Fairfood
politici staan pal achter faire producten
Persbericht
Amsterdam, 23 mei 2007
Politici staan pal achter faire producten
Roep om transparantie in voedselindustrie groeit
* Prominente politici helpen Fairfood in de vraag om meer
transparantie bij voedsel- en drankbedrijven
* Bedrijven hebben nog 8 dagen om de Product Fairness Questionnaire
te retourneren
* De winnaar van het Fairfood politiciklassement is fractieleider
Arie Slob van de ChristenUnie
* Draagvlak voor het Fairfood fairnessonderzoek groeit sterk onder
politiek, bedrijfsleven en consument
Fairfood beoordeelt jaarlijks supermarktproducten op hun fairness. Op
21 juni 2007 maakt Fairfood bekend welke van de 1600 producten als
fair beoordeeld zijn, en welke als unfair. Welke merken mangosap-mix
worden fair? Maaza maakt met haar Mango-juice-drink een reële kans: de
antwoorden op de Product Fairness Questionnaire zijn op tijd binnen.
Of wordt het Fruit2Day-mango-perzik waarover Hero de antwoorden nog
moet geven? De in maart jl. aangeschreven bedrijven hebben nog 8 dagen
om de Product Fairness Questionnaire te retourneren. Vanaf 1 juni gaat
Fairfood de balans opmaken: het merkproduct dat bovengemiddeld scoort
binnen een productgroep wordt fair en dat krijgt de consument te
horen. Fairfood zal bovendien niet aarzelen om bekend te maken welke
merkproducten unfair zijn.
De laatste maanden zijn het draagvlak voor en de impact van het
Fairfood fairnessonderzoek sterk gegroeid onder de politiek, het
bedrijfsleven en de consument. Fairfood hoopt dan ook een aansprekende
lijst van faire (A-merk)producten op 21 juni te kunnen publiceren.
Politici roepen in het kader van het Fairfood politiciklassement,
bedrijven massaal op om de Fairfood Product Fairness Questionnaire in
te vullen. Ze ondertekenen schriftelijke oproepen, bellen voor de
camera bedrijven op, maken video-oproepen en gaan persoonlijk langs
bij bedrijven. In het najaar van 2006 werd deze oproep aan bedrijven
om de Product Fairness Questionnaire in te vullen al gedaan door
Wouter Bos (PvdA), André Rouvoet (CU), Alexander Pechtold (D66), Bas
van der Vlies (SGP), Jan Marijnissen (SP), Femke Halsema (GroenLinks),
Kathleen Ferrier (CDA), Paul de Krom (VVD), Bert Koenders (PvdA),
Tineke Huizinga (CU), Krista van Velzen (SP), Kees Vendrik
(GroenLinks) en Boris van der Ham (D66). In de afgelopen weken zijn
daar nog fractieleiders van twee regeringspartijen bij gekomen: Pieter
van Geel (CDA) en Arie Slob (CU), winnaar van het Fairfood
politiciklassement. Andere Kamerleden hebben zich ook actief ingezet:
Arend Jan Boekestijn (VVD), Diederik Samsom (PvdA), Joël Voordewind
(CU), Ewout Irrgang (SP), Esther Ouwehand (PvdD), Kees van der Staaij
(SGP), Harm-Evert Waalkens (PvdA), Marianne Thieme (PvdD) en Mei Li
Vos (PvdA).
Steeds meer voedsel- en drankbedrijven hebben Fairfood laten weten
blij te zijn met Fairfood fairnessonderzoek omdat ze hiermee hun
stappen in verduurzaming kunnen verzilveren naar de consument. Ook
vinden bedrijven in Fairfood een waardevolle bemiddelaar en adviseur
om hun ketens te verduurzamen. Daarnaast vragen steeds meer
toonaangevende non-food organisaties (zoals financieel-zakelijke
dienstverleners, energieondernemingen, universiteiten) en ook
cateraars en restaurants advies aan Fairfood om hun voedselinkoop fair
te maken.
Ondanks dat Fairfood pas eind 2006 de uitslag publiceerde van haar
eerste fairnessonderzoek, is uit publieksonderzoek gebleken dat nu al
0,4% van de Nederlandse bevolking zijn faire inkopen mede baseert op
informatie van Fairfood. Duizenden mensen hebben de afgelopen maanden
de Fairfood- petities ondertekend en zijn abonnee geworden van de
Fairfood nieuwsbrief om op de hoogte te worden gehouden van de
resultaten van het fairnessonderzoek. De Fairfood-website heeft meer
dan 20.000 unieke bezoeken per maand; steeds meer consumenten
downloaden de faire boodschappenlijsten en faire recepten. Ook
ontvangt Fairfood wekelijks veel respons op haar tv- en printcampagne.
Klik hier voor het politiciklassement
---
---------------------------
Over de organisatie
Fairfood is een campagne- en lobbyorganisatie die de consument
aanspoort en in staat stelt om faire producten te eten en drinken.
Producten waarvan de vervaardiging en verhandeling tot minder honger
en armoede leiden in ontwikkelingslanden.