Succesvolle introductie AnwbAuto
Den Haag, 21 juni 2007
AnwbAuto, de gratis autokrant van de ANWB heeft na drie maanden een gemiddeld bereik per nummer van 490.000 personen. De oplage van 370.000 kranten wordt verspreid over bijna 1200 distributiepunten. De ANWB spreekt van een succesvolle introductie. De krant beantwoordt geheel aan de verwachtingen die de ANWB bij de start van de gratis autokrant voor ogen had. Het doel dat ook vrouwen de krant gaan lezen is geslaagd. Bijna de helft van de lezers is vrouw. De ANWB verwacht nog dit jaar het aantal distributiepunten uit te breiden naar 1600.
Een wekelijks representatief onderzoek onder de Nederlandse bevolking door onderzoeksbureau Interview NSS leert dat de gemiddelde leesduur van de gratis autokrant op 23 minuten ligt en dat de lezers de inhoud waarderen met het cijfer 7.1.
De meeste lezers verkrijgen de krant via de supermarkt, benzinestation of van iemand anders. Na de introductiecampagne lag de bekendheid van de krant op 23%, dat zijn 2.7 miljoen personen.
AnwbAuto is een mobiliteitskrant waarbij de mens centraal staat; man en vrouw. De krant concentreert zich op een aantal thema's: auto en geld, verkeer en mobiliteit, milieu-aspecten, verkeersveiligheid, file-verwachtingen en testen van nieuwe en tweedehands modellen. De krant informeert, adviseert, helpt en verwijst naar achterliggende bronnen zoals anwb.nl. Het bezoek aan de autoportal van anwb.nl is mede hierdoor meer dan verdubbeld ten opzichte van dezelfde periode van vorig jaar. In de afgelopen drie maanden bezochten 3.8 miljoen mensen de autoportal van de ANWB.
Persdienst ANWB
070 314 62 39 (Annelies Tichelaar)
070 314 62 88 (Markus van Tol)
070 314 62 54 (Ad Vonk)
070 314 78 03 (fax)
Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB