hollandse Brug in Flevoland voor het vrachtverkeer. Het bedrijfsleven wil dat het verkeersbesluit zodanig wordt gewijzigd dat licht vrachtverkeer over de brug kan rijden. Het kort geding dient waarschijnlijk volgende week bij de rechtbank Lelystad/Zwolle.
In een bijeenkomst 6 juni j.l. heeft Rijkswaterstaat aangegeven dat vanuit technisch oogpunt vrachtwagens tot 12 ton op de brug toegelaten kunnen worden. De eisende partijen vinden, in tegenstelling tot Rijkswaterstaat, dat handhaving van zo'n maatregel wel degelijk mogelijk is. De openstelling zou tenminste moeten gelden tot aanvang van de herstelwerkzaamheden, naar verwachting 21 augustus a.s.
De economische schade van de afsluiting voor het bedrijfsleven is enorm. Naar schatting kost de afsluiting ondernemers 160.000 euro per dag. Deze schade kan beperkt worden door het tijdelijk mogelijk te maken voor lichte vrachtauto's om de brug te passeren.
Een vrijstelling voor deze groep is hard nodig, omdat stedelijke distributie in Amsterdam en Almere voor veel ondernemers moeizaam verloopt na de afsluiting. Vaak moeten vrachtauto's voor het einde van de ochtend alweer de stad uit zijn in verband met de venstertijden die gemeenten hanteren. Noodgedwongen moeten chauffeurs daardoor op het drukste moment van de dag op pad, maar met de extra tijd die zij moeten omrijden komen ze regelmatig te laat op de plaats van bestemming aan. Door kleinere vrachtauto's wel toe te laten, kunnen die problemen worden opgevangen.