Fairfood
Consument kan kiezen voor Fair
Persbericht
Amsterdam, 21 juni 2007
Consument kan kiezen voor fair
Fairfood heeft faire en unfaire supermarktproducten bekend gemaakt
Consumenten kunnen in de strijd tegen honger en armoede in
ontwikkelingslanden beter haricots verts van HAK kopen dan die van
Bonduelle. Dat blijkt uit de resultaten van het Fairfood
fairnessonderzoek naar de eerlijkheid van supermarktproducten. Verder
krijgen onder andere ook Kwetters 4-granen scharreleieren en
Dubbelfriss witte druiven-citroen het stempel fair, in tegenstelling
tot de graan-scharreleieren van Frisian Eggs en het witte druivensap
van Albert Heijn huismerk. De haricots verts van Bonduelle zijn unfair
omdat de merkeigenaar geen openheid wil geven over zorgen die bestaan
over de productie en verhandeling van het product. Haricots verts
worden vaak in Afrika verbouwd. Fairfood heeft bijvoorbeeld zorgen
over de eerlijkheid van de lonen die arbeiders ontvangen, de dalende
grondwaterspiegel door het verbouwen van haricots verts en corruptie
in landen als Kenia. De resultaten van het onderzoek zijn vandaag door
Fairfood bekend gemaakt. Een overzicht van alle supermarktproducten
die Fairfood heeft onderzocht, is te vinden op de productenpagina.
Voor het tweede achtereenvolgende jaar heeft Fairfood een onderzoek
gedaan naar de fairness van supermarktproducten, om consumenten zo in
staat te stellen bewust te kiezen voor producten die beter zijn voor
mens, milieu en economie in ontwikkelingslanden dan hun concurrenten.
Fairfood roept consumenten op om hun boodschappenlijst samen te
stellen aan de hand van de productenlijst op de website, zodat ze per
product dat ze nodig hebben een fair alternatief kunnen kiezen.
Waren het vorig jaar nog zon 50 voedsel- en drankbedrijven die de
vragenlijst van Fairfood terugstuurden, dit jaar is dat aantal bijna
verdubbeld: 94 bedrijven hebben openheid gegeven over de eerlijkheid
van hun productieproces. Steeds meer voedsel- en drankbedrijven willen
samen met Fairfood zoeken naar oplossingen om hun producten eerlijker
te maken. Een voorbeeld hiervan zijn de 4-granen scharreleieren van
Kwetters: mede door inspanningen van Fairfood zal Kwetters binnen een
aantal maanden overstappen op het gebruik van faire soja in zijn
kippenvoer. Bovendien is er dit jaar een veel grotere diversiteit aan
faire producten ten opzichte van het vorige onderzoek. Dit betekent
dat consumenten uit meer verschillende soorten productgroepen faire
producten kunnen kiezen.
Een product wordt door Fairfood als fair beoordeeld, wanneer het
bovengemiddeld scoort op fairnesscriteria uit de Fairfood-vragenlijst
ten opzichte van concurrenten in dezelfde productgroep. De bedrijven
moeten in deze vragenlijst aangeven in hoeverre ze voldoen aan
fairnesscriteria als het betalen van een eerlijk loon aan arbeiders,
het nemen van maatregelen om bijvoorbeeld een dalende
grondwaterspiegel tegen te gaan en de mate van corruptie tijdens het
produceren en verhandelen van het product. Het stimuleren van de
competitie tussen concurrerende merkproducten op fairnessgebied werkt,
zo blijkt uit de resultaten van de Product Fairness Questionnaire van
dit jaar. Verschillende producten die Fairfood vorig jaar nog als
unfair beoordeelde, zijn dit jaar wel fair. Waren de ananasschijven op
ananassap van Del Monte in tegenstelling tot die van concurrent Dole
vorig jaar bijvoorbeeld nog unfair, dit jaar hebben de ananasschijven
van beide producenten het predikaat fair gekregen.
Ongeveer 75% van de onderzochte producten zijn huismerken zonder
keurmerk. Uit de resultaten van de Product Fairness Questionnaire
blijkt dat deze producten vaak unfair zijn, omdat veel merkeigenaren
geen openheid geven over de eerlijkheid van de productie en
verhandeling van het product. Positieve uitzonderingen op deze regel
zijn er echter wel. Spar heeft bijvoorbeeld de Fairfood-vragenlijst
ingevuld voor zijn snelkook-zilvervliesrijst, die als fair uit de bus
is gekomen. Fairfood hoopt in de toekomst meer huismerkproducten
positief te kunnen beoordelen.
Over de organisatie
Fairfood is een campagne- en lobbyorganisatie die de consument
aanspoort en in staat stelt om faire producten te eten en drinken.
Producten waarvan de vervaardiging en verhandeling tot minder honger
en armoede leiden in ontwikkelingslanden.