Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Ede, 21 juni 2007
Bekendheid Thuiswinkel Waarborg neemt toe
69% kent het keurmerk van branchevereniging Thuiswinkel.org
TNS NIPO heeft onlangs in samenwerking met Thuiswinkel.org onderzoek gedaan naar de bekendheid van het keurmerk Thuiswinkel Waarborg. Daaruit blijkt dat 69% van de respondenten het keurmerk van de belangenvereniging herkent als het logo wordt getoond. Ten opzichte van vorig jaar betekent het een stijging van 13%.
Bekendheid Thuiswinkel Waarborg stijgt fors
Bijna twee op de drie (58%) mensen zegt te weten dat er een keurmerk bestaat voor winkelen op afstand. Van deze groep weet vervolgens 9% spontaan 'Thuiswinkel Waarborg' te noemen, dat is 5,2% van het totaal aantal ondervraagden. Maar liefst 41% herkent het keurmerk na het lezen van de naam 'Thuiswinkel Waarborg', dat is 11% meer dan vorig jaar. Als vervolgens het logo wordt getoond, blijkt dat zelfs 69% bekend is met het Thuiswinkel Waarborg.
Wijnand Jongen, directeur van branchevereniging Thuiswinkel.org is verheugd met de toenemende bekendheid van het Thuiswinkel Waarborg: ,,Het gedrag van consumenten verandert. Dat blijkt niet alleen uit de sterk toenemende consumentenbestedingen op internet, maar wordt ook bevestigd door het toenemende vertrouwen in het keurmerk Thuiswinkel Waarborg. Consumenten letten bewust op het keurmerk Thuiswinkel Waarborg bij het maken van hun keuze waar wél en waar níet te shoppen.'
Neiging tot kopen groter met Thuiswinkel Waarborg
Uit stellingen die de mensen kregen voorgelegd, blijkt dat 71% eerder geneigd is om online iets te kopen als op de site het Thuiswinkel Waarborg staat. In de onderstaande tabel zijn de resultaten weergegeven:
Oordeel op de stellingen
'Wanneer ik het Thuiswinkel Waarborg-logo op een site zie staan, ben ik eerder geneigd producten
op die site te kopen'
(Helemaal) Mee eens 71% (2006: 53%)
(Helemaal) Mee oneens 8 % (2006: 12%
'Het Thuiswinkel Waarborg-logo geeft aan dat het betrouwbaar is via dat bedrijf te kopen'
(Helemaal) Mee eens 82% (2006: 72%)
(Helemaal) Mee oneens 2 % (2006: 2%)
Thuiswinkel.org heeft onlangs haar 500ste lid verwelkomt. Alle leden van Thuiswinkel.org mogen na financiële en juridische ballotage het Thuiswinkel Waarborg voeren, dat staat voor betrouwbaarheid en veiligheid. Voor consumenten betekent het Thuiswinkel Waarborg dat zij extra rechten hebben als ze een aankoop doen op afstand. ,,Op deze wijze draagt Thuiswinkel.org met het Thuiswinkel Waarborg bij aan de verdere versterking van het consumentenvertrouwen en de voortdurende stijging van de online thuiswinkelomzet', aldus Jongen.
Nederlandse consumenten gaven vorig jaar ¤ 3,69 miljard uit aan producteen en diensten die ze kochten via internet, catalogi, post. De zogenoemde thuiswinkelmarkt voor alle verkoopkanalen 'op afstand' behaalde daarmee een omzetgroei van 13,2 % ten opzichte van 2005 (bron: Blauw Research/Thuiswinkel.org, april 2007).
-EINDE PERSBERICHT-
THUISWINKEL.ORG
De Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org is als brancheorganisatie de primaire belangenbehartiger van bedrijven die producten en/of diensten op afstand (internet, catalogi, post) verkopen aan consumenten.
Alle leden van Thuiswinkel.org onderschrijven de Gedragsregels Thuiswinkel Waarborg. Onderdeel van deze gedragsregels zijn de relevante Europese richtlijnen, Nederlandse wet- en regelgeving, de gedragsregels die het gevolg zijn van door Thuiswinkel.org gemaakte afspraken met derden, bindende algemene voorwaarden en adequate geschillenbeslechting.
THUISWINKEL WAARBORG
De gedragsregels van Thuiswinkel.org zijn direct gekoppeld aan het Thuiswinkel Waarborg, hét consumentenkeurmerk voor veilig en betrouwbaar winkelen via internet, catalogus, post. Voor consumenten betekent dit dat alle aangesloten leden zich houden aan regels rond informatieplicht, privacy, herroepingrecht, terugbetaling en geschillenbeslechting. Consumenten kunnen bedrijven die deze gedragsregels onderschrijven, herkennen aan het Thuiswinkel Waarborg-logo.
Achtergrondinformatie (
Ingezonden persbericht