Fairfood


uitslagen fairnessonderzoek

Persbericht
Amsterdam, 12 juni 2007

Fairfood maakt faire en unfaire supermarktproducten bekend Uitslagen fairnessonderzoek zijn binnen en worden 21 juni gepresenteerd

* 21 juni a.s. geeft Fairfood een persconferentie waarin het bekend maakt welke supermarktproducten fair en welke unfair zijn
* Locatie: NDSM-terrein in Amsterdam-Noord, op het Midzomern8-festival over duurzaamheid

Welke supermarktproducten kunnen consumenten het beste kopen om bij te dragen aan de strijd tegen honger en armoede? Beter een Snickers dan een Nuts? Vanavond een kipfiletje van Friki met haricots verts van HAK of een AH-kippetje met haricots verts van Bonduelle? Donderdag 21 juni a.s. zal Fairfood een antwoord geven op deze vragen. Dan maakt het namelijk de resultaten bekend van de Product Fairness Questionnaire, die het eerder dit jaar naar voedsel- en drankbedrijven heeft gestuurd. In een persconferentie op het Midzomern8-festival over duurzaamheid onthult Fairfood welke van de onderzochte producten fair zijn en welke niet. Meer informatie over de inhoud van deze persconferentie volgt.

21 juni is voor consumenten en voedselbedrijven een belangrijke dag. Fairfood maakt dan bekend welke producten beter zijn voor mens, milieu en economie in ontwikkelingslanden dan hun concurrenten. Op deze manier geeft Fairfood consumenten de mogelijkheid bewust te kiezen voor faire supermarktproducten. Daarnaast wil het voedsel- en drankbedrijven stimuleren eerlijker te produceren en meer openheid te geven over de eerlijkheid van hun producten.

Elk jaar beoordeelt Fairfood supermarktproducten op hun fairness aan de hand van de Product Fairness Questionnaire. Dit is een enquête met vragen over de fairness van het productieproces op het gebied van mens, milieu en economie. Voedsel- en drankbedrijven hebben tot 1 juni jl. de tijd gehad om deze enquête in te vullen en terug te sturen. De bedrijven moeten daarin bijvoorbeeld aangeven in hoeverre ze een eerlijk loon aan arbeiders betalen, in hoeverre ze meehelpen het broeikaseffect tegen te gaan en of er geen corruptie plaatsvindt tijdens het produceren en verhandelen van het product. Daarbij is de gehele productieketen van boer tot afgewerkt product van belang. Fairfood bepaalt vervolgens aan de hand van de uitslagen of een product fair of unfair is. Een product is fair als het bovengemiddeld scoort ten opzichte van concurrenten in dezelfde productgroep. Fairfood vergelijkt dus het ene merk pindakaas met andere merken pindakaas en niet met koffiepads of sinaasappelsap. Dat is wel zo eerlijk.

De persconferentie waarin Fairfood de faire en unfaire supermarktproducten zal onthullen, wordt 21 juni gehouden tijdens het Midzomern8-festival. Dit festival op het NDSM-terrein in Amsterdam-Noord staat in het teken van duurzaamheid. Onder het motto Grote visie zoekt ruimte wordt de bezoeker in presentaties en performances van professionals uitgedaagd na te denken over de vraag hoe Nederland er in 2050 uit zal zien. In samenwerking met cateraar Peter Pan serveert Fairfood aan het eind van de dag een fair toetje aan de dinerende bezoekers. Gedurende de hele dag zal er faire koffie en thee geserveerd worden.


---

Over de organisatie
Fairfood is een campagne- en lobbyorganisatie die de consument aanspoort en in staat stelt om faire producten te eten en drinken. Producten waarvan de vervaardiging en verhandeling tot minder honger en armoede leiden in ontwikkelingslanden.