Time : 12:43:05
Date : 21 June 2007
Sender Name: VREG
VREG: Vlaams sociaal energiebeleid beschermt mensen met betalingsmoeilijkheden
Wie de energierekening niet kan betalen, wordt daarom nog niet
afgesloten
Er bestaat in Vlaanderen een uitgewerkt sociaal vangnet dat er voor
zorgt dat mensen die hun energierekening niet kunnen betalen, toch
elektriciteit en/of aardgas kunnen verbruiken. De behandeling van
wanbetalers door energieleveranciers en netbeheerders volgt een
strenge, wettelijk voorgeschreven procedure. Doel is te vermijden dat
het basisrecht op energieverbruik ontzegd wordt. Een gezin van wie
het contract door de energieleverancier opgezegd wordt wegens
wanbetaling, valt dus niet zonder energie!
Recente evolutie sociale wetgeving
Recente en nog te verwachten wijzigingen aan de wettelijke regeling,
maken de procedure enerzijds nog efficiënter, maar vermijden
anderzijds dat de netbeheerders een alternatief vormen voor de
commerciële leveranciers en dat het sociaal vangnet een
gemakkelijkheidoplossing wordt. Dit rapport heeft betrekking op 2006,
dus voor deze wettelijke aanpassingen van kracht werden.
Sociaal marktrapport gepubliceerd op www.vreg.be
De VREG heeft de wettelijke opdracht om gegevens over de uitvoering
van de sociale openbaredienstverplichtingen te verzamelen van alle
netbeheerders en alle leveranciers actief op de huishoudelijke
energiemarkt in Vlaanderen. Dit rapport behandelt dus de gegevens
voor het jaar 2006 voor heel Vlaanderen.
LEVERANCIERS
Bijna een miljoen gezinnen kreeg minstens één herinneringsbrief
wegens niet tijdige betaling in de bus. Omdat het om een
standaardbrief gaat die automatisch wordt verstuurd als de afnemer de
factuur niet binnen de vijftien dagen betaalt, is dit cijfer op zich
geen indicator voor energiearmoede.
Uit de maandelijkse rapportering van de netbeheerders aan de VREG
blijkt dat het aantal elektriciteitsafnemers dat eind 2006 door de
netbeheerders beleverd werd, gestegen was met 17.600 tot ruim 53.600.
Voor aardgas steeg het aantal gezinnen waarvan het contract opgezegd
werd in dezelfde periode met ruim 13.000 tot een totaal van bijna
38.000 gezinnen. Waarschijnlijk gaat het in veel gevallen om dezelfde
gezinnen, die betalingsmoeilijkheden hebben voor zowel elektriciteit
als aardgas.
De commerciële leveranciers hebben dus opnieuw heel wat klanten
afgestoten in de loop van 2006. Opvallend zijn de sterk gestegen
cijfers bij een aantal nieuwkomers. Mogelijk screenden zij nu
zorgvuldig hun klantenportefeuille, na een aantal jaren activiteit op
de Vlaamse huishoudelijke energiemarkt waarin vooral aan
klantenwerving gedaan werd.
Over de hele lijn beschouwd, wijzen de cijfers toch op een toegenomen
aantal wanbetalers in 2006. Meer gezinnen kregen minstens één
ingebrekestelling. De leveranciers stonden meer afbetalingsplannen
toe. Het gemiddelde bedrag dat beschermde afnemers maandelijks moeten
aflossen ligt wel bijna overal lager dan vorig jaar. Bij enkele
leveranciers is dat ook voor niet-beschermde afnemers het geval. Toch
worden relatief meer afbetalingsplannen niet nageleefd. Ook de OCMW's
en erkende instellingen voor schuldbemiddeling kregen meer dossiers
te verwerken.
Sociaal tarief
Opvallend is ook dat in 2006 minder afnemers aantoonden recht te
hebben op het sociaal tarief dan het voorgaande jaar. Mogelijk zijn
vele rechthebbenden zich niet bewust van het bestaan ervan. Er is
duidelijk nood aan meer en betere informatie hierover. Bovendien
toonden de VREG-prijzenrapporten aan dat voor de meeste afnemers het
sociaal tarief niet meer het voordeligste in de markt is. Dit pleit
voor een snelle aanpassing en de automatische toekenning van het
sociaal tarief.
NETBEHEERDERS
Netto steeg het aantal actieve budgetmeters in 2006 met 9.504 tot
25.405. Op 31 december 2006 verbruikte 0,98% van alle gezinnen in
Vlaanderen stroom via een budgetmeter. Het marktaandeel van de
netbeheerders, in hun rol van leverancier aan huishoudelijke afnemers
die geen contract meer konden sluiten met een energieleverancier,
bedroeg op dat moment echter 2,07%. In 2006 vereiste de regelgeving
nog steeds dat bij al deze afnemers een budgetmeter geïnstalleerd
werd. Er was dus nog steeds een aanzienlijke achterstand bij het
plaatsen van budgetmeters. In afwachting van de plaatsing van een
budgetmeter, werden deze gezinnen beleverd op vol vermogen.
