Breda oogst 216 miljoen toeristische bestedingen in 2006
Uit editie 2006 van het Continu VakantieOnderzoek blijkt dat de
bestedingen van dagtoeristen in Breda het vorig jaar met 5 miljoen
zijn gestegen.
Een stijging die vooral samenhangt met toegenomen gemiddelde besteding
per bezoek, van EUR47,- naar EUR51,-. Het aantal bezoekers groeide
weliswaar van 1,3 miljoen mensen naar 1,4 miljoen, maar het aantal
herhalingsbezoeken daalde van gemiddeld 3,5 naar 3. Met in totaal 4,2
miljoen toeristische bezoeken scoort Breda op deze manier gemeten een
achtste plaats op de lijst van toeristische steden in Nederland.
Eerder dit jaar leverde een meer algemeen toeristisch imago-onderzoek
Breda in de landelijke vergelijking een zesde positie op. Al met al
blijft Breda voorkomen in de toptien.
Breda is populair bij vrouwen: 58% van de bezoekers. Belangrijkste
doel: Funshoppen (winkelen voor plezier), restaurantbezoek (voor lunch
of diner) en een terrasje pakken. Het funshoppen heeft in het
afgelopen jaar iets ingeleverd ten opzichte van 2005 (-3%): de score
blijft nog bovengemiddeld goed. Dit geldt ook voor (nachtelijk)
uitgaan, bezoek aan sportwedstrijden (o.a. NAC) en het maken van een
historische stadswandeling. Hoewel ook hier een kleine teruggang wordt
geconstateerd: respectievelijk -4%, -4% en -1%. Relatief minder sterk
scoort de stad op het gebied van evenementen, (multi)bioscopen, musea,
welnesscentra en attracties.
Meer concurrentie
De toeristische bestedingen in Breda staan onder druk omdat het
herhalingsbezoek terugloopt. Bezoekers uit de regio kiezen vaker ofwel
hun eigen stad of een andere trekpleister. Door een combinatie van
absolute toename in het aantal bezoekers met 195.000 en stijging van
de gemiddelde besteding heeft het verlies van 428.000
herhalingsbezoeken nu nog relatief weinig effect op de omzet in de
toeristische sector. Zet de trend door, dan dreigt Breda -en met de
stad de vele ondernemers in de hospitality sector- terrein te
verliezen.
Noodzaak aanbod te versterken
Breda beschikt over mogelijkheden om het tij te keren en het
groeiperspectief van de toeristische sector te benutten. Het
consumentenvertrouwen in Nederland en de omringende landen groeit en
dus zullen meer mensen er op uittrekken voor een dagje winkelen, een
citytrip, museumbezoek, festival etc. Door de sterke troeven op het
gebied van bereikbaarheid is het mogelijk zijn meer mensen van elders
uit het land en de buurlanden naar Breda trekken, zeker als het aanbod
bestaat uit vrijetijdsvoorzieningen met een regionale en
bovenregionale functie en/of een sterk onderscheidend karakter. Met de
plannen voor uitbreiding van het binnenstadsaanbod (Nieuwe Mark,
Achter de Lange Stallen, het Turfschip (o.a. 7 bioscoopzalen)), de
voorgenomen ontwikkelingen bij NAC (winkels en megabioscoop) en het in
september 2009 te openen Leisure Park Bavelse Berg breidt Breda het
aanbod in de nabije toekomst uit. Tot de trekpleisers wordt ook het in
voorjaar 2008 te openen museum voor grafische Vormgeving, De Beyerd,
gerekend. Deze voorzieningen in combinatie met een breed gesegmenteerd
evenementenaanbod zetten Breda goed op de kaart als een aantrekkelijke
stad voor dagtoeristen. Tegelijkertijd wordt samen met de VVV gewerkt
aan versterking van het arrangementenaanbod, zodat ook de
verblijfstoerist verleidt wordt tot keuze voor Breda. De plannen voor
een 5-sterrenhotel passen eveneens in het streven de toeristische
sector te versterken.
Meer aandacht voor marketing
Om meer bezoekers te werven zal Breda zich de komende jaren intensief
richten op nieuwe bezoekers en op het stimuleren van herhalingsbezoek.
Voor beide sporen is naast een attractief, divers aanbod een goede
bekendheid nodig. Zowel in de meerjarensubsidieovereenkomst met de
Bredase VVV als in het Toeristisch Actieplan van de gemeente neemt
promotie een belangrijke plaats in. Daarnaast heeft de gemeente met
het nieuwe programma Externe Betrekkingen, Subsidies en City Marketing
het voornemen geuit meer (inter)nationaal aan de weg te zullen
timmeren. Een van de speerpunten is het aangrijpen van de kansen die
de HSL-Shuttle voor de stad met zich meebrengt.
Breda, 21 juni 2007
Gemeente Breda