Persbericht
Zwolle, 20 juni 2007
Geiten en kippen centraal in gratis belactie
Zwolle - Wie 35 euro doneert geeft een geit aan een aids-patiënt. Voor vijf euro geeft men een kip. Het zijn twee centrale elementen in de fondswervingscampagne waarmee ontwikkelingsorganisatie Red een Kind deze week de hoofdprijs won in WARM 2007, een wedstrijd uitgeschreven door Christal Teleservice te Zwolle. Eind september zullen alle 120 telecedenten van Christal een dag lang gratis bellen voor een bijzonder project van Red een Kind. En de opbrengst van deze campagne wordt door de Nederlandse overheid ook nog verdriedubbeld.
"Goed voedsel en aanvullende vitaminen en medicijnen zijn van groot belang om hiv/aids-patiënten zo lang mogelijk een waardig bestaan te laten leiden", vertelt Gerko Last van Red een Kind. "Geiten en kippen voorzien daar in, door melk en eieren te geven aan hun eigenaren. Bovendien geven ze nog iets anders: een gevoel van onafhankelijkheid. Dat is voor deze mensen heel belangrijk", aldus Last. Hij benadrukt dat hulp aan volwassenen de kinderen rechtstreeks ten goede komt. "Kinderen zijn het grootste slachtoffer van HIV/Aids. Zij worden wees, of zijn zelf besmet. Onze hulpverlening is op hen gericht." Door ouders te voorzien van de zekerheid van voedsel, wordt veel zorg bij kinderen weggenomen. "Zij hoeven niet meer voor het dagelijks eten te zorgen. Dat vergroot de kans dat ze naar school blijven gaan."
Het project van Red een Kind voor hulp aan hiv/aids-patiënten en hun gezinnen in het zuiden van India, is een van de vijftien projecten die door goede doelen organisaties zijn ingediend bij Christal Teleservice om mee te dingen naar de gratis belactie die dit bedrijf jaarlijks weggeeft. "De jury bestaat uit een aantal van onze telecedenten en hun teamleiders", vertelt Flip van der Kolk, directeur van Christal Teleservice en bedenker van de wedstrijd. "Ze hebben met elkaar alle voorstellen bekeken en beoordeeld aan de hand van de criteria die vooraf aan alle klanten van Christal waren bekend gemaakt. Daar kwam dit als beste project uit." De tweede en de derde prijs waren respectievelijk voor Simavi en voor Athletes in Acion. Het is inmiddels de vierde keer dat Christal deze WARM-actie houdt. "Het begint inderdaad een begrip te worden. In ieder geval bij onze klanten, want die worden steeds creatiever in het bedenken van aansprekende projecten", vertelt Van der Kolk. WARM staat voor 'Wie Anders Realiseert Meer' en omvat een dag lang de kosteloze inzet van alle medewerkers van Christal "Het is ons dagelijks werk om goede doelen te helpen bij het bedenken van campagnes en daar dan voor te bellen", aldus Van der Kolk. "Normaal gesproken betalen klanten daar gewoon voor. Wij vinden het belangrijk om één dag per jaar ons volledige bedrijf pro deo in te zetten voor een project dat we met elkaar een warm hart toedragen."
Meer informatie over de Christal Teleservice is te vinden op