Ferrari viert zestigste verjaardag
(1/9/2007)
Ferrari viert in 2007 haar 60^e verjaardag met een grote festiviteit
van 21 t/m 24 juni in Maranello, Italië. In Maranello zal de finish
zijn van een âestafetteraceâ over vijf continenten waarbij de
deelnemers een estafettestokje doorgeven, gebosseleerd met de symbolen
van de zestig belangrijkste gebeurtenissen uit de geschiedenis van het
bedrijf.
De estafette betekent een buitengewoon, gezamenlijk teken van
enthousiasme dat klanten van Ferrari en hun autoâs bijeen zal brengen,
waarbij ieder model en iedere periode vertegenwoordigd zal zijn.
De âFerrari 60 Estafetteâ zal op 28 januari van start gaan in Abu
Dhabi, de locatie van het toekomstige Ferrari themapark, en op 24 juni
eindigen in Maranello, nadat in 148 dagen zoân 50 landen zijn
doorkruist. Het centrale thema van de gebeurtenissen is de
baanbrekende technologische innovatie die door Ferrari in de zestig
jaar van haar bestaan is geïntroduceerd. Voor deze gelegenheid
verzamelt Ferrari zestig van haar belangrijkste creaties, variërend
van de aluminium combinatietang voor schijfremmen tot het elektrische
differentieel en de F1 versnellingsbak.
Tegen deze achtergrond bezien heeft Ferrari haar eerste concours
dâélégance georganiseerd: een serie events op het circuit, in de
fabrieken en in de Galleria Ferrari in Maranello, om de elegantie van
Ferrari te benadrukken. Een uitgebreid naslagwerk zal worden
gepubliceerd over de geschiedenis van het bedrijf, een verzameling
fotoâs en gegevens over alle straat- en raceautoâs die ooit door
Ferrari zijn gebouwd.
Het estafettestokje voor de Ferrari 60 Estafette is speciaal ontworpen
om de geschiedenis te symboliseren, van het eerste succes tijdens de
Grand Prix van Rome in 1947 tot aan de Ferrari FXX uit 2006. Onze
klanten zullen de baton in hun autoâs over de wereld voeren. Ieder
land op de route zal aan Ferrari een voorwerp opdragen dat de locale
cultuur en tradities vertegenwoordigt. De plaatselijke Italiaanse
ambassades zullen de voorwerpen doorsturen naar het Farnesina Palace
in Rome voor een tentoonstelling van de gehele collectie. Wanneer de
tentoonstelling afgelopen is zullen de objecten in Maranello worden
geveild, waarbij de opbrengst een liefdadigheidsorganisatie ten goede
zal komen.
Van Abu Dhabi zal de lange estafette doorgaan naar Dubai, Oman, Qatar,
Bahrein, Koeweit en Saoedi Arabië. Van de Emiraten gaat de tocht
oostwaarts verder naar Singapore, Maleisië, Hong Kong, China, Japan,
Thailand, Indonesië, Taiwan, Australië en Nieuw Zeeland. Vanaf
Oceanië komt het estafettestokje via Zuid Afrika in Latijns Amerika
terecht, in Mexico, waarna de reis wordt voortgezet naar de Verenigde
Staten van Amerika en Canada. Daarna staat Europa op het programma met
de doortocht door Portugal, Spanje, Frankrijk, Luxemburg, België,
Nederland, Engeland, Griekenland, Rusland, Finland, Zweden,
Denemarken, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Tsjechië, Hongarije,
Slovenië en Turkije. Egypte en Libanon zijn de volgende landen,
waarna uiteindelijk Italië het laatste land zal zijn. In het
moederland worden alle belangrijke steden aangedaan, waarna de
wereldreis zal worden afgesloten met een speciale ceremonie in Rome en
Maranello.
Van bijzonder belang zijn de zestig symbolen die zijn ontworpen voor
de zestig gebeurtenissen. Door Editalia (Gruppo Istituto Poligrafico e
Zecca dello Stato) vervaardigde geëmailleerde reproducties ervan
zullen op de baton worden aangebracht en er zullen ook zestig posters
van de symbolen worden vervaardigd. Wat deze symbolen zo uniek maakt,
is het feit dat ze door zes verschillende creatieve teams zijn
vervaardigd, om een totaalbeeld van de fantastische grafische en
symbolische waarde te creëren. De navolgende reclamebureaus waren de
scheppers van de symbolen: Intesta e DâAdda, Lorenzini, Vigorelli,
BBDO, Alessandro Migliorini of Area Creativa, Marco Morosini, Enzo
Naso van het gelijknamige bureau en Wolfgang Seidl van Seidldesign.
AutoRai