Fairfood
uitslagen fairnessonderzoek
Persbericht
Amsterdam, 12 juni 2007
Fairfood maakt faire en unfaire supermarktproducten bekend
Uitslagen fairnessonderzoek zijn binnen en worden 21 juni
gepresenteerd
* 21 juni a.s. geeft Fairfood een persconferentie waarin het bekend
maakt welke supermarktproducten fair en welke unfair zijn
* Locatie: NDSM-terrein in Amsterdam-Noord, op het
Midzomern8-festival over duurzaamheid
Welke supermarktproducten kunnen consumenten het beste kopen om bij te
dragen aan de strijd tegen honger en armoede? Beter een Snickers dan
een Nuts? Vanavond een kipfiletje van Friki met haricots verts van HAK
of een AH-kippetje met haricots verts van Bonduelle? Donderdag 21 juni
a.s. zal Fairfood een antwoord geven op deze vragen. Dan maakt het
namelijk de resultaten bekend van de Product Fairness Questionnaire,
die het eerder dit jaar naar voedsel- en drankbedrijven heeft
gestuurd. In een persconferentie op het Midzomern8-festival over
duurzaamheid onthult Fairfood welke van de onderzochte producten fair
zijn en welke niet. Meer informatie over de inhoud van deze
persconferentie volgt.
21 juni is voor consumenten en voedselbedrijven een belangrijke dag.
Fairfood maakt dan bekend welke producten beter zijn voor mens, milieu
en economie in ontwikkelingslanden dan hun concurrenten. Op deze
manier geeft Fairfood consumenten de mogelijkheid bewust te kiezen
voor faire supermarktproducten. Daarnaast wil het voedsel- en
drankbedrijven stimuleren eerlijker te produceren en meer openheid te
geven over de eerlijkheid van hun producten.
Elk jaar beoordeelt Fairfood supermarktproducten op hun fairness aan
de hand van de Product Fairness Questionnaire. Dit is een enquête met
vragen over de fairness van het productieproces op het gebied van
mens, milieu en economie. Voedsel- en drankbedrijven hebben tot 1 juni
jl. de tijd gehad om deze enquête in te vullen en terug te sturen. De
bedrijven moeten daarin bijvoorbeeld aangeven in hoeverre ze een
eerlijk loon aan arbeiders betalen, in hoeverre ze meehelpen het
broeikaseffect tegen te gaan en of er geen corruptie plaatsvindt
tijdens het produceren en verhandelen van het product. Daarbij is de
gehele productieketen van boer tot afgewerkt product van belang.
Fairfood bepaalt vervolgens aan de hand van de uitslagen of een
product fair of unfair is. Een product is fair als het bovengemiddeld
scoort ten opzichte van concurrenten in dezelfde productgroep.
Fairfood vergelijkt dus het ene merk pindakaas met andere merken
pindakaas en niet met koffiepads of sinaasappelsap. Dat is wel zo
eerlijk.
De persconferentie waarin Fairfood de faire en unfaire
supermarktproducten zal onthullen, wordt 21 juni gehouden tijdens het
Midzomern8-festival. Dit festival op het NDSM-terrein in
Amsterdam-Noord staat in het teken van duurzaamheid. Onder het motto
Grote visie zoekt ruimte wordt de bezoeker in presentaties en
performances van professionals uitgedaagd na te denken over de vraag
hoe Nederland er in 2050 uit zal zien. In samenwerking met cateraar
Peter Pan serveert Fairfood aan het eind van de dag een fair toetje
aan de dinerende bezoekers. Gedurende de hele dag zal er faire koffie
en thee geserveerd worden.
---
Over de organisatie
Fairfood is een campagne- en lobbyorganisatie die de consument
aanspoort en in staat stelt om faire producten te eten en drinken.
Producten waarvan de vervaardiging en verhandeling tot minder honger
en armoede leiden in ontwikkelingslanden.