Persbericht

Xerox onderzoeker creËeert een 'kleurentaal' waardoor het matchen van kleuren even gemakkelijk wordt als het benoemen van een kleur

"Je zou geen kleurenexpert hoeven te zijn om de lucht iets dieper blauw te maken of om een beetje geel aan een zonsondergang toe te voegen"

Breukelen, 21 juni 2007 - Iedereen die vertrouwd is met een kleurdoos, kan de kleur (colour ) 'anjerroze' beschrijven, maar hoeveel mensen kunnen die kleur 'correct' laten verschijnen in een document of computerscherm? Xerox wetenschappers ontwikkelen een nieuwe technologie om de aanpassing van kleuren in een document even eenvoudig te maken als het beschrijven van een kleur. Gebruikers hoeven bijvoorbeeld slechts 'maak de lucht dieper blauw' in te typen of een stemcommando 'maak de achtergrond anjerroze' af te geven en de software doet de rest. Deze uitvinding die nog in het researchstadium verkeert, creëert een 'kleurentaal' door menselijke beschrijvingen van kleuren te vertalen naar exacte numerieke codes die machines gebruiken om kleurendocumenten af te drukken.

"Tegenwoordig werken er in kantooromgevingen veel non-experts die wel weten hoe de kleur er zou moeten uitzien, maar geen idee hebben hoe zij de kleur zouden kunnen manipuleren om het gewenste resultaat te krijgen", aldus Geoffrey Woolfe, hoofdonderzoeker bij de Xerox Innovation Group. "Je zou geen kleurenexpert hoeven te zijn om de lucht iets dieper blauw te maken of om een beetje geel aan een zonsondergang toe te voegen." Bij de jaarlijkse meeting van de Inter-Society Colour Council (ISCC) voor 2007 beschreef Woolfe zijn werk in een artikel met de naam 'Natural Language Colour Editing'. Xerox heeft octrooi aangevraagd voor de technologie.

Woolfe's ontdekking houdt in, dat bij apparaten zoals kleurenprinters op kantoren en commerciële persen kleuraanpassingen kunnen worden verricht, zonder dat men het fijne van de mathematische kant van het verhaal hoeft te weten. Op een printer of monitor wordt bijvoorbeeld kardinaalrood in werkelijkheid tot uitdrukking gebracht door een reeks mathematische coördinaten. Deze identificeren een specifieke regio in een driedimensionale ruimte, die het gamma is van alle kleuren die het apparaat kan weergeven of afdrukken. Om die kleur minder oranje te maken vervormt de kleurenexpert deze regio tot een nieuwe regio in het gamma.

De mogelijkheid om gewone woorden te gebruiken om kleuren aan te passen, zal vergaande implicaties hebben voor zowel leken als voor experts. Denk aan grafische vormgevers, drukkers, fotografen en andere professionals die een aanzienlijke hoeveelheid tijd besteden aan de fijnafstemming van kleuren in documenten. Woolfe richtte zijn onderzoek op algemene menselijke beschrijvingen van kleur. Hij kwam erachter dat gewone woorden, die worden gebruikt om onderscheid te maken tussen verschillende tinten en kleuren, gekoppeld ('mapping') konden worden aan de door ingenieurs gecreëerde technische taal van de kleur. Dan kunnen ze worden gebruikt in apparaten zoals kleurenprinters voor kantoren en commerciële drukpersen. "Het innovatieve aspect hieraan is de mappingtaal", zegt Woolfe. "Wij hebben bij Xerox ontdekt dat je heel bruikbare resultaten krijgt als het lukt om de menselijke dimensie aan de mathematische dimensie te koppelen."

Hoewel de uitvinding van Woolfe zich nog een in vroeg onderzoeksstadium bevindt, kan deze op vele verschillende manieren worden toegepast. Voeg stemcommando's aan de technologie toe en het zou letterlijk mogelijk zijn om een computer 'te vertellen' dat hij in een bos bloemen 'het paars feller moet maken'. Of men zou kantoorprinters het commando kunnen geven om kleuren op een bepaalde manier af te drukken ('maak groen bij het afdrukken meer blauwgroen'). Het zou ook veel gebruiksmogelijkheden kunnen hebben in digital printing - hetgeen het voor leveranciers van drukwerk gemakkelijker zou maken om met hun klanten te communiceren. "Uiteindelijk gaat het allemaal om concrete gebruiksmogelijkheden", zegt Woolfe. "Kleur is tegenwoordig alom aanwezig, daarom zou je geen expert moeten hoeven zijn om ermee te werken."

De Xerox Innovation Group verricht werk op het gebied van kleurenwetenschap, computertechnologie, digital imaging, werkmethodieken, elektromechanische systemen, geavanceerde materialen, analyse van werkmethodieken en nanotechnologie. Deze activiteiten zijn gerelateerd aan de Xerox expertise op het gebied van drukken/printen en van document management. Kijk voor meer informatie op www.xerox.com/innovation .


--- einde persbericht ---

Xerox Europe
Xerox Europe, de Europese organisatie van Xerox Corporation, levert een uitgebreide range aan Xerox producten, oplossingen en diensten, alsmede bijbehorende supplies en software. Het aanbod is met name gericht op een drietal marktsegmenten: kantoren van klein tot groot, de markt voor productieprinten en grafische omgevingen, alsmede dienstverlening, met inbegrip van advisering, systeemontwikkeling, content management en document outsourcing.

Xerox Europe heeft productievestigingen in Nederland, Ierland en het Verenigd Koninkrijk en een geavanceerd R&D centrum (Xerox Research Centre Europe) in Grenoble, Frankrijk. Voor meer informatie, ga naar www.xerox.com .

Xerox® is het handelsmerk van Xerox Corporation. Alle andere merken en productnamen zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van hun respectievelijke ondernemingen. Prijzen, kenmerken, specificaties, mogelijkheden, vormgeving en beschikbaarheid van Xerox producten en diensten kunnen worden gewijzigd zonder voorafgaande kennisgeving.


---

Klantcontacten
Voor meer informatie over Xerox en de producten: bel 0346 - 255 255 of kijk op www.xerox.nl .

Mediacontacten
Xerox (Nederland) B.V., Patty de Jong, Communications Manager, tel.: 0346 - 255 770, email: patty.dejong@xerox.com

VerkroostPR (voor Xerox), Herman Verkroost, tel.: 030 - 229 20 05, email: hav@verkroostpr.nl