Lancia Ypsilon Sport MomoDesign: op en top Italiaans, sportief en een lust
voor het oog
(6/21/2007)
Lancia en Momo, twee Italiaanse designgrootheden bekend vanwege hun
creaties, hebben hun krachten gebundeld. Resultaat is de Lancia
Ypsilon Sport MomoDesign. Naast een bijzonder fraai Italiaans
uiterlijk en sportieve prestaties is voor het eerst het nieuwe Lancia
logo te zien op de Ypsilon Sport MomoDesign.
Zowel Lancia als Momo hebben een eigen stijl ontwikkeld waarmee ze hun
creaties onderscheidend maken. Lancia wordt geroemd vanwege de fraai
vormgegeven autoâs, Momo vanwege haar designkleding en accessoires als
horloges, helmen, zonnebrillen en schoenen. Het zijn unieke producten
in de modewereld, net als de creaties van Lancia uniek zijn in de
automobielindustrie. De Lancia Ypsilon Sport MomoDesign is een
voorbeeld van hoe een âautomotiveâ object geïnterpreteerd kan worden
vanuit een stilistisch oogpunt van een ander merk met inachtneming van
de waarden waar Lancia zich al ruim een eeuw mee onderscheidt: design,
elegantie en karakter.
Aan de buitenkant zijn diverse MomoDesign-elementen zichtbaar. Zo zijn
de 16â lichtmetalen velgen mat gepolijst, is de achterruit donker
getint en zijn de 4 bodykleuren (grijs, geel, wit, zwart) te
combineren met matte âTitanium Greyâ-lak op de kofferklep, dak en
buitenspiegels. Om extra te benadrukken dat er hier sprake is van een
Italiaans ontwerp, staat op de B-stijl in grote, zwarte letters
âMomoDesignâ geschreven. Binnen is de Sport MomoDesign onder andere te
herkennen aan het donker gekleurde interieur met diverse
chroomaccenten, een lederen stuurwiel en een met leer beklede
versnellingspookknop.
De ânormaleâ Ypsilon blijft naast de MomoDesign een uniek model dat op
maar liefst 700 manieren naar smaak valt aan te kleden. Er is keus uit
12 exterieur kleuren, 4 uitrustingniveaus (Argento, Oro Bianco, Oro
Giallo en Platino), 9 âbicoloreâ exterieurkleurstellingen, 9
verschillende interieuroutfits en er zijn 7 verschillende aluminium
velgen.
Overigens is de populaire Ypsilon grotendeels verantwoordelijk voor
het feit dat Lancia in de eerste vijf maanden van dit jaar ruim 60.000
autoâs heeft verkocht. Een stijging van ruim 7% in vergelijking met
2006.
De Lancia Ypsilon Sport MomoDesign is er met de 95 pk sterke 1.4 16v
motor die standaard gekoppeld is aan een zesversnellingsbak (optioneel
is de DFN gerobotiseerde automatische versnellingsbak beschikbaar). In
10,9 seconden kan de nieuwe Italiaan de sprint naar de 100 km/h klaren
en een top bereiken van 175 km/h.
Qua veiligheid mag de nieuwe sportieve âYpâ gerust compleet genoemd
worden. Zo beschikt hij over ABS met EBD, voor- en zijairbags en ESP
met ASR en Hill Holder. Ook qua uitrusting komt hij niets te kort. Zo
behoren onder andere elektrische ramen voor, airconditioning,
radio/cdspeler en zogenaamde âfollow me home deviceâ allemaal tot de
standaarduitrusting.
Ook is er keus uit een aantal opties waaronder een groot zonnedak, een
uitgebreide Hi-Fi installatie en het innovatieve Blue&Me systeem. Dit
laatste systeem verhoogt het rijplezier en veiligheid, is zeer
eenvoudig in gebruik en deels via spraak te bedienen. Middels
Bluetooth technologie kan er handsfree gebeld worden, ontvangen
sms-berichten worden hardop voorgelezen en via een usb-aansluiting kan
er geluisterd worden naar digitale muziekbestanden. De Lancia Ypsilon
Sport MomoDesign staat vanaf 1 juli bij de dealer vanaf ⬠17.795.
Nieuw logo
Op de nieuwe Lancia Ypsilon Sport MomoDesign pronkt het nieuwe
Lancia-logo. Het nieuwe logo is ontworpen door RobilantAssociati (een
reclamebureau gespecialiseerd in merkenadvies en strategische
ontwerpen) en door âLancia Styling Centreâ. Het is een symbool van
âverandering in continuïteitâ; een teken uit het verleden gestoken in
een modern jasje. Een logo van een merk dat zich richt op toekomstige
uitdagingen, maar dat trots is op haar historische identiteit. Het
nieuwe logo van Lancia is een zichtbare synthese van traditie en
innovatie. Het Italiaanse merk kan terugkijken op een erfgoed dat
steeds een bron van inspiratie is geweest in haar streven naar
innovatieve, technische oplossingen. Het nieuwe logo bevestigt
Lanciaâs traditie middels twee elementen: de kleur blauw âdat als
sinds 1911 in het logo verwerkt is- en het schild dat in 1929 werd
toegevoegd en dat nu âup to dateâ is gebracht. De belangrijkste
veranderingen betreffen het stuurwiel -dat nu een grafisch symbool is
geworden- en de vier spaken die nu als twee punten zijn afgebeeld.
Deze spelen een belangrijke rol omdat ze de aandacht vestigen op het
Lancia logo.
AutoRai