Perbsbericht
Solipsis brengt ICT-huishouding BaseClear in kaart
Brakel, 21 juni 2007 - Laboratorium BaseClear heeft ICT-dienstverlener Solipsis advies gevraagd bij het reorganiseren en optimaliseren van de ICT-huishouding. In de loop der jaren zijn diverse softwareoplossingen in gebruik genomen, waardoor er weinig overzicht was over de gebruikte applicaties. Solipsis voerde een nulmeting uit, waaruit enkele duidelijke verbeterpunten naar voren kwamen.
BaseClear is een onafhankelijk dienstverlenend laboratorium, gevestigd in Leiden. BaseClear maakt intensief gebruik van ICT. Daarbij gaat het om heel specifieke toepassingen, zoals een interne database met onderzoeks- en klantgegevens die gebruikt wordt in het productieproces. Maar daarnaast worden meer algemene applicaties ingezet, bijvoorbeeld voor boekhouding en CRM. "In de loop der jaren hebben we een uitgebreide ICT-huishouding opgebouwd", vertelt drs. Bas Reichert, een van de directeuren van BaseClear. "Zo langzamerhand waren we het overzicht enigszins kwijtgeraakt. We wilden graag in kaart laten brengen welke ICT-oplossingen we precies waarvoor gebruiken. Op grond daarvan zou dan bekeken kunnen worden hoe we een en ander konden optimaliseren."
Via Syntens, een door het ministerie van Economische Zaken geïnitieerd innovatienetwerk voor ondernemers, kwam BaseClear bij Solipsis terecht. Met name hun kennis over netwerkbeheer sprak aan. Daarnaast had Solipsis de benodigde expertise in huis voor een eventueel vervolgtraject. Reichert ervaart de samenwerking met Solipsis als positief: "In vergelijking met grotere partijen waar wij in het verleden mee hebben gewerkt zijn bij Solipsis de lijnen veel korter. Daarnaast hebben we beter inzicht in het werk dat zij voor ons doen."
Solipsis verrichtte een nulmeting. Een belangrijke conclusie was dat op veel punten documentatie ontbrak. Zo stond niet altijd exact beschreven welke systemen waar stonden. Ook backup-procedures waren niet vastgelegd. Daarnaast bleek dat er onvoldoende structuur zat in de inrichting van de ICT-applicaties. Solipsis had twee belangrijke adviezen voor BaseClear. Ten eerste zou het verstandig zijn om de IT zo veel mogelijk uit te besteden, waaronder het netwerkbeheer. Toepassingsgerichte oplossingen konden echter beter zelf in huis gehouden worden. Daarvoor zou dan wel iemand intern verantwoordelijk moeten worden gemaakt.
Momenteel is BaseClear in samenwerking met Solipsis bezig met de ontwikkeling van een plan van aanpak. Als eerste wordt bekeken hoe het netwerkbeheer het beste kan worden georganiseerd. Zowel de huidige netwerkbeheerder als Solipsis is gevraagd een voorstel in te dienen op basis van de nulmeting. Daarnaast worden de mogelijkheden van een managementinformatie-systeem onderzocht. Dit systeem moet informatie leveren over bijvoorbeeld klanten, projecten en omzet - gegevens die nu moeilijk inzichtelijk te maken zijn omdat ze in verschillende systemen staan opgeslagen en veel query programmering vragen.
Over Solipsis b.v.
Solipsis b.v. is sinds 1990 actief als dienstverlenende onderneming in de ICT. Solipsis is gespecialiseerd in het ontwikkelen en onderhouden van software voor bedrijf en management informatie systemen, het beheren van computers en netwerken en het ontwikkelen van Output Management Systemen. Solipsis werkt voor circa 400 (inter)nationale klanten. De gestage groei van het bedrijf in de veranderlijke ICT-wereld onderstreept, dat Solipsis weet waarover het praat en staat voor wat het doet. De filosofie van Solipsis is vervat in de woorden: 'Comfort Class in ICT'. Wensen op het IT-vlak worden vertaald in adequate oplossingen, waarbij kosten, baten en effectiviteit goed in het oog worden gehouden. Kwaliteit van de dienstverlening staat bij Solipsis hoog in het vaandel. De klanten moeten zich als resultaat van dit alles comfortabel voelen bij de dienstverlening. Voor meer informatie:
---