Gemeente Beek
Verbeteracties n.a.v. klant- en burgeronderzoeken
In 2006 heeft de Gemeente Beek klant- en burgeronderzoeken laten
uitvoeren. Bij het klantonderzoek, de zogenaamde Kwaliteitsmonitor
hebben onze klanten kunnen aangeven wat zij van onze dienstverlening
verwachten en in hoeverre zij daarover tevreden zijn. Het gaat dan om
onze dienstverlening aan de balie, de telefoon en om de manier waarop
wij omgaan met brieven, aanvraagformulieren en e-mails. De resultaten
van deze Kwaliteitsmonitor zijn vergeleken met de Beekse uitkomsten
van de Kwaliteitsmonitor uit 1997 en met de resultaten van de
Kwaliteitsmonitor van vergelijkbare gemeenten. Zo is goed te zien of
de dienstverlening de afgelopen jaren is verbeterd en hoe Beek het ten
opzichte van andere (middelgrote) gemeenten op dit punt doet. Bij het
burgeronderzoek, ook wel leefbaarheidonderzoek genoemd, hebben onze
inwoners aangegeven wat zij vinden van de Beekse leefomgeving en het
Beekse voorzieningenniveau. Met andere woorden: is het prettig leven
in Beek?
Hieronder zijn de belangrijkste resultaten uit dit onderzoek voor u
samengevat. Onze conclusie is: Heel veel is en gaat goed, maar we
kunnen en willen het nog beter doen.
Door uw deelname aan deze onderzoeken weten we nu ook precies op welke
terreinen we het, ook in uw ogen, beter moeten gaan doen. De gemeente
Beek heeft naar aanleiding van de klant- en burgeronderzoeken zon 50
verbeteracties geïnventariseerd. Deze acties zijn vervolgens vertaald
naar de volgende verbeterthemas:
* bedrijfsvoering / dienstverlening;
* voorzieningen;
* woon- en sociaal klimaat;
* veiligheid en overlast;
* algemene aspecten m.b.t. leefbaarheid en het bestuurlijke klimaat.
Het eerste verbeterthema heeft als doel om onze dienstverlening te
verbeteren. Zowel aan de balie, telefoon als voor mensen die ons
schriftelijk benaderen. Punten die onder dit verbeterthema vallen zijn
ondermeer:
* verbeteringen t.a.v. wachttijd en wachtruimte bij de
Publieksbalie;
* spelregels voor opname, doorschakelen en terugkoppeling van
telefoonverkeer;
* verdere verbetering van (digitale) afhandeling van post (incl.
e-mails);
* het opstellen van kwaliteitshandvesten, zodat u weet welke
kwaliteit van dienstverlening u van ons kunt verwachten.
De andere vier verbeterthemas hebben als doel om het leven in Beek nog
aangenamer te maken. Wat betreft het op peil houden en brengen van
voorzieningen gaat het dan bijvoorbeeld om een voldoende aanbod aan
winkels, markten, post- en bankzaken. Of om betere straatverlichting,
groenvoorzieningen, busverbindingen, wegen, parkeerplaatsen, fiets- en
wandelroutes. Ook heef men verbeterpunten op het gebied van zorg-,
onderwijs-, sport en welzijnsvoorzieningen aangegeven en betere
ontmoetingscentra bepleit. Het verbeterthema woon- en sociaal klimaat
betreft o.a. het bevorderen van levensloopbestendig bouwen, en het
laten bouwen van seniorenwoningen. Verder gaat de gemeente acties
ondernemen om de saamhorigheid en de gezelligheid in wijken te
bevorderen en eenzaamheid tegen te gaan. In dit kader past ook het
stimuleren van vrijwilligerswerk en het promoten en ondersteunen van
mantelzorg. Het burgeronderzoek heeft ook de nodige informatie
opgeleverd over plekken die overdag of s avonds als onveilig worden
ervaren, of waar men overlast ervaart. Het gaat dan bijvoorbeeld om
overlast door (te) snelrijdend verkeer, bedrijven, (hang)jongeren,
hondenuitwerpselen of zwerfvuil.
Bij veel van deze punten is niet alleen de gemeente aan zet, maar
bijv. ook woningbouwcorporaties, welzijnsinstellingen, politie,
scholen, projectontwikkelaars. De gemeente heeft dan alleen maar een
aanjagende of stimulerende rol. Via overleg met deze maatschappelijke
partners probeert de gemeente dan afspraken te maken om deze
verbeterpunten aan te pakken.
Vanuit het burgeronderzoek is ook helder geworden in welke kernen of
wijken bepaalde verbeterthemas juist spelen. Bij het uitwerken van
deze themas zal hiermee rekening worden gehouden en zullen ook de
betreffende inwoners worden betrokken. De gemeente wil immers ook
vaker interactief, in samenspraak met de inwoners e.a.
belanghebbenden, beleid gaan maken en uitvoeren.
Ook wil de gemeente haar activiteiten beter zichtbaar en vindbaar
maken via allerlei communicatiekanalen en de signalen vanuit
buurtbeheer, wijkschouw en wijkcontactambtenaar beter benutten en de
resultaten daarvan beter terugkoppelen.
Zoals u ziet sluiten de verbeterthemas ook goed aan op het motto van
ons collegeprogramma: Meer samen, beter leefbaar!.
En natuurlijk bewaken we de komende tijd dat deze verbeterthemas ook
alert worden opgepakt. Wij hopen natuurlijk dat u dat merkt. Zo niet,
voel u vrij om ons daarop aan te spreken.
Wilt u meer informatie over deze onderzoeken of de verbeterthemas? Dan
kunt u contact opnemen met de gemeente, mevr. P. van de Loo, tel 046 -
43 89 297.
Te downloaden:
* Belangrijkste_resultaten_tabellen.pdf (9.94 KB)