Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
LEIDSCHENDAM, 21 juni 2007
Betaald parkeren zorgt voor omzetdaling winkels
Betaald parkeren rond winkelcentra zorgt voor een forse daling in de omzet van de detailhandel. Dit blijkt uit cijfers die het Platform Detailhandel Nederland tot zijn beschikking heeft.
In een middelgrote stad zorgt het invoeren van betaald parkeren in een bepaald gebied tot verlies aan omzet, ongeacht de prijs van het parkeren. Tegelijkertijd ziet het Platform Detailhandel Nederland een omgekeerde tendens bij winkels waar consumenten gratis mogen parkeren. Dat zorgt voor een omzetstijging.
De Tweede Kamer lijkt zich voorlopig niet te willen branden aan de macht van gemeenten. Het Platform Detailhandel Nederland hoopt dat deze cijfers de Kamer bewegen de Kamervragen van de heer Koopmans (CDA) en mevrouw Roefs (PVDA) aan Minister Eurlings (Verkeer en Waterstaat) over het parkeerbeleid breed te ondersteunen en aan te scherpen.
Het Platform Detailhandel Nederland ziet graag dat alle politieke partijen in de Tweede Kamer zich openlijk uitspreken over de misstanden in het huidige parkeerbeleid, met een toezegging dat er nieuwe kaders worden gemaakt voor vernieuwd parkeerbeleid, wat recht doet aan de moderne tijd. Het is van de gekke dat er door gemeenten jaarlijks 150 miljoen euro wordt verdiend aan parkeren. Zaken als betalen per minuut, een nationaal maximum op parkeertarieven en een betere prijs-kwaliteit verhouding zullen dan ook in zo'n nieuw kader moeten worden meegenomen.
________________________________________
Het Platform Detailhandel Nederland is het samenwerkingsverband van de Nationale Winkelraad van MKB-Nederland en de Raad Nederlandse Detailhandel (RND). Het Platform vertegenwoordigt alle winkeliers van Nederland.