Fairfood


politici staan pal achter faire producten

Persbericht
Amsterdam, 23 mei 2007

Politici staan pal achter faire producten
Roep om transparantie in voedselindustrie groeit


* Prominente politici helpen Fairfood in de vraag om meer transparantie bij voedsel- en drankbedrijven
* Bedrijven hebben nog 8 dagen om de Product Fairness Questionnaire te retourneren

* De winnaar van het Fairfood politiciklassement is fractieleider Arie Slob van de ChristenUnie

* Draagvlak voor het Fairfood fairnessonderzoek groeit sterk onder politiek, bedrijfsleven en consument

Fairfood beoordeelt jaarlijks supermarktproducten op hun fairness. Op 21 juni 2007 maakt Fairfood bekend welke van de 1600 producten als fair beoordeeld zijn, en welke als unfair. Welke merken mangosap-mix worden fair? Maaza maakt met haar Mango-juice-drink een reële kans: de antwoorden op de Product Fairness Questionnaire zijn op tijd binnen. Of wordt het Fruit2Day-mango-perzik waarover Hero de antwoorden nog moet geven? De in maart jl. aangeschreven bedrijven hebben nog 8 dagen om de Product Fairness Questionnaire te retourneren. Vanaf 1 juni gaat Fairfood de balans opmaken: het merkproduct dat bovengemiddeld scoort binnen een productgroep wordt fair en dat krijgt de consument te horen. Fairfood zal bovendien niet aarzelen om bekend te maken welke merkproducten unfair zijn.

De laatste maanden zijn het draagvlak voor en de impact van het Fairfood fairnessonderzoek sterk gegroeid onder de politiek, het bedrijfsleven en de consument. Fairfood hoopt dan ook een aansprekende lijst van faire (A-merk)producten op 21 juni te kunnen publiceren.

Politici roepen in het kader van het Fairfood politiciklassement, bedrijven massaal op om de Fairfood Product Fairness Questionnaire in te vullen. Ze ondertekenen schriftelijke oproepen, bellen voor de camera bedrijven op, maken video-oproepen en gaan persoonlijk langs bij bedrijven. In het najaar van 2006 werd deze oproep aan bedrijven om de Product Fairness Questionnaire in te vullen al gedaan door Wouter Bos (PvdA), André Rouvoet (CU), Alexander Pechtold (D66), Bas van der Vlies (SGP), Jan Marijnissen (SP), Femke Halsema (GroenLinks), Kathleen Ferrier (CDA), Paul de Krom (VVD), Bert Koenders (PvdA), Tineke Huizinga (CU), Krista van Velzen (SP), Kees Vendrik (GroenLinks) en Boris van der Ham (D66). In de afgelopen weken zijn daar nog fractieleiders van twee regeringspartijen bij gekomen: Pieter van Geel (CDA) en Arie Slob (CU), winnaar van het Fairfood politiciklassement. Andere Kamerleden hebben zich ook actief ingezet: Arend Jan Boekestijn (VVD), Diederik Samsom (PvdA), Joël Voordewind (CU), Ewout Irrgang (SP), Esther Ouwehand (PvdD), Kees van der Staaij (SGP), Harm-Evert Waalkens (PvdA), Marianne Thieme (PvdD) en Mei Li Vos (PvdA).

Steeds meer voedsel- en drankbedrijven hebben Fairfood laten weten blij te zijn met Fairfood fairnessonderzoek omdat ze hiermee hun stappen in verduurzaming kunnen verzilveren naar de consument. Ook vinden bedrijven in Fairfood een waardevolle bemiddelaar en adviseur om hun ketens te verduurzamen. Daarnaast vragen steeds meer toonaangevende non-food organisaties (zoals financieel-zakelijke dienstverleners, energieondernemingen, universiteiten) en ook cateraars en restaurants advies aan Fairfood om hun voedselinkoop fair te maken.

Ondanks dat Fairfood pas eind 2006 de uitslag publiceerde van haar eerste fairnessonderzoek, is uit publieksonderzoek gebleken dat nu al 0,4% van de Nederlandse bevolking zijn faire inkopen mede baseert op informatie van Fairfood. Duizenden mensen hebben de afgelopen maanden de Fairfood- petities ondertekend en zijn abonnee geworden van de Fairfood nieuwsbrief om op de hoogte te worden gehouden van de resultaten van het fairnessonderzoek. De Fairfood-website heeft meer dan 20.000 unieke bezoeken per maand; steeds meer consumenten downloaden de faire boodschappenlijsten en faire recepten. Ook ontvangt Fairfood wekelijks veel respons op haar tv- en printcampagne.

Klik hier voor het politiciklassement


---

---------------------------

Over de organisatie
Fairfood is een campagne- en lobbyorganisatie die de consument aanspoort en in staat stelt om faire producten te eten en drinken. Producten waarvan de vervaardiging en verhandeling tot minder honger en armoede leiden in ontwikkelingslanden.