Gemeente Breda

Breda oogst 216 miljoen toeristische bestedingen in 2006

Uit editie 2006 van het Continu VakantieOnderzoek blijkt dat de bestedingen van dagtoeristen in Breda het vorig jaar met 5 miljoen zijn gestegen.

Een stijging die vooral samenhangt met toegenomen gemiddelde besteding per bezoek, van EUR47,- naar EUR51,-. Het aantal bezoekers groeide weliswaar van 1,3 miljoen mensen naar 1,4 miljoen, maar het aantal herhalingsbezoeken daalde van gemiddeld 3,5 naar 3. Met in totaal 4,2 miljoen toeristische bezoeken scoort Breda op deze manier gemeten een achtste plaats op de lijst van toeristische steden in Nederland.

Eerder dit jaar leverde een meer algemeen toeristisch imago-onderzoek Breda in de landelijke vergelijking een zesde positie op. Al met al blijft Breda voorkomen in de toptien.

Breda is populair bij vrouwen: 58% van de bezoekers. Belangrijkste doel: Funshoppen (winkelen voor plezier), restaurantbezoek (voor lunch of diner) en een terrasje pakken. Het funshoppen heeft in het afgelopen jaar iets ingeleverd ten opzichte van 2005 (-3%): de score blijft nog bovengemiddeld goed. Dit geldt ook voor (nachtelijk) uitgaan, bezoek aan sportwedstrijden (o.a. NAC) en het maken van een historische stadswandeling. Hoewel ook hier een kleine teruggang wordt geconstateerd: respectievelijk -4%, -4% en -1%. Relatief minder sterk scoort de stad op het gebied van evenementen, (multi)bioscopen, musea, welnesscentra en attracties.

Meer concurrentie

De toeristische bestedingen in Breda staan onder druk omdat het herhalingsbezoek terugloopt. Bezoekers uit de regio kiezen vaker ofwel hun eigen stad of een andere trekpleister. Door een combinatie van absolute toename in het aantal bezoekers met 195.000 en stijging van de gemiddelde besteding heeft het verlies van 428.000 herhalingsbezoeken nu nog relatief weinig effect op de omzet in de toeristische sector. Zet de trend door, dan dreigt Breda -en met de stad de vele ondernemers in de hospitality sector- terrein te verliezen.

Noodzaak aanbod te versterken

Breda beschikt over mogelijkheden om het tij te keren en het groeiperspectief van de toeristische sector te benutten. Het consumentenvertrouwen in Nederland en de omringende landen groeit en dus zullen meer mensen er op uittrekken voor een dagje winkelen, een citytrip, museumbezoek, festival etc. Door de sterke troeven op het gebied van bereikbaarheid is het mogelijk zijn meer mensen van elders uit het land en de buurlanden naar Breda trekken, zeker als het aanbod bestaat uit vrijetijdsvoorzieningen met een regionale en bovenregionale functie en/of een sterk onderscheidend karakter. Met de plannen voor uitbreiding van het binnenstadsaanbod (Nieuwe Mark, Achter de Lange Stallen, het Turfschip (o.a. 7 bioscoopzalen)), de voorgenomen ontwikkelingen bij NAC (winkels en megabioscoop) en het in september 2009 te openen Leisure Park Bavelse Berg breidt Breda het aanbod in de nabije toekomst uit. Tot de trekpleisers wordt ook het in voorjaar 2008 te openen museum voor grafische Vormgeving, De Beyerd, gerekend. Deze voorzieningen in combinatie met een breed gesegmenteerd evenementenaanbod zetten Breda goed op de kaart als een aantrekkelijke stad voor dagtoeristen. Tegelijkertijd wordt samen met de VVV gewerkt aan versterking van het arrangementenaanbod, zodat ook de verblijfstoerist verleidt wordt tot keuze voor Breda. De plannen voor een 5-sterrenhotel passen eveneens in het streven de toeristische sector te versterken.

Meer aandacht voor marketing

Om meer bezoekers te werven zal Breda zich de komende jaren intensief richten op nieuwe bezoekers en op het stimuleren van herhalingsbezoek. Voor beide sporen is naast een attractief, divers aanbod een goede bekendheid nodig. Zowel in de meerjarensubsidieovereenkomst met de Bredase VVV als in het Toeristisch Actieplan van de gemeente neemt promotie een belangrijke plaats in. Daarnaast heeft de gemeente met het nieuwe programma Externe Betrekkingen, Subsidies en City Marketing het voornemen geuit meer (inter)nationaal aan de weg te zullen timmeren. Een van de speerpunten is het aangrijpen van de kansen die de HSL-Shuttle voor de stad met zich meebrengt.

Breda, 21 juni 2007