De stijgende evolutie van het aantal actieve budgetmeters zet zich
dus door. Toch werd eind 2006 nog niet de helft van de gezinnen dat
van elektriciteit voorzien wordt door de netbeheerder, via een
budgetmeter beleverd. Volgens de nieuwe wetgeving is dit vanaf dit
jaar niet meer vereist en krijgen enkel afnemers die ook bij de
netbeheerder de factuur niet correct betalen een budgetmeter.
Afsluitingen
Afnemers waarvan het leveringscontract werd opgezegd door de
leverancier omwille van wanbetaling, worden niet afgesloten. Zij
worden verder van energie voorzien door de netbeheerder. Pas wanneer
sprake is van fraude of onwil om te betalen (kunnen, maar niet willen
betalen) of wanneer de afnemer weigert een budgetmeter te laten
plaatsen, mag de netbeheerder het dossier voorleggen aan de
gemeentelijke lokale adviescommissie (LAC). De LAC beslist om al dan
niet af te sluiten. Ook wanneer de veiligheid in het gedrang is, mag
(dadelijk) afgesloten worden. Slechts een fractie van alle gezinnen
waarvan het contract opgezegd wordt wegens wanbetaling, wordt dus
uiteindelijk echt afgesloten.
Einde 2006 hadden 410 toegangspunten geen toegang meer tot de
elektriciteitsvoorziening omwille van wanbetaling. Dit is een lichte
stijging ten opzichte van eind 2005 (342 afgesloten toegangspunten).
Het aantal gezinnen waarvan het contract opgezegd werd, stijgt dus
veel sterker dan het aantal afsluitingen. Het is ook niet terecht om
te spreken van afgesloten gezinnen, maar beter om te spreken van
afgesloten toegangspunten. In de cijfers van het aantal afsluitingen
zitten volgens de netbeheerders immers ongetwijfeld ook leegstaande
woningen.
De gezinnen waarvan het contract opgezegd werd, worden zonder enige
beperking beleverd door de sociale aardgasleverancier en worden
maandelijks gefactureerd. Voor aardgas is immers nog geen budgetmeter
beschikbaar. Eind 2006 waren in totaal 823 toegangspunten voor
aardgas afgesloten. Afsluiten is ook hier pas mogelijk in een strikt
omlijnd aantal gevallen en na advies van de LAC. De beschikbaarheid
van een aardgasbudgetmeter zou het aantal aardgasafsluitingen kunnen
beperken.
De VREG is van oordeel dat het vooronderzoek door de LAC een cruciale
rol speelt in het welslagen van het sociale energiebeleid van de
Vlaamse regering.
Problemen met de rapporteringskwaliteit
Ook dit jaar slaagde een aantal netbeheerders er niet in om alle
wettelijk verplichte gegevens te bezorgen. Ook moest een paar keer
teruggekoppeld worden met sommige marktpartijen om fouten in de
ingediende rapportering recht te zetten. De VREG betreurt dit ten
zeerste en roept alle marktpartijen opnieuw op om de gevraagde
gegevens met de grootste zorg te verzamelen en over te maken.
Beleidsmakers en onderzoekers hebben behoefte aan betrouwbare
cijfergegevens in verband met energiearmoede om de problemen te
kunnen aanpakken, het beleid te kunnen bijsturen en evalueren.
Het volledige rapport met betrekking tot de sociale
openbaredienstverplichtingen in 2006 is beschikbaar op de
VREG-website, met als referentie RAPP-2007-3 of via ,
.
Nota aan de redacteurs:
De VREG (Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en
Gasmarkt) staat in voor de regulering en controle van de vrijgemaakte
elektriciteits- en gasmarkt in Vlaanderen. Ze volgt de evoluties van
de Vlaamse energiemarkt, bekeken in een Europese context, op via
studies. In haar adviserende taak aan de Vlaamse regering verwerkt ze
haar kennis over de Vlaamse energiemarkt. Ze neemt gepaste
maatregelen om de uitvoering van het beleid te ondersteunen. De VREG
ijvert voor een transparante Vlaamse energiemarkt en realiseert haar
opdrachten via een open communicatie met de Vlaamse overheid, de
marktspelers en de afnemers.
Voor objectieve informatie over de vrijmaking van de Vlaamse
energiemarkt bekijkt u best onze website op: www.vreg.be.
U vindt de leveranciersvergelijking van de VREG via het kiezen van
, en .
Voor meer informatie over dit persbericht:
André Pictoel,
Gedelegeerd Bestuurder VREG,
via 02/553.13.79 of
andre.pictoel@vreg.be