Fairfood


Consument kan kiezen voor Fair

Persbericht
Amsterdam, 21 juni 2007

Consument kan kiezen voor fair
Fairfood heeft faire en unfaire supermarktproducten bekend gemaakt

Consumenten kunnen in de strijd tegen honger en armoede in ontwikkelingslanden beter haricots verts van HAK kopen dan die van Bonduelle. Dat blijkt uit de resultaten van het Fairfood fairnessonderzoek naar de eerlijkheid van supermarktproducten. Verder krijgen onder andere ook Kwetters 4-granen scharreleieren en Dubbelfriss witte druiven-citroen het stempel fair, in tegenstelling tot de graan-scharreleieren van Frisian Eggs en het witte druivensap van Albert Heijn huismerk. De haricots verts van Bonduelle zijn unfair omdat de merkeigenaar geen openheid wil geven over zorgen die bestaan over de productie en verhandeling van het product. Haricots verts worden vaak in Afrika verbouwd. Fairfood heeft bijvoorbeeld zorgen over de eerlijkheid van de lonen die arbeiders ontvangen, de dalende grondwaterspiegel door het verbouwen van haricots verts en corruptie in landen als Kenia. De resultaten van het onderzoek zijn vandaag door Fairfood bekend gemaakt. Een overzicht van alle supermarktproducten die Fairfood heeft onderzocht, is te vinden op de productenpagina.

Voor het tweede achtereenvolgende jaar heeft Fairfood een onderzoek gedaan naar de fairness van supermarktproducten, om consumenten zo in staat te stellen bewust te kiezen voor producten die beter zijn voor mens, milieu en economie in ontwikkelingslanden dan hun concurrenten. Fairfood roept consumenten op om hun boodschappenlijst samen te stellen aan de hand van de productenlijst op de website, zodat ze per product dat ze nodig hebben een fair alternatief kunnen kiezen.

Waren het vorig jaar nog zon 50 voedsel- en drankbedrijven die de vragenlijst van Fairfood terugstuurden, dit jaar is dat aantal bijna verdubbeld: 94 bedrijven hebben openheid gegeven over de eerlijkheid van hun productieproces. Steeds meer voedsel- en drankbedrijven willen samen met Fairfood zoeken naar oplossingen om hun producten eerlijker te maken. Een voorbeeld hiervan zijn de 4-granen scharreleieren van Kwetters: mede door inspanningen van Fairfood zal Kwetters binnen een aantal maanden overstappen op het gebruik van faire soja in zijn kippenvoer. Bovendien is er dit jaar een veel grotere diversiteit aan faire producten ten opzichte van het vorige onderzoek. Dit betekent dat consumenten uit meer verschillende soorten productgroepen faire producten kunnen kiezen.

Een product wordt door Fairfood als fair beoordeeld, wanneer het bovengemiddeld scoort op fairnesscriteria uit de Fairfood-vragenlijst ten opzichte van concurrenten in dezelfde productgroep. De bedrijven moeten in deze vragenlijst aangeven in hoeverre ze voldoen aan fairnesscriteria als het betalen van een eerlijk loon aan arbeiders, het nemen van maatregelen om bijvoorbeeld een dalende grondwaterspiegel tegen te gaan en de mate van corruptie tijdens het produceren en verhandelen van het product. Het stimuleren van de competitie tussen concurrerende merkproducten op fairnessgebied werkt, zo blijkt uit de resultaten van de Product Fairness Questionnaire van dit jaar. Verschillende producten die Fairfood vorig jaar nog als unfair beoordeelde, zijn dit jaar wel fair. Waren de ananasschijven op ananassap van Del Monte in tegenstelling tot die van concurrent Dole vorig jaar bijvoorbeeld nog unfair, dit jaar hebben de ananasschijven van beide producenten het predikaat fair gekregen.

Ongeveer 75% van de onderzochte producten zijn huismerken zonder keurmerk. Uit de resultaten van de Product Fairness Questionnaire blijkt dat deze producten vaak unfair zijn, omdat veel merkeigenaren geen openheid geven over de eerlijkheid van de productie en verhandeling van het product. Positieve uitzonderingen op deze regel zijn er echter wel. Spar heeft bijvoorbeeld de Fairfood-vragenlijst ingevuld voor zijn snelkook-zilvervliesrijst, die als fair uit de bus is gekomen. Fairfood hoopt in de toekomst meer huismerkproducten positief te kunnen beoordelen.

Over de organisatie
Fairfood is een campagne- en lobbyorganisatie die de consument aanspoort en in staat stelt om faire producten te eten en drinken. Producten waarvan de vervaardiging en verhandeling tot minder honger en armoede leiden in ontwikkelingslanden